مقايسه تطبيقي برخي مباني نظامهاي فلسفي(سينوي، رشدي و صدرايي) (1)
نزد غالب مستشرقان ابن رشد (520 ه ـ 595 ه ـ 1126 م. ـ 1198 م.) بعنوان خاتم فلاسفه اسلام و عرب مطرح است بنحوي كه پس از وي فيلسوفي طراز اول و صاحب...
شنبه، 20 فروردين 1390
مقايسه تطبيقي برخي مباني نظامهاي فلسفي(سينوي، رشدي و صدرايي) (2)
نقطه ضعف ديگر سخنان ابن‌رشد در عدم تصوير معقول ثاني فلسفي بعنوان وصفي كه هر چند ما بازاء و مصداقي (نظير آنچه مقولات عشر واجد ميباشند) ندارد اما...
شنبه، 20 فروردين 1390
محقق نراقى و مسئله حدوث دهرى عالم
مسئله حدوث عالم و كيفيت و ربط آن با قديم، همواره يكى از مسائل مهم فلسفه بوده و اقوال و آرائى را به دنبال داشته است. اهميت اين مسئله هنگامى بيش‏تر...
شنبه، 20 فروردين 1390
مقايسه‏اى كوتاه بين اخلاق خواجه و اخلاق نراقى
1- كتاب «اخلاق ناصرى‏» اثر خامه علامه يگانه ، خواجه نصير الدين طوسى كه به اشارت ناصر الدين ، عبد الرحيم ابن ابى منصور ، حاكم اسماعيلى مذهب قهستان...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
نگاهى به تاريخچه علم اخلاق
موضوع اخلاق از ديرباز مورد بررسى و توجه دانشمندان و فيلسوفان بوده است. آنان در تعريف اخلاق و شناخت ‏خوب و بد و نقش فضايل و رذايل اخلاقى در سعادت...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
درآمدى بر فلسفه اخلاق نراقى (2)
انسان به جميع مراتب مختلف احاطه دارد و در اطوار متباين (جماديت، نباتيت، حيوانيت و ملكيت) سير مى‏كند. به قول مولوى: از جمادى مردم و نامى شدم...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
درآمدى بر فلسفه اخلاق نراقى (1)
در نظام اخلاقى نراقى، شناخت طبيعت نفس انسان از جايگاه بلندى برخوردار است; به عبارت ديگر فلسفه اخلاق وى ارتباط تنگاتنگى با انسان‏شناسى دارد. بنابراين...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
سعادت در ديدگاه نراقى و ارسطو
معمولا در حوزه اخلاق و در يك تقسيم بندى خاص، نظريات اخلاقى (1) را ذيل دو گروه نظريات غايت انگارانه (2) و نظريات وظيفه گرايانه (3) قرار مى‏دهند....
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
مبانى نظرى علم اخلاق از ديدگاه محقق نراقى (رحمه الله)
تنها منبعى كه براى مطالعه مبانى نظرى علم اخلاق از ديدگاه مرحوم حاج ملا محمدمهدى ابن ابى‏ذر نراقى (1209 ق)، مشهور به «محقق نراقى‏» در دسترس است،...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
رهيافت دين شناختى ماركس; نظريه و تحليل(1)
كسانى انديشه ماركس را مرده و بحث از آن را بيهوده مى دانند، زيرا فروپاشى اردوگاه سوسياليستى را، كه بر اساس آموزه هاى ماركس شكل گرفته بود، بزرگترين...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
رهيافت دين شناختى ماركس; نظريه و تحليل(2)
درباره جمله «دين افيون مردم است» دو تفسير وجود دارد: يكى تفسير لنينيستى و ديگرى تفسيرى غيررسمى و سازگارتر با متنى كه اين سخن در آن آمده است....
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
رهيافت دين شناختى ماركس; نظريه و تحليل(3)
ماركس براى نقد دين از دو رهيافت متفاوت استفاده مى كند: رهيافت نخست، بر اساس منظومه هگلى و سخت تحت تأثير فوئرباخ است و رهيافت دوم بر اساس نظريه...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
رهيافت دين شناختى ماركس; نظريه و تحليل(4)
چهار) پس از زوال سرمايه دارى و پديد آمدن سوسياليسم، از آنجا كه هم توليد و هم مالكيت ابزار توليد جمعى است، ديگر جايى براى آگاهى هاى كاذب از جمله...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
ملاصدرا و تحويل‌ قضايا به‌ حملي‌ موجب‌ كلي‌ ضروري‌(2)
مبناي‌ تحويل‌ شرطي‌ به‌ حملي‌ و سالب‌ به‌ موجب‌ اين‌ بوده‌ است‌ كه‌ شرطي‌، از اساس,‌ حملي‌ است‌ و در دل‌ سلب‌، ايجاب‌ نهفته‌ است‌، اما مبناي‌...
پنجشنبه، 11 فروردين 1390
ملاصدرا و تحويل‌ قضايا به‌ حملي‌ موجب‌ كلي‌ ضروري‌(1)
ملاصدرا در التنقيح‌، ارجاع‌ قضايا به‌ حمليِ موجبِ كلي‌ ضروري‌ را «قاعدة‌ اشراقي‌» مي‌خواند و آن‌ را در ساده‌ كردن‌ بسياري‌ از مباحث‌ منطقي‌ بكار...
پنجشنبه، 11 فروردين 1390
ملاك فضايل و رذايل اخلاقى از منظر نراقى
نظريه توسط و اعتدال در خلق و خوى، از روزگاران دور مورد توجه حكيمان و انديشمندان بشرى بوده و دين مبين اسلام بر آن پاى فشرده است. آنان ملاك فضيلت...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و انديشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (4)
از ديگر اعتقادات سراج اين است كه روح متنعم به تنعم بدن و متعذب به عذاب بدن است و با بدنى كه از آن خارج شده محشور مى شود و همچنان كه بدن طعم مرگ...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و انديشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (3)
سراج در فصل مربوط به «صدور الكتب و الرسائل» ابتداى بعضى از اين نامه ها را ذكر مى كند[144] ولى اطلاعاتى از اين نامه ها نمى دهد. ظاهراً جنيد نامه...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و انديشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (2)
از بعضى منابع به دست مى آيد كه ابونصر خود سرسلسله بعضى فرقه هاى صوفيه بوده است. در مجموعه خطى فتوت نامه حاجى بابا طوسيه لى، ابونصر سراج پير سراجان...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و انديشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (1)
ابونصر سراج طوسى، از شخصيت هاى بزرگ دوره كلاسيك است كه با نوشتن كتاب اللمع فى التصوف توانست نام خود را در دنياى تصوف ماندگار كند. متأسفانه درباره...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390