درد از كجا؟ رنج از كجا؟ (1)
اين مكتوب، به گزارش و تحليل آراء كسانى مى پردازد كه همگى به وجود يك امر واحد، به عنوان علة العلل و يگانه خاستگاه همه درد و رنج ها قائلند و، در...
يکشنبه، 22 اسفند 1389
درد از كجا؟ رنج از كجا؟ (2)
4. ناهماهنگى با قانون و نظم طبيعت پيش فرض هاى اساسى كسانى كه ناهماهنگى با قانون و نظم طبيعت را علة العلل همه دردها و رنج ها مى دانند عبارتند...
يکشنبه، 22 اسفند 1389
تجسيم از ديدگاه ابن ميمون و علامه طباطبايى (1)
1. چگونه مى توان زبانى را كه ناظر به قلمروى متناهى است، درباره خداوند به كار گرفت؟ هنگامى كه ما از چشمها و دستها و نشستن و برخاستن هاى عادى سخن...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
تجسيم از ديدگاه ابن ميمون و علامه طباطبايى (2)
قرآن، كتاب آسمانى مسلمانان و عظيم ترين منبع در فهم اسلام، مشتمل بر عبارات و كلماتى است كه به نوعى توصيفى انسانوار از خداوند ارائه مى كند. به...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
فلسفه دین ویتگنشتاین
نخستین پژوهش فلسفى ویتگنشتاین، تقریباً شش سال پس از ورود او به کمبریج به بار نشست، و در سال 1922 به نام رساله منطقى، فلسفى انتشار یافت. او پس...
شنبه، 14 اسفند 1389
گستره اعتبار عقل
در اين نوشتار، با نگاهي معرفت شناختي به بررسي اين مسأله مي پردازيم که گستره عقل در دستيابي به معرفت هاي ديني تا کجاست؟ بي گمان اين بحث آن گاه...
يکشنبه، 8 اسفند 1389
تبيين حق از نگاه هوفلد(4)
هوفلد از این نوع حق به «امتیاز»[46] تعبیر كرده است، ولی فلاسفۀ بعد از وی آن را «آزادی محض»[47] و یا «حق آزادی» ناميده‌اند و امروزه نیز به همین...
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تبيين حق از نگاه هوفلد(5)
نوع چهارم از حقوق قانونی، «حق مصونیت» مي‌‌باشد. حق مصونیت عبارت است از مصونیت‌داشتن در برابر قدرت قانونی دیگران ( (Hohfeld, 1919: 57؛ یعنی صاحب...
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تبيين حق از نگاه هوفلد(3)
بدون هیچ تردیدی تقسیم‌بندي مطرح شده توسط هوفلد، سنگ بنایی در زمینۀ فلسفۀ حق است که نمي‌‌توان بي‌تفاوت از كنار آن گذشت. اینک به توضیح هر یک از...
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تبيين حق از نگاه هوفلد(2)
هوفلد به این باور رسیده بود که بدون دستیابی به شناخت دقیق از اقسام حق، منشأ پیدایش هر یک از اقسام و تبیین روابط بین آنها، دستيابي به اهداف علم...
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تبيين حق از نگاه هوفلد(1)
امروزه بحث از حق، از اهميت بسياري برخوردار است؛ به‌گونه‌اي كه بدون كنكاش از مقولۀ حق، ساير مباحث به سامان بايسته نمي‌رسد. در ميان مباحث فلسفي...
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
فلسفه ي اخلاق «ويليام كي فرانكنا»
ويليام.كي. فرانكنا در سال 1908 ميلادي در ايالت مونتانا به دنيا آمد و پس از دريافت مدرك ليسانس در رشته ي زبان انگليسي و فلسفه از كالج كالوين،...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1389
از عقل قدسى تا عقل ابزارى
يكى از مهم‏ترين خصوصيات دنياى مدرن عقلانيت است و بسيارى از محسنات يا نواقص آن بر محور آن تحليل مى‏شود. عقلانيت لايه‏ها و ابعاد متعددى دارد و...
پنجشنبه، 14 بهمن 1389
درآمدي بر روش شناسي ارسطو در حل مسائل فلسفي(2)
بحث از روش‌شناسي ارسطو(22) (384- 322 ق.م.) را با طرح اين پرسش آغاز مي‌كنيم كه رويكرد او به روش فلسفه‌ورزي سقراط و افلاطون چگونه است؟ او هم روش...
پنجشنبه، 7 بهمن 1389
درآمدي به روش شناسي ارسطو در حل مسائل فلسفي(1)
اين مقاله به بررسي ويژگي هاي «روش ارسطو براي حل مسائل فلسفي در مقايسه با روش سقراط و افلاطون مي پردازد. براي پاسخ به اين پرسش، نخست توصيفي از...
پنجشنبه، 7 بهمن 1389
اتحاد عاقل و معقول از منظري ديگر
از ميان انديشمنداني كه به موضوع «اتحاد عاقل و معقول» پرداخته‏اند، «شيخ الرئيس بوعلي سينا» و «صدرالمتألهين شيرازي» داراي جايگاه ويژه‏ئي هستند.در...
چهارشنبه، 6 بهمن 1389
نور در فلسفه اشراق (2)
چنانکه گذشت، بنا بر نظر سهروردی واقعیت‌های مختلف، چیزی غیر از نور نیستند که از لحاظ شدت و ضعف با یکدیگر تفاوت دارند. حقیقت این است که همه چیزها...
دوشنبه، 4 بهمن 1389
نور در فلسفه اشراق (1)
شیخ اشراق، شهاب الدین سهروردی، با تکیه بر میراث کهن ایران باستان و حکمای یونان و تاملات ویژه در آیات قرآن، حکمت اشراقی خویش را بر بنیان نور،...
دوشنبه، 4 بهمن 1389
مقایسه دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در بحث علیت
اصل « علیت « از مهم ترین اصولی است که در فلسفه و علوم دیگر کاربرد فراوان دارد ، این اصل از این جهت اهمیت خود را باز می‌نمایاند که محور همه تلاشهای...
دوشنبه، 4 بهمن 1389
رابطه دین و اخلاق در اندیشه کانت
دین واخلاق از واژگانی است که به درازای تفکر و یا خلقت بشر بازمی گردد، اگر نگوئیم این دو تلازم دارند، واژگانی هستند که در توسعه همدیگر نقش اساسی...
چهارشنبه، 29 دی 1389