پژوهشي تطبيقي در موضوع هستي شناسي (3)
اين متفکر و مورخ معروف در «مقدمه» که نام يکي از تاليفات مشهور اوست (فصل يازدهم در علم تصوف) دو قول در «وحدت وجود» نقل کرده است که نخستين آن،از...
يکشنبه، 14 آذر 1389
پژوهشي تطبيقي در موضوع هستي شناسي (2)
«رواقيان» وحدت وجودي اند؛اما به وحدت مادي معتقد بوده، خدا را سازمان دهنده جهان مي شناسند، نه خالق آن. رواقيان به دو چيز معتقد بوده اند: يکي ماده...
يکشنبه، 14 آذر 1389
پژوهشي تطبيقي در موضوع هستي شناسي (1)
عقيده حکماي مشايي است، هستي ها طبق اين عقيده، حقايقي هستند بسيط و متباين و هيچ وجه مشترک و سنخيتي بين آنها يافت نمي شود و وجود واجب با ممکن و...
يکشنبه، 14 آذر 1389
اخلاقيات در تمدن ها و اديان باستان
بر خلاف آموزه هاي اخلاقي رايج در مصر و بابل، اخلاقيات هندي از همان ابتدا جنبه فلسفي داشت. در نوشته هاي هندي- و داها- اخلاقيات بخش جدايي ناپذير...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي انتقادي مباني فلسفي ديدگاههاي اخلاقي جان ديويي (3)
مباني فلسفي اخلاق ديويي داراي اشکالاتي است که در اين جا تنها به يکي از مهم ترين مشکلات، يعني نسبي گرايي مي پردازيم. اين نظر که برخي کارها را...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي انتقادي مباني فلسفي ديدگاههاي اخلاقي جان ديويي(1)
هدف اصلي اين نوشتار اين است که مباني فلسفه ديويي بررسي منتقدانه شود. ديويي پژوهش اخلاقي را بخشي از پژوهش تجربي مي داند. رويکرد او در اخلاق ابزار...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي انتقادي مباني فلسفي ديدگاههاي اخلاقي جان ديويي(2)
ديويي ترجيح مي داد به جاي اپيستمولوژي، نظريه تحقيق يا منطق تجربي را به کار برد تا رويکرد او را بهتر نشان دهد. در ديدگاه او اپيستمولوژي سنتي خواه...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي انتقادي مباني فلسفي ديدگاههاي اخلاقي جان ديويي (3)
مباني فلسفي اخلاق ديويي داراي اشکالاتي است که در اين جا تنها به يکي از مهم ترين مشکلات، يعني نسبي گرايي مي پردازيم. اين نظر که برخي کارها را...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي انتقادي مباني فلسفي ديدگاههاي اخلاقي جان ديويي(2)
ديويي ترجيح مي داد به جاي اپيستمولوژي، نظريه تحقيق يا منطق تجربي را به کار برد تا رويکرد او را بهتر نشان دهد. در ديدگاه او اپيستمولوژي سنتي خواه...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي انتقادي مباني فلسفي ديدگاههاي اخلاقي جان ديويي(1)
هدف اصلي اين نوشتار اين است که مباني فلسفه ديويي بررسي منتقدانه شود. ديويي پژوهش اخلاقي را بخشي از پژوهش تجربي مي داند. رويکرد او در اخلاق ابزار...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي مفهوم جوهر از ديدگاه ارسطو(3)
ارسطو مي گويد: با اين که قدما از همان آغاز نظرات مختلفي درباره ي جواهر گفته اند، اما هيچ کدام از آنها جوهر را تعريف نکرده اند. وي آن گاه به بيان...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي مفهوم جوهر از ديدگاه ارسطو(2)
از آن نظر که ماهيات اعراض متاخر از ماهيات جواهر است- زيرا جواهر سبب و علت اعراض اند- لذا جوهر نسبت به عرض اول است و اول بودن آن، هم از لحاظ تعريف...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي مفهوم جوهر از ديدگاه ارسطو(1)
واژه ي «جوهر» که ترجمه ي واژه ي ousia در يوناني است، از جمله کلمات کليدي و اساسي در فلسفه ي ارسطو به شمار مي آيد. اين واژه از زمان افلاطون به...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
صدرالمتألهين و علم واجب تعالي به ماسوا (3)
آنچه صدرالمتألهين را بر آن داشت تا ديدگاهي نوين در باب علم واجب به غير ابداع کند اين امر بود که به اعتقاد وي آراي مطرح شده تا زمان او، قادر نبودند...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
صدرالمتألهين و علم واجب تعالي به ماسوا (2)
صدرالمتألهين آراي شيخ را با عنوان «قول به ارتسام صور در ذات واجب» نقد و بررسي کرد. اين امر حاکي از آن است که عمده ترين نقطه ي افتراق بين آراي...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
صدرالمتألهين و علم واجب تعالي به ماسوا (1)
در نوشتار حاضر، به بررسي علم واجب تعالي به غير، از ديدگاه صدرالمتألهين پرداخته شده، با اين تلاش که با الهام از شيوه ي وي در اسفار، رأي حکيم به...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي و دفاع از نظريه اصالت وجود (2)
صدرالمتالهين در آثار مختلف خود به ويژه در «اسفار اربعه»، «شواهد الربوبيه» و «المشاعر» براهين اصالت وجود را مطرح کرده است و پس او حکيم متاله سبزواري...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بررسي و دفاع از نظريه ي اصالت وجود (1)
از زماني که ملاصدرا نظريه ي «اصالت وجود» را مطرح کرد و مباني و اصول آن را برهاني ساخت؛ همچنين از زماني که در حوزه هاي علمي به عنوان فلسفه ي رسمي،...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
او يک خيابان نيست، يک دنياست
از خيابان نوفل لوشاتو که به سمت غرب برويد، در ميانه هاي خيابان، خيابان فرعي و عمود قرار دارد که نام روي تابلوي آن کمي براي عموم تعجب بر انگيز...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بحث در فلسفه اسلامي
فلسفه اسلامي مدتها مورد ترديد بود، گروهي چنين فلسفه اي را انکار مي کردند و گروهي اثبات. اين ترديد در تمام طول قرن نوزدهم همچنان برجاي بود. منکران...
پنجشنبه، 20 آبان 1389