اصول موضوعه در اخلاق (از دیدگاه های مختلف)
اخلاق آدمی (هر چندكه از نظر عدد بسیار است، ولی منشا همه خلقهای وی) سه نیروی عمومی است كه در آدمی وجود دارد و این قوای سه گانه است كه نفس را برمی...
سه‌شنبه، 28 دی 1389
اخلاق نظری و عملی
کلمه اخلاق جمع خلق است. خلق شکل درونی انسان است. چنان چه خَلق شکل ظاهری و صوری اشیاء از جمله انسان است. غرایز و ملکات و صفات روحی و باطنی که...
يکشنبه، 26 دی 1389
اهمیت و جایگاه اخلاق
یكی از اهداف اصلی بعثت پیامبراسلام صلی الله علیه و آله تزكیه نفوس و تربیت انسانها و پرورش اخلاق حسنه بوده است؛ حتی می توان گفت تلاوت آیات الهی...
يکشنبه، 26 دی 1389
آشنايي با آراي هانس گئورگ گادامر
گادامر كه يكي از معروفترين شاگردان مارتين هايدگر، فيلسوف آلماني، بود، شايد بيش از هر چيزي به خاطر كتابش حقيقت و روش(1960)در كشورهاي انگليسي زبان...
يکشنبه، 26 دی 1389
ابتكارات سهروردى در نظريه صدور
متأسفانه در جوامع اسلامي و از جمله در جامعه ما كساني هستند كه با ظاهر بيني و سطحي نگري در مورد مباحث فلسفي كه در جهان اسلام شكل گرفته است، به...
جمعه، 24 دی 1389
روش شناسی رئالیسم در هنر
انتخاب صفت «رئالیسم انتقادی» بی‌علت و خودانگیخته نبوده است، بلكه نتیجهٔ ارزیابی رویكرد رئالیسم و آثار آن از تجربهٔ فكری امروز است. دیگر اینكه...
جمعه، 24 دی 1389
عقل سرخ و حق سبز انسان شناسي اشراقي و حق انساني (1)
3مقوله ي«حقوق بشر»در بردارنده دو مفهوم محوري «انسان »و «حق»و رابطه بين آنها است.منتهي، اين رابطه، متضمن تأملات فلسفي و تئوريک بسيار است.با نگاهي...
سه‌شنبه، 14 دی 1389
عقل سرخ و حق سبز انسان شناسي اشراقي و حق انساني (2)
تعابير مدرن اما، در عين اثر گذاري آشکار، مورد نقد جدي نيز واقع شدند.(4)نقد روسو به «فرد تملک گرا »از جمله اولين چالش هايئي بوده است که در مقابل...
سه‌شنبه، 14 دی 1389
عقل سرخ و حق سبز انسان شناسي اشراقي و حق انساني (3)
انسان شناسي اشراقي معناي وجودي آدمي را در دستيابي به مقامي در عالم مي بيند که متضمن رهائي اوست .اين تعبير با تعبير انسان شناسانه ايده آليسم آلماني...
سه‌شنبه، 14 دی 1389
عقل سرخ و حق سبزانسان شناسي اشراقي و حق انساني (4)
اصل اساسي در حق سبز اين است که انسان ها از مي توانند باشند نه در آنچه هستند.وقتي سخن از آنچه هست باشد هر انسان شناس آدمي را به گونه اي تعريف...
سه‌شنبه، 14 دی 1389
اراده الهی
پيش از ورود به هر بحث علمي لازم است كه معاني عبارات بدرستي روشن شود و مواضع اختلاف و نيز اشتراكات لفظي باز شناخته شود؛ به عبارت ديگر خصوصا در...
يکشنبه، 12 دی 1389
درنگ در تعريفي ديگر از قضيه خارجيه و حقيقيه و دست آورد آن
محقق نائيني از جمله انديشمندان شيعي در علم اصول فقه است كه با دسته بندي قضايا به حقيقيه و خارجيه، احكام شرعي را بر قضاياي حقيقيه بنيان گذارده...
شنبه، 11 دی 1389
بازنگري در نقدها و نوآوري هاي منطقي سهروردي در حکمه الاشراق
مشهور است كه شيخ شهاب الدين سهروردي، درزمينه منطق ارسطويي نقدها و نوآوري هايي دارد. از جمله اينكه ايشان قاعده مشائيان در باب تعريف را نقض و نقدهاي...
شنبه، 11 دی 1389
تبيين جايگاه عقدالوضع در منطق
كاربرد صحيح قضاياي محصوره درقواعد و استدلال ها، به شناخت دقيق معناي اين قضايا بستگي دارد. اشتمال محصوره ها بر عقدالوضع وعقد الحمل، مي طلبد كه...
شنبه، 11 دی 1389
ابهام زدايي از قضاياي حقيقيه، خارجيه، معدوليه و سالبه المحمول
منطق صوري قديم، از زمان ارسطو تا مظفر، اصطلاحات بسياري ساخته است كه مي توان گفت تا به امروز همه آنها تحولات مفهومي فراواني يافته اند. متاسفانه...
شنبه، 11 دی 1389
تبيين وجه صدق اوليات
اوّليات يكي ازمبادي معرفت است كه معارف نظري صادق بر پايه آن استوار است. اين عنوان همه قضايايي را كه صرف تصور براي جزم به صدق آنها كافي است دربرمي...
شنبه، 11 دی 1389
روشي جديد در استنتاج صوري با كمترين قاعده
در منطق قديم چه در استدلالهاي مباشر و چه در قياسها، هر كدام از قواعد استنتاج جداگانه معرفي مي شوند و شرايط آنها بازگو ميشود و استنتاج بر اساس...
شنبه، 11 دی 1389
چيستي حمل ذاتي اولي و حمل شايع صناعي
تقسيم قضايا به حمل ذاتي اولي و حمل شايع صناعي، از تقسيمات مفيد و ابتكاري منطق دانان مسلمان است كه داراي زوايا و ابعادي است كه درباره بيشتر آنها...
شنبه، 11 دی 1389
جايگاه علم تاريخ در حکمت مشاء (1)
ارتباط تاريخ و فلسفه، دو دانشي كه هر يك در شناخت و تحول زندگي بشري نقش مهمي ايفا مي‌كنند، در ارتقاي دانش تاريخ و رويكرد معرفتي بدان سهم اساسي...
پنجشنبه، 9 دی 1389
جايگاه علم تاريخ در حکمت مشاء (2)
مقتضياتي كه ظهور اسلام و شكل‌گيري قلمرو اسلامي را مطرح كرد، مسلمانان را به تاريخ و علم تاريخ علاقه‌مند ساخت و از ابتداي عصر اسلامي، پرداختن به...
پنجشنبه، 9 دی 1389