مکتب ملاصدرا (3)
از آنچه تا كنون درباره مكتب ملاصدرا گفتيم، روش كار (يا متدولوژي) فلسفي ملاصدرا بدست مي آيد. او در كتاب اسفار تقريباً در هر مسئله، نخست طرح مشائي...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
مکتب ملاصدرا (2)
مكتب ملاصدرا، مكتب مستقلي است كه داراي نظامي خاص و مخصوص بخود است. وي دستگاهي فلسفي ساخته است كه فراگير همه مسائل فلسفي است، بطوريكه مي توان...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
مکتب ملاصدرا (1)
براساس روايات ديني و تاريخ اديان هيچگاه بشر بدون پيامبر نبوده و همواره دين، يا فرهنگ باقيمانده از پيامبران، براي مردم هر زمان برنامه زندگي بوده...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
ارسطو(3)
مكتب‌ ارسطو، همان گونه‌ كه‌ گفتيم‌، اساس‌ استواري‌ نداشت‌ و برخلاف‌ حكمت‌ اشراقي‌ افلاطون‌ و سقراط‌ كه‌ ريشه‌ در قرون‌ گذشته‌ داشتند، مكتبي‌...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
ارسطو(2)
چون‌ مكتب‌ ارسطو ـ برخلاف‌ افلاطون‌ كه‌ داراي‌ ثبات‌ و بگونة‌ ميراث‌ گرانبهاي‌ گذشتگان‌ بوده‌ ـ ثبات‌ نداشته‌ و مراحلي‌ را پشت‌ سر گذاشته‌، آثار...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
ارسطو(1)
طبايع‌ سرزمينها و اقليمها و اقوام‌ و تيره‌ها نيز مانند انسانها، اختلاف‌ و گونه‌هاي‌ بسيار دارند، و گاه‌ ميان‌ دو اقليم‌ يا دو ملت‌ فرقها و اختلافهاي‌...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
زمان و مكان در معرفت شناسی كانت و هگل
اهمیت مباحث معرفت شناسی (اپیستمولوژیك) بر كسی پوشیده نیست. در فلسفه جدید، معرفت شناسی به حدی مهم است كه به جرأت می توان گفت: فلسفه غرب بیش تر...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تکلیف مابعدالطبیعه
ارسطو گفته است که فلسفه با «تحیر»(۲) یا شگفتی آغاز شد، و اینکه آدمی زادگان به تفلسف یا فلسفیدن ادامه می دهند برای اینست که همچنان به «تحیر» خود...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بررسی تطبيقی در حقيقت علم از نظر ملاصدرا و وايتهد(2)
از نظر صدرا حکما در باب علم و عقل و معقول بسيار پراکنده و متفاوت سخن گفته‌اند. برای نمونه ابن سينا گاهی تعقل را امری سلبی و گاهی آن را صور مرتسم...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
افق خداشناسي در فلسفه ارسطويي و حكمت صدرايي(4)
1. جوهريت خدا: از نظر ارسطو محرك نخستين جوهر است، چنانكه ميگويد وجود «جوهر» سرمدي نامتحرك ضروري است.([85]) اما از نظر صدرالمتألهين جوهر و عرض...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بررسی تطبيقی در حقيقت علم از نظر ملاصدرا و وايتهد(1)
اين مقاله بيان نکته و تبيين بخش کوچکی از تحقيقی جامع, و مقايسه‌اي تطبيقی در مبانی نظريه شناخت ملاصدرا و وايتهد است که از ديرباز, نويسنده تحقيق...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
افق خداشناسي در فلسفه ارسطويي و حكمت صدرايي(3)
ارسطو و صدرالمتألهين در اثبات برخي صفات اتفاق نظر دارند و در برخي صفات نظراتشان مختلف است و دسته‌يي از صفات هستند كه در حكمت صدرايي ثابت ميشود...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
افق خداشناسي در فلسفه ارسطويي و حكمت صدرايي(1)
اهميّت سخن گفتن از خدا بر كسي پوشيده نيست و هيچ نظام فلسفي نيست كه در اين مسئله نفياً يا اثباتاً سخني نگفته باشد، از جمله در دو نظام فلسفي ارسطويي...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
افق خداشناسي در فلسفه ارسطويي و حكمت صدرايي(2)
به گزارش برخي مترجمان و شارحان ارسطو، خدا در فلسفه ارسطو جايگاه ويژه‌يي دارد([31]) و آن را در پري فيلوسوفياس (درباره فلسفه) و «فلسفه نخستين»...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
شناخت از ديدگاه صدرالمتألهين(1)
مقاله‌يي را كه در پيش رو داريد، در دو بخش تدوين شده است. در بخش نخست افزون بر عقيده صدرالمتألهين، عـقيـدة فلاسفه ديگر دربارة وجود ذهني بيان گرديده...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
شناخت از ديدگاه صدرالمتألهين(2)
صدرالمتألهين عقيده ميرصدرالدين را مورد توجيه قرار داده چنين ميگويد: آثار ذاتي حقايق خارجي موجب شناخت و امتياز ذاتيات از عرضيات ميباشد; مثلاً...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تعقل از نظر ملاصدرا(3)
پس از ارائه دو طريق از سوی صدرالمتألهين در مورد کيفيت ادراک صور عقلی که عبارت بودند از مشاهده ارباب انواع از دور و اتحاد با عقل فعال, به نظريه...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تعقل از نظر ملاصدرا(1)
مسائل مربوط به علم و ادراک و شناخت در طول تاريخ تفکر و انديشة بشری هميشه مورد توجه و عنايت خاص محققان و انديشمندان بوده و هست. «هستی شناسی» شناخت...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تعقل از نظر ملاصدرا(2)
صدرالمتألهين در تبيين و تشريح کيفيت ادراک و حصول صور عقلی, بيان ديگری مبنی بر ارتباط و اتحاد نفس با عقل فعال و افاضه صور ادراکی و عقلی از جانب...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
ويژگيهاى فيض و فاعليت وجودى درحكمت متعاليه صدرالمتألهين(3)
مورخان فلسفه و نيز اهل كلام و بسيارى حكما، يكى از اهداف و اركان نظريه فيض را تبيين وساطت بين خداوند و خلق او و نيز توضيح نحوه برآمدن كثرت از...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390