ويژگيهاى فيض و فاعليت وجودى درحكمت متعاليه صدرالمتألهين(2)
از ويژگيهاى فيض و فاعليت وجودى، عموميت آن است، بدينمعنى كه بر طبق اصل سنخيت بين علت و معلول، واجب تعالى قدرت نامحدود بر ممكنات نامتناهى دارد....
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
ويژگيهاى فيض و فاعليت وجودى درحكمت متعاليه صدرالمتألهين(1)
از اساسيترين محورهاى هر نظام فلسفى، كه در ضمن مى تواند بيانگر هويت خاص آن نظام باشد، نوع نظريه اى است كه تبيين ارتباط بين مبدأ متعال و ماسوا...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعاليه(2)
دسته اول: نفوس دسته اول تحت شواغل حسی و ظلمانی قرار نگرفته و همواره اشتياق آنان بسوی عالم نور قدسی است. و با افزايش تدريجی علم و عمل نور و ضوء...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعاليه(3)
آنچه تا اينجا آورده ايم نقد نظريه سهروردی در خصوص معاد روحانی بود اما اين نظريه در مسئله معاد آنچنانکه در شريعت آمده قصوری نيز ديده مي‌شود که...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعاليه(1)
معاد در معنای بازگشت به اصل حالتی که از آن خارج شده فقط در محدوده گسترة يک قسم از اقسام موجودات عالم سفلی که انسان باشد مد نظر اين مقاله قرار...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نگاهي‌ به عشق در حكمت‌ متعاليه‌(3)
تفاوت‌ اساسي‌ عشق‌ با هوس‌ آن‌ است‌ كه‌ هوس‌ زودگذر است‌ و مي‌تواند با امور ديگر در دل‌ انسان‌ همنشين‌ شود اما عشق‌ واقعي‌ ماندگار است‌ و وقتي‌...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نگاهي‌ به عشق در حكمت‌ متعاليه‌(2)
انسان‌ با توجه‌ به‌ چند بعدي‌ وجود و پيچيدگي‌ ساختاري‌ او، لوازم‌ متنوّعي‌ نيز خواهد داشت‌ كه‌ در صحنه‌ طبيعت‌ از بقيه‌ موجودات‌ كاملاً متمايز...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نگاهي‌ به عشق در حكمت‌ متعاليه‌(1)
پس‌ از حمد خداوند و درود بر‌ پيامبران‌ و اولياي‌ او، سخن‌ را با سخني‌ از شيخ‌ اكبر محيي‌ الدين‌ عربي‌ در باب‌ عشق‌ مي‌گشاييم‌: لا حدّ للحب‌...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نكاتى برجسته از فلسفه ملاصدرا (2)
ملاصدرا نظريه سنتى مربوط به حركت را كه در متافيزيك ارسطو و ابن سينا مطرح گرديده و براساس آن، حركت، فقط در چهار مقوله كميت، كيفيت، وضع و أين رخ...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نكاتى برجسته از فلسفه ملاصدرا (1)
در قرون نهم تا دوازدهم ميلادى كشورهاى اسلامى هر يك دانشگاهى محسوب مى شدند و در آنجا دانشمندان و فلاسفه برجسته به تحقيق و تدريس مشغول بودند. ايرانيان...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بحث تطبيقي اگزيستانسياليسم غربي و اصالت الوجود در فلسفه اسلامي(4)
تا اينجا درباره دو نوع ديدگاه درباره وجود و ماهيت و احكام آنها بحث كرديم. اكنون وقت آنست كه آن دو تفكر را با هم مقايسه كنيم. هم صدرالمتألهين...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بحث تطبيقي اگزيستانسياليسم غربي و اصالت الوجود در فلسفه اسلامي(2)
پس از جنگ دوم جهاني، فلسفه اگزيستانس در بسياري كشورها پسند روز يا باصطلاح مد شد. كتاب دشواري مانند هستي و نيستي اثر سارتر، با وجود آنكه هشت بار...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بحث تطبيقي اگزيستانسياليسم غربي و اصالت الوجود در فلسفه اسلامي(3)
هايدگر بيش از نيم قرن كوشيد تا انسان را به تفكر درباره نفس حقيقت دعوت كند. وي تأكيد داشت نشان دهد كه آدمي مبنا و بنياد نيست و حقيقتي هست كه آدمي...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بحث تطبيقي اگزيستانسياليسم غربي و اصالت الوجود در فلسفه اسلامي(1)
اين مقاله تحقيقي است پيرامون اگزيستانسياليسم غربي و اصالت الوجود در فلسفه اسلامي. اين دو نظام فلسفي با توجه به اصطلاحات اصالت تشكيك در وجود،...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بررسي تطبيقي اصل بنيادين در فلسفه ارسطو و ابن‌سينا (3)
بررسي آثار فلسفي ارسطو اين مطلب را بدست مي‌دهد كه ارسطو اصول فلسفي خود را بر اصل تمايز ماده و صورت بنيان نهاده است. او در آثار فلسفي خود از وجود...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بررسي تطبيقي اصل بنيادين در فلسفه ارسطو و ابن‌سينا (4)
با توجه به بررسي تاريخي و تحليلي كه از دو اصل بنيادين «ماده و صورت» و وجود و ماهيت در آثار ارسطو و ابن‌سينا بعمل آمده مي‌توان وجوه اشتراك و افتراق...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بررسي تطبيقي اصل بنيادين در فلسفه ارسطو و ابن‌سينا (1)
ارسطو با تحليل ابتدايي از اشياء مادي، به اين نتيجه رسيد كه اشياء نه از يك جزء بلكه از دو جزء تشكيل شده اند، يكي ماده و دوم صورت، ماده يا هيولي...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بررسي تطبيقي اصل بنيادين در فلسفه ارسطو و ابن‌سينا (2)
پس از نگاه اجمالي به فلسفه‌هاي عصر يوناني مي‌توانيم آنها را به سه دسته تقسيم كنيم: اول؛ فلسفه طبيعي كه توسط طالس و ديگر فلاسفه نخستين مثل آناكسيمندر...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
خاستگاه حقيقي فلسفه وعلوم در کجاست ؟
براى يافتن ريشه تاريخى حكمت ـ يا همان تاريخ فلسفه ـ دو دسته منابع وجود دارد: اول، منابع دينى، مانند كتب آسمانى و گفتار بزرگان دين و حكمت. دوم،...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
مسئلة اعجاز و كرامت*
بحث از اعجاز و معجزه و كرامت اگر چه داراي ابعاد گوناگون است و از ديدگاههاي بسياري مي‌توان به آن نگريست اما جايگاه اصلي آن علم كلام است و علم...
دوشنبه، 22 فروردين 1390