دربارة هفت آسمان يا ساختار زماني _ مكانی عرش(1)
هفت آسمان قرآن كه مفسران و متفكران مسلمان قرنها به رصد آن نشسته اند، همچنان در لفافه اي از ابهام مستور مانده است و از ميان نظريات موجود، هيچ...
شنبه، 27 فروردين 1390
دربارة هفت آسمان يا ساختار زماني _ مكانی عرش(2)
در قسمت اول مقاله، تا حدودي در بارة جغرافياي مكاني كل عالم هستي بحث كرديم. در آنجا گفتيم كه عرش پروردگار كه كل عالم هستي است، از لحاظ مكاني برهشت...
شنبه، 27 فروردين 1390
انسان سالم در حكمت عملي
يكي از آموزه‌هاي مهم اديان الهي و بخصوص دين اسلام، تعريف انسان و ابعاد معنوي او و صراحت بخشيدن به بُعدي نامحسوس غير مادي ـ يعني نفس يا روان ـ...
شنبه، 27 فروردين 1390
زندگی نامه ملاصدرا(3)
شخصيت ملاصدرا ابعاد زيادي دارد و زندگي او يك زندگي پرماجراست. وي مانند فيلسوفان ديگر فقط يك متفكر و فيلسوف با يك زندگي متعارف نيست، او نه فقط...
شنبه، 27 فروردين 1390
زندگی نامه ملاصدرا(1)
شيراز يكي از شهرهاي تاريخي ايران است كه در استان پارس قرار گرفته و خرابه هاي تخت جمشيد (پرسپوليس) كه بدست اسكندر مقدوني خراب و سوزانده شد، در...
شنبه، 27 فروردين 1390
زندگی نامه ملاصدرا(2)
ملاصدرا در تمام علوم زمان خود استاد بود، اگرچه جز به فلسفه خود اهميت چنداني نمي داد. همانگونه كه گفتيم، وي بسبب امكانات مالي و معنوي خانوادگي...
شنبه، 27 فروردين 1390
بنيان هاى سكولاريسم در فلسفه كانت (2)
روح تفكر كانتى استقلال اصول اخلاقى است، چه آن كه اگر اخلاق بر دين مبتنى باشد، شرط يك نظام تكليفى كه همانا اختيار و آزادى انسان است، استيفا نخواهد...
شنبه، 27 فروردين 1390
بنيان هاى سكولاريسم در فلسفه كانت (1)
سكولاريسم از جمله موضوعاتى است كه از منظرهاى مختلف مى توان بدان پرداخت. در اين نوشتار، بنيان هاى دنياگرايى و آن هم از منظر تأثيرگذارترين فيلسوف...
شنبه، 27 فروردين 1390
حکمت و فلسفه اسلامي (3)
اين هر دو كلمه داراى معانى چندى مى باشند و هريك را بايد لفظ مشتركى به حساب آورد كه گاه داراى معانى متضاد است. عرفان را اگر جهانبينى مبتنى بر...
شنبه، 27 فروردين 1390
حکمت و فلسفه اسلامي (2)
برخلاف معتزله، كلام شيعى تأثيرى چندان از ورود فلسفه و منطق بخود (جز ورود برخى اصطلاحات يونانى) نپذيرفت و از بركت و يارى احاديث ائمه اهل بيت(ع)...
شنبه، 27 فروردين 1390
حکمت و فلسفه اسلامي (1)
با ظهور اسلام (610م) و نزول قرآن، علاوه بر عقيده توحيدى كه با شرك و چندگانه پرستى بشدت بمقابله برخاسته بود، جهان بينى جديدى به مؤمنان و مسلمانان...
شنبه، 27 فروردين 1390
شكاكيّت در انديشه اسلامى (1)
اسلام شناس معروف آلمانى، فان اس در اين مقاله [1] كوشيده است تا روند شكاكيت دينى در قرون نخستين اسلامى را باز نمايد. وى شكاكيت اسلامى را بسيار...
شنبه، 27 فروردين 1390
شكاكيّت در انديشه اسلامى (2)
اما قبل از آن كه بحث را ادامه دهيم، سؤالى هست كه به حق جاى طرح آن وجود دارد، آيا ما در اينجا به بازآفرينى تصوير طراحى شده توسط ابوحيان نپرداخته...
شنبه، 27 فروردين 1390
نگاهی به هستی شناسی و معرفت شناسی ابن سینا
هرچند در زبان پارسی آثاری موجودند كه به شرح زندگی و آرای حكیم و فیلسوف معروف ایرانی ابن سینا سخن پرداخته اند، اما خواندن رویكرد و نگاه غربیان...
شنبه، 27 فروردين 1390
معرفت شناسی اسلامی در تطبیق با نظام های معرفتی دیگر
علوم انسانی در غرب پیشرفت های بزرگی داشته است که از آن جمله می توان به پیشرفت های شگفت انگیز در روان شناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی و فلسفه...
شنبه، 27 فروردين 1390
آیا مواجهه با خدا ممکن است؟(3)
پیش از بررسی دیدگاه بوبر دربارة حیات یهود پس از آشویتس (Auschwitz؛ اردوگاهی در لهستان مرتبط با جریان هولوکاست.)، بايد رویکرد او را نسبت به یهودیت...
شنبه، 27 فروردين 1390
آیا مواجهه با خدا ممکن است؟(2)
«عرفان» یک اصطلاح تک‌معنایی نیست. اين اصطلاح، از نظر افراد مختلف، معانی متعددي داشته است. با این حال، در گسترده‌ترین معنا می‌توان گفت عارف «کسی...
شنبه، 27 فروردين 1390
آیا مواجهه با خدا ممکن است؟ (1)
مارتین بوبر (۱۸۷۸ـ۱۹۶۵)، يكي از متفکران مهم سنتیهودى در سدة بیستم است. بوبر نوشته‌هاى فراوانى در باب یهودیت و خاصه جنبش قرن هجدهمى حسیدیسم دارد....
شنبه، 27 فروردين 1390
معرفتشناسي و حكمت متعاليه
يكم؛ درحكمت متعاليه بخش مستقلي به بحث دربارة شناختشناسي و مطابقت يا عدم مطابقت ادراك انسان با عالم خارج اختصاص نيافته بلكه بطور پراكنده در طي...
جمعه، 26 فروردين 1390
ابتكارات فلسفي صدرالمتألهين(8)
از جمله مسائلى كه براساس اتحاد عاقل و معقول در «حكمت متعاليه» تبيين و اثبات شده «اتحاد نفس با عقل فعال» است.[12] صدرالمتألهين فهم اين نوع از...
جمعه، 26 فروردين 1390