مواد ثلاث از امور واقعي است يااعتباري؟(1)
دير زماني است كه اين بحث در ميان فلاسفه و متكلمين مطرح شده كه آيا مواد ثلاث از امور حقيقي است يا از امور اعتباري؟ واژه «اعتباري» گاهي در مقابل...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
مقايسة معرفت شناسی صدرا و کانت
در تفکر غرب آنچه که از علم مورد نظر است همان علم حصولی است و کمتر به علم حضوری توجه شده است؛ با علم بعنوان يک امر مفهومی برخورد مي‌گردد. کانت...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
رابطه زبان و هستي(2)
چهارم‌: عميقتر بودن‌ موضوع‌ زبان‌ و رابطه‌ آن‌ با كل‌ طبيعت‌ و اصل‌ آفرينش‌ را از آنجا مي‌توان‌ به‌ بررسي‌ كشاند كه‌ بدانيم‌ گروهي‌ از دانشمندان‌...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
رابطه زبان و هستي(1)
روابط‌ متقابل‌ اجتماعي‌ و خانوادگي‌ در همه‌ جوامع‌ بشري‌، بطور طبيعي‌، براساس‌ بيان‌ افكار و منويات‌ خود به‌ ديگران‌، و متقابلاً بر ميل‌ به‌...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
ذره‌ گرايي‌ در آغاز انديشة‌ اسلامي‌
ملاصدرا به‌ ذره‌ گرايي (atomism) علاقه‌اي‌ نداشت‌؛ زيرا معتقد بود كه‌ اشياء را مي‌توان‌ تا بينهايت‌ تقسيم‌ كرد. اما وي‌، بخوبي‌، مي‌دانست‌ كه‌...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
اتحاد عاقل و معقول از منظري ديگر
بديهي است كه چاپ مقالات دليل بر موافقت و تأييد خردنامه نيست. هدف اينست كه اساتيد و دانش آموختگان فلسفه بتوانند عقايد و آراء و نقد و تنبيهات خود...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
اتحاد عاقل و معقول از منظري ديگر
بديهي است كه چاپ مقالات دليل بر موافقت و تأييد خردنامه نيست. هدف اينست كه اساتيد و دانش آموختگان فلسفه بتوانند عقايد و آراء و نقد و تنبيهات خود...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
مقایسة معرفت شناسی صدرا و کانت(1)
در تفکر غرب آنچه که از علم مورد نظر است همان علم حصولی است و کمتر به علم حضوری توجه شده است؛ با علم بعنوان یک امر مفهومی برخورد می گردد. کانت...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
مقایسة معرفت شناسی صدرا و کانت(2)
در قسمت قبل به معلوم بالذات و معلوم بالعرض اشاره نمودیم و گفتیم که معلوم بالذات برای صور ادراکی به این معناست که برای این صور نحوه ای دیگر از...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
علم و فلسفه از دیدگاه علامه جعفری(7)
دیدگاه استاد جعفری و انتظار او از فلسفه علم با نگاه فیلسوفان علم فرق دارد، زیرا فیلسوفان علم عمدتا به متدولوژی علوم توجه دارند، به بحثهایی نظیر...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
علم و فلسفه از دیدگاه علامه جعفری(8)
شک به معنای تساوی دو احتمال در مورد اثبات و نفی یک واقعیت است. در مقابل، علم به معنای انکشاف صد در صد واقعیت است. ماهیت شک همواره یکسان است و...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
علم و فلسفه از دیدگاه علامه جعفری(6)
1. اکثر دانشمندان علوم تجربی تصور می کنند که فلاسفه به کلی گویی می پردازند و لذا آنها در عالمی دیگر غیر از جهانی که عالمان در تکاپوی شناسایی...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
علم و فلسفه از دیدگاه علامه جعفری(4)
معرفت متافیزیکی از نظر استاد جعفری برای بشر ضرورت حیاتی دارد. استاد برای لزوم معرفت مابعدالطبیعی استدلال خود را به صورت اصول زیر بیان می کنند. الف)...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
علم و فلسفه از دیدگاه علامه جعفری(5)
«به دنبال تعمیمهایی می گردد که مشخص کننده واقعیت کامل حقیقت بوده و بدون آنها هر حقیقتی در عالم تجرید غوطه ور خواهد شد. در صورتی که علم تجریدساز...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
علم و فلسفه از دیدگاه علامه جعفری(2)
چرا قانونی را علمی می دانیم؟ ملاک علمی بودن قانون چیست؟ در این زمینه متفکران پاسخهای گوناگون داده اند که هرکدام بُعدی از ابعاد این مسئله را روشن...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
علم و فلسفه از دیدگاه علامه جعفری(3)
در طول تاریخ تفکر، از فلسفه تعاریف بسیاری در شرق و غرب مطرح شده است. استاد جعفری در بررسی تعریفهای فلسفه، آنها را به سه دسته تقسیم کرده است: 1....
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
علم و فلسفه از دیدگاه علامه جعفری(1)
محقق فرزانه علامه فقید آیت الله محمدتقی جعفری( قدس سره ) بحق از مشعلداران حریم معنوی کیان اسلامی در دهه های اخیر بودند و با بیان و بنان گرم و...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
معرفت شناسى از ديدگاه شهيد مطهرى(ره)- (2)
همان گونه كه در قسمت اول گذشت، شهيد مطهرى(ره) «معرفت حقيقى» را «علم مطابق با واقع» و مطابق با واقع بودن ادراكات را فى الجمله، بديهى مى داند و...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
معرفت شناسى از ديدگاه شهيد مطهرى(ره)- (1)
شهيد مطهرى(رضوان الله تعالى عليه) از لحاظ پرداختن به مباحث معرفت شناسى و طرح شبهات مربوط به آن و پاسخ گويى بدان ها، سرآمد معاصران خود بود. او...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
مابعدالطبیعه چیست؟
یونانیان باستان می دیدند که همه چیز در حال تغییر است. هر چیزی به وجود می آید، مدتی هست و بعد نابود می شود. انسان متولد می شود، مدتی زندگی می...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390