مصائب فلسفه (1) و (2)
چكيده:آقاي سميعي، مقاله خود را با نقل عبارتي از منصورحلاج با عنوان «معرفت دوام حيرت است» آغاز و با عبارت «ذهن من حيرت‏پسند است و هنوز نمي‏تواند...
يکشنبه، 11 مهر 1389
آموزه هاي اخلاقي درمثنوي معنوي (2)
درروايتي ازامام صادق (ع) چنين آمده است :«عن جعفر بن محمد الصادق (ع) في جواب سوال عنوان البصري :فقال ليس العلم بالتعليم ،انما هو نور يقع في قلب...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
آموزه هاي اخلاقي در مثنوي معنوي (3)
مولوي درمثنوي ،گاهي گونه اي از نفس را با شيطان برابر دانسته است که همانا « نفس اماره » است . همان گونه که شيطان هميشه در تقابل با فرشته است .نفس...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
آموزه هاي اخلاقي در مثنوي معنوي (1)
نوشته ي حاضر ،درآمدي بر شناخت رويکرد اخلاقي مولوي به عقل و نفس است . (1) دراين مختصر،سعي برآن است که ذره اي از بحر عميق معارف مثنوي چشيده شود...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
تهذيب نفس ازديدگاه فلسفه صدرايي (5)
با توجه به جايگاهي که شريعت در نسبت با تهذيب نفس دارد،سايرروش ها ،اعمال و رياضت هاي غيرمشروعه اي که به طور افراطي يا تفريطي ازجانب برخي انسان...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايي (4)
از آنجا که کارکرد تهذيب نفس ،رفع و زائل کردن موانع کمال نفس انساني است و موانع مورد نظر ،داراي دو نوع کلي معرفتي و غيرمعرفتي ( گرايشي و رفتاري...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايي (3)
بحث ازموانع کمال انساني ، با توجه به نحوه ي وجودي خاص انسان طرح و تبيين مي شود ؛به اين صورت که چون انسان جسماني الحدوث و روحاني البقاست ؛يعني...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايي (2
برخي حکما و انديشمندان اسلامي درباره ي نحوه ي به کمال رسيدن انسان ،وسايطي را در عرض تهذيب نفس بيان کرده اند .با نقد و بررسي هريک ازآنکه ،نقصان...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايي (1)
«تهذيب نفس »مجموعه ي ازاعمال و رفتارهايي است که به منظور نجات ،تعالي کمال انسان ،ازجانب مکاتب مختلف انساني و الهي مطرح شده است ؛اما غالب اين...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
حمليه مردده المحمول و کاربرد آن در استدلال هاي مباشر و قياس هاي اقتراني
حمليه مردده المحمول پس از سده هفتم در ميان منطق دانان مورد توجه واقع شده است. اين قضيه، حمليه اي است که ترديد در ناحيه محمول آن است. بنابراين،...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
سبکي و منطق؛ مفارقت يا مرافقت
دانش منطق از همان آغاز ورود به عالم اسلام، در ميان فقيهان شافعي مذهب روندي يکنواخت نداشته است؛ گاه با ورود تازيانه هاي اعتراض بر تارک منطق، اين...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
سر بداهت تصوري
در اين مقاله، شش نظريه از نظريه هايي که درباره سر بداهت تصوري مطرح شده، بررسي و نقد شده است. اين نظريه ها عبارتند از :الف) نظريه عموميت؛ ب) نظريه...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
بررسي مناظره سيرافي با متي در نقد منطق
منطق تکويني از نظر تاريخي، همزاد انديشه بشري است. اما تدوين قواعد منطق بنابر قول مشهور، نخست به دست ارسطو صورت گرفته است. پس از او، شاگردان و...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
نکاتي درباره گزاره هاي حقيقيه
فهم درست حقيقت گزاره هاي حقيقيه، نقش تعيين کننده در حل بسياري از مشکلات نظري دارد. آيا اين گزاره به گزاره شرطي باز مي گردد؟ آيا افراد موضوع،...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
حکيمي که دل از آرزو ها برديده بود ...
محمد بن ابراهيم قوامي شيرازي مقلب به «صدرالمتالهين» يا «ملاصدرا» در ظهر روز نهم جمادي الاولي سال 980 قمري ديده به جهان گشود. پدر او خواجه ابراهيم...
يکشنبه، 10 مرداد 1389
نگاه راهبردي خواجه نصير به حكومت
ترسيم راهبردها همانند انديشه ورزي و تبيين مسائل يكي از اهداف مهم حكومت است كه در جهت پيشبرد و بسط كارآمدي آن ضروري است. خواجه نصيرالدين طوسي...
پنجشنبه، 3 تير 1389
تثبیت دینی بودن همه دانش‌ها به برکت فلسفه مطلق الهی
حمد ازلی خدای سبحان را سزاست که حکمت را خیر کثیر نامید; تحیّت ابدی، پیامبران الهی را رواست که سرای حکمت را با مِفتاح حضرت ختمی نبوّت ( صلی الله...
سه‌شنبه، 11 خرداد 1389
خواجه نصيرالدين طوسي و مليت ايراني
گفتاري در باب اهميت خواجه نصيرالدين طوسي و نقش او در تاريخ تحول ايران اگر تاريخ چهارده قرن اسلامي را در دو هفت قرن مجزا در نظر بگيريم، حيات...
يکشنبه، 9 خرداد 1389
احکام تحلیلی کانت
سپاس خداي را كه انسان را بر ديگر حيوانات، به نعمت نطق و تفكر برتري داد و از ميان انسان ها، پيامبراني برگزيد و با صدق و نطق درستي در انديشه، و...
سه‌شنبه، 28 ارديبهشت 1389
اثبات علم و نفي سفسطه در معرفت
ابن سينا در نفي شکاکيت و اثبات علم، راه نوي پيموده است. وي بر اساس اصل امتناع تناقض که بديهي ترين اصل است، ميان ضرورت وجود علم و سفسطه مقابله...
سه‌شنبه، 28 ارديبهشت 1389