منطق صدرايي در فلسفه ي اخلاق (1)
يکي از ويژگي هاي حکمت متعاليه ملاصدرا اعتماد بر منطق عقل و استفاده از دستاوردهاي شهودي عقلاني متکلمان و عارفان است، به همين سبب سلسله مباحث عميقي...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
منطق صدرايي در فلسفه ي اخلاق (2)
لازم به يادآوري است که اين نتيجه از آن مقدمات برنمي خيزد. تنها نتيجه اي که از آن مقدمات مي توان گرفت اين است که «در ما هم تضاد و ستيز ديده مي...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
منطق صدرايي در فلسفه ي اخلاق (3)
عالمان علم اخلاق بحث حسن و قبح را از اولي ترين و بديهي ترين مسايل علم اخلاق مي شمارند. درک بيشتر از حسن و قبح عقلي، ما را در طريق مسايل اخلاقي...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
منطق صدرائي در فلسفه ي اخلاق (4)
صدرالمتألهين در شرح اصول کافي حديث ذيل را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و ديدگاه هاي خود را که در واقع رگه هاي منطقي خاص اوست در شرح آن به کار...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
منطق صدرائي در فلسفه ي اخلاق (4)
صدرالمتألهين در شرح اصول کافي حديث ذيل را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و ديدگاه هاي خود را که در واقع رگه هاي منطقي خاص اوست در شرح آن به کار...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
منطق صدرايي در فلسفه ي اخلاق (3)
عالمان علم اخلاق بحث حسن و قبح را از اولي ترين و بديهي ترين مسايل علم اخلاق مي شمارند. درک بيشتر از حسن و قبح عقلي، ما را در طريق مسايل اخلاقي...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
منطق صدرايي در فلسفه ي اخلاق (2)
لازم به يادآوري است که اين نتيجه از آن مقدمات برنمي خيزد. تنها نتيجه اي که از آن مقدمات مي توان گرفت اين است که «در ما هم تضاد و ستيز ديده مي...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
منطق صدرايي در فلسفه ي اخلاق (1)
يکي از ويژگي هاي حکمت متعاليه ملاصدرا اعتماد بر منطق عقل و استفاده از دستاوردهاي شهودي عقلاني متکلمان و عارفان است، به همين سبب سلسله مباحث عميقي...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
ويتگنشتاين: خدا باور يا ملحد؟
ويتگنشتاين يکي از چهره هاي علمي قرن بيستم است که نگرش هاي او به طور معمول و مشخص ،بازتاب هاي گوناگون و گسترده اي درميان انديشمندان ديگر داشته...
شنبه، 15 آبان 1389
پديدارشناسي هوسرل
ايده آليسم هوسرل نظريه اي است که به عنوان علم انضمامي، درحوزه هاي خاص قابل تبيين است.اين ايده آليسم ، وجود عالم واقعي و عالم طبيعت را انکار نمي...
شنبه، 15 آبان 1389
نگاهي انتقادي به ابعاد معرفتي ايده آليسم
با اينکه ايده آليسم در غرب معاصر حضور و نتايج گسترده اي داشته است ،اما به نظر مي رسد که مباني و پيامدهاي معرفتي اين ديدگاه دستخوش ناسازگاري هاي...
شنبه، 15 آبان 1389
چالش هاي جامعه شناسي فراروي معرفت علمي
مقاله ي حاضر ضمن تبيين مباني معرفت شناختي «دانش تجربي» به بررسي چالش هاي معرفتي پيش روي «فلسفه پوزيتيويستي علم» پرداخته است. استقبال چشمگيراز...
شنبه، 15 آبان 1389
معاد جسماني از ديدگاه ابن عربي
دراين مقاله، ضمن بيان اصول ومباني عرفان ابن عربي در زمينه معاد جسماني، بر اين نکات تأکيد شده است:1- انسان موجودي مجردي است که همواره و در هريک...
شنبه، 15 آبان 1389
جايگاه عقل و وحي در هندسه معرفت بشري
تاريخ انديشه بشر گواهي مي دهد که پرسش کهن ازنسبت عقل و ايمان يا عمل ودين، همواره به دنبال پاسخ هايي تازه بوده است. کوشش براي فهم نسبت اينها،...
شنبه، 15 آبان 1389
عقلانيت و کرامت انسان
درفلسفه ملاصدرا و کانت، «عقل» عالي ترين قوه نفس و «معرفت عقلاني»بالاترين مرحله شناخت است. از نگاه هردو فيلسوف، عقلانيت يا خردورزي بنيادي ترين...
شنبه، 15 آبان 1389
مبانى اخلاق نظرى از ديدگاه ملا مهدى نراقى (1)
پاس‏داشت مقام و منزلت عالمان شيعه (كه در گذشته دور و نزديك با كوشش خستگى‏ناپذير و بر جاى گذاردن آثار علمى گران سنگ، وام خود را به اندازه توان...
سه‌شنبه، 11 آبان 1389
مبانى اخلاق نظرى از ديدگاه ملا مهدى نراقى (2)
مرحوم نراقى خود در مقدمه كتاب بر اين نكته پاى فشرده كه مى‏خواهد ميان آن چه از شريعت اسلامى در زمينه اخلاق رسيده با آن چه عارفان و فيلسوفان بيان...
سه‌شنبه، 11 آبان 1389
مبانى اخلاق نظرى از ديدگاه ملا مهدى نراقى (3)
مرحوم نراقى بيمارى‏هاى روانى را با بيمارى‏هاى جسمى همانند مى‏داند و معتقد است راه درمان آن‏ها به سان بيمارى‏هاى جسمى پيش‏گيرى و علاج است و معلمان...
سه‌شنبه، 11 آبان 1389
مبانى اخلاق نظرى از ديدگاه ملا مهدى نراقى (4)
يكى از دشواريهاى علم اخلاق تبيين مفاهيم آن با حدود و ثغور كامل است تا تشخيص مرزهاى بايسته‏ها و نبايسته‏هاى اخلاقى روشن باشد. بدون ترديد پيدايش...
سه‌شنبه، 11 آبان 1389
سقراط در آئينه زمان (2)
«گناه سقراط اين است که جوانان را فاسد مي سازد و خدايان شهر را قبول ندارد و خدايان ديگري را يعني خداي دايموني را مي پرستد .» اتهام فوق را سه...
يکشنبه، 9 آبان 1389