هويت اخلاق دينى در رويكرد تاويلى و مكتب تفكيك(1)
گفتمان‏هاى فلسفه اخلاق در دنياى اسلام پاى مباحث نوين بسيارى را به ميان كشيده است كه رويكردشناسى معرفتى در قلمرو آن با هويت تاويلى يا تفكيكى،...
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
هويت اخلاق دينى در رويكرد تاويلى و مكتب تفكيك(2)
در جريان تاريخى فرهنگ و تمدن اسلامى به دليل برخوردارى اسلام از اصالت‏هاى بى‏نظير و از سوى ديگر تلاقى آن با تمدن يونانى - به ويژه انديشه اخلاقى...
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
عقل نظرى و عملى از ديدگاه مرحوم نراقى و تاثير اين دو در يكديگر
يكى از مباحثى كه حكما كم و بيش از آن بحث نموده‏اند عبارت است از تقسيم عقل به نظرى و عملى. قبل از اين‏كه نظر حكما در اين باره آورده شود، گفتارى...
جمعه، 27 اسفند 1389
بررسى نگرش نراقى در منازعه ابن عربى و سمنانى، پيرامون وحدت وجود
1. ابن عربى، قائل به وحدت وجود بوده و در پى او گروهى از عرفا هم چون قونوى، ملا عبدالرزاق كاشانى، قيصرى و... اين قول را برگزيدند. 2. علاء الدوله...
جمعه، 27 اسفند 1389
حقيقت انسان از ديدگاه نجم الدين رازى و رادا كريشنان (4)
بدين ترتيب به نظر مى رسد كه گيتا دوگونه خودْ براى انسان مطرح مى كند; خودْ متعالى كه فراسوى عالم ماده است و خودْ مادى كه در ارتباط با اين عناصر...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
حقيقت انسان از ديدگاه نجم الدين رازى و رادا كريشنان (3)
در بحث قبل، تكامل نفس و برترى آن از جهت غايت بر روح مطرح شد. در بحث حاضر مى خواهيم به اين حقيقت در كلام رازى بپردازيم كه اصولا او با مطرح كردن...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
حقيقت انسان از ديدگاه نجم الدين رازى و رادا كريشنان (2)
از بحث قبل مشخص گرديد كه انسان حقيقتى داراى مراتب مختلف است كه از پست ترين مراتب هستى تا عالى ترين آن برخوردار است. و اين مراتب در يك سلسله وجودى...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
حقيقت انسان از ديدگاه نجم الدين رازى و رادا كريشنان (1)
شناخت حقيقت انسان، از آن جهت كه راه تكامل وجودى انسان و نيل به شناخت شهودى حقايق عالم را كه غايت عرفان است فراهم مى كند، يكى از مسائل بسيار مهم...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نخستين آفريده از منظرى اسلامى و مسيحى (1)
اين نوشتار ناظر به بحثى است كه در طول تاريخ از مسائل و دغدغه هاى فكرى انسان بوده است. هم حس كنجكاوى بشر و هم تأثيرى كه اين معرفت در عمل مى گذاشته،...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نخستين آفريده از منظرى اسلامى و مسيحى (2)
نكته: حضرات معصومين همگى نور واحدند و با نور رسول خدا متحدند: «اوّلنا محمد، اوسطنا محمد، آخرنا محمد و كلّنا محمد»[25] آب: 1. فردى نزد امام باقر...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نخستين آفريده از منظرى اسلامى و مسيحى (3)
ثالثاً: در رواياتى، كه از نظر تعداد حداقل دست كم به حد تواتر معنوى اند، آمده كه اين اولين مخلوق «نور رسول خدا» و يا «روح رسول خدا»(صلّی الله...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نخستين آفريده از منظرى اسلامى و مسيحى (4)
اصطلاح «لوگوس» (Logos) يونانى است و در معانى متعددى به كار رفته است از جمله: كلمه، كلام، عقل، نيروى مدبر، اصل، مبدأ و... بحث لوگوس از مباحث مطرح...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
اخلاق فضيلت‏مدار (3)
از منظر تاريخي مي‏توان اخلاق فضيلت را به سه دوره يونان، قرون وسطي و اخلاق معاصر و يا از جهتي ديگر به دوره قبل از دوران معاصر و دوران معاصر تقسيم...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
اخلاق فضيلت‏مدار (2)
اشاره شد كه اخلاق فضيلت نوعي نظريه هنجاري از نوع غايت گرايانه است. مطابق اين نظريه، همه موجودات از جمله انسان، داراي غايتي هستند كه به سوي آن...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
اخلاق فضيلت‏مدار (1)
اخلاق فضيلت مدار نوعي نظريه هنجاري است كه در عصر افول مدرنيته و ظهور پست مدرنيسم، همراه با ناكامي نظريه‏هاي اخلاقي در دستيابي به طرحي نو، براي...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
ياكوب بومه و اسلام(1)
ياكوب بومه (Jacob Boehme) فيلسوف و عارف بنامِ آلمانى بود كه به رغم دوران نسبتاً كوتاه زندگى اش (1575ـ1624) جريان تفكر فلسفى و دينى را در مغرب...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
ياكوب بوهم و اسلام(2)
يكى از مهم ترين صاحب نظران در حكمت الاهى بومه، فرانتس فون بادر، نسبت اين سه دين با يكديگر را به نحو ديالكتيكى، احتمالا بى آن كه خود از دامنه...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
علم و ادراك و نحوه تشكيل آن (3)
با توجه به آنچه تاكنون بيان شد، مراحل علم و ادراك به شرح زير خواهند بود: 1. به محض برخورد ما با واقعيت خارجي، حضور آن را در برابر نفس وجدان...
يکشنبه، 22 اسفند 1389
علم و ادراك و نحوه تشكيل آن (2)
بعضي از متكلمان وجود ذهني را انكار كرده و قائل به نوعي شبح شده‏اند. ابراهيمي ديناني وجود ذهني را مساوي تحقّق صوَر در ذهن شمرده و جست‏وجوي ادلّه...
يکشنبه، 22 اسفند 1389
علم و ادراك و نحوه تشكيل آن (1)
چكيده اين مقاله با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عيني و واقعي و با قبول اينكه اشيا در فرديت خويش داراي تشخّص و تعيّن هستند و به عنوان...
يکشنبه، 22 اسفند 1389