در پرتو انوار معنوي(3)
مولوي همچنين آيه نور را در دفتر ششم در رابطه با شخصيت انبياء تفسير مي کند و هويت هر يک از آنها را به نيکوترين وجهي مشخص مي نمايد. او در اين حکايت...
پنجشنبه، 16 تير 1390
در پرتو انوار معنوي(2)
از بين عرفاي بزرگ شايد با يزيد بسطام (متوفي 234 يا 261) برجسته ترين شخصيتي باشد که براي بيان حالات عميق عرفاني خود از شطحيات استفاده کرده است....
پنجشنبه، 16 تير 1390
در پرتو انوار معنوي(1)
عرفا با انديشه ها و تجارب اصيل عرفاني خود، ديدگاه هاي مهمي را در مورد "نور خدا" مطرح ساخته اند. نور خدا که انسان با طي مراحل و مراتبي مي تواند...
پنجشنبه، 16 تير 1390
تبيين هستي، يکي از مباني حکمي و عرفاني مولانا،از نگاه حکمت سبزواري(2)
همه کمالات مراتب وجودند از اين جهت تفاوت آنها در شدت و ضعف وجود است و هرچه مراتب وجود بالاتر باشد وحدت در آن شدت بيشتري دارد. براي مثال مجردات...
پنجشنبه، 16 تير 1390
تبيين هستي، يکي از مباني حکمي و عرفاني مولانا،از نگاه حکمت سبزواري(1)
هيچ انديشمندي خواه عارف و يا حکيم و يا عالم به علوم طبيعي، بدون مباني نظري نمي تواند در موضوعات گوناگون به توصيف دريافت هاي علمي خود از عالم...
پنجشنبه، 16 تير 1390
شخصيت پردازي در حکايت هاي فيه مافيه
فيه مافيه، اسرار جلاليه يا مقالات، در واقع بيانات شفاهي مولانا است که توسط مريدان وي به نگارش درآمده است. اين کتاب که در برگيرنده هفتاد فصل کوتاه...
پنجشنبه، 16 تير 1390
مقام عرفاني انسان در تفسيرهاي قرآني مثنوي (3)
اولياء الله در جايگاه خلافت الهي در دنيا علاوه بر مقام تکويني و مظهريت حق وظيفه ارشاد و هدايت خلق را بر عهده دارند و انسان ها به ميزان قابليت...
پنجشنبه، 16 تير 1390
مقام عرفاني انسان در تفسيرهاي قرآني مثنوي (2)
همان طور که در قسمت قبل بيان شد انسان عالم اصغر است که عالم اکبر در او منطوي است. لذا مقام انساني برتر از همه چيز است و عقل جزئي فقط با استهلاک...
پنجشنبه، 16 تير 1390
مقام عرفاني انسان در تفسيرهاي قرآني مثنوي (1)
مثنوي يکي از مهم ترين منابع تفسير عرفاني از قرآن است و ساختار عرفاني مثنوي در تفسير قرآن مبتني بر عشق الهي است. نگاه مولوي به انسان، نگاهي عارفانه...
پنجشنبه، 16 تير 1390
نگاهي به داستان هاي پسامدرن
متولد 1933 آمريکاست. او همچون نويسنده ي پسامدرن ديگر «آلن روب گريه» ي فرانسوي معتقد است که ديگر نمي توان در قالبهاي سنتي و طرحهاي قراردادي و...
شنبه، 11 تير 1390
عطر بهار نارنج در داستان هاي رسول پرويزي
«رسول پرويزي» نويسنده و روزنامه نگار معاصر در هشتم آبان ماه 1356 خورشيدي دارفاني را وداع گفت. به همين بهانه ذکر خيري از او خواهيم داشت: علي...
شنبه، 11 تير 1390
همبستگي انسان و اسب در اسطوره هاي اوستايي
اسطوره يك شكل باستاني تفكر بشري بوده، مخصوصا در اسطوره هاي اوستايي، موجوديت چهارپايان در نمود تصورات حيوانات و نبات پرستي(توتمي) مقدم تر از انسان...
شنبه، 11 تير 1390
تجلي باورهاي عاميانه در نثر داستاني معاصر(3)
«در قرن چهارم قبل از ميلاد، فلاسفه ي يوناني اسطوره را به صورت يك فتيش تاريخي تصور مي كرده اند كه به خدايانشان مربوط مي شده است. همين قوم از سنگ...
شنبه، 11 تير 1390
تجلي باورهاي عاميانه در نثر داستاني معاصر(2)
«جان پرستي، نهادپرستي، سمبل پرستي، نشانه پرستي.» «كلمه ي توتم(1) مأخوذ از زبان قبايل سرخ پوست است و اين قبايل ابتدايي، حيواني را همچون نياكان...
شنبه، 11 تير 1390
تجلي باورهاي عاميانه در نثر داستاني معاصر(1)
هنر و ادبيات به منزله ي مصالح اوليه، بهترين شاهكارهاي بشر به شمار مي آيند، به خصوص ادبيات، هنرهاي زيبا، فلسفه و اديان مستقيما از اين سرچشمه سيراب...
شنبه، 11 تير 1390
پيرهاي استخوان دار، استخوان هاي لاي زخم
نامه جلال به جمالزاده پاسخ نسلي به نسل ديگر است، پاسخ در خانه ي بلا مانده به عافيت رفته است، پاسخ ادبيات تجربه گر است به ادبيات يکجانشين و همه...
پنجشنبه، 2 تير 1390
ترسيم چرخه ي عدالت در شاهنامه
ادبيات ايران زمين، چه شعر و چه نثر، بخش مهمي از تاريخ، فرهنگ و انديشه ي جامعه را بازگو مي نمايد. شاهنامه ي فردوسي، يکي از منظومه هاي ادبي ايران...
شنبه، 28 خرداد 1390
شاه شمشاد قدان خسرو شيرين دهنان
در زبان پهلوي «شاه» يعني ظلم، يعني ستم. «پاد»يعني ضد (پادزهر را به ياد بياوريد). پادشاه مي شود ضد ظلم، مي شود عادل. توي تاريخ بيشتري ها شاه بوده...
يکشنبه، 22 خرداد 1390
ساختارهاي ارجاع دهنده و تکراري در کمپوزيسيون رمان هاي داستايفسکي
اگر از فردي غير حرفه اي، يک خواننده معمولي ، درباره داستان و انتريگ کتاب هاي داستايفسکي پرسش کنيم، او شرح ما وقع را خلاصه و به درستي مي گويد،...
چهارشنبه، 18 خرداد 1390
قاتلي که دوست داشت ناپلئون باشد
بررسي آثاري که مکتب هاي فکري را دامن زده اند از جمله مواردي است که همواره جاي تأمل بسيار دارد و هيچ گاه کهنه نخواهند شد. آثار داستان نويس شهير...
چهارشنبه، 18 خرداد 1390