فلسفه و رويكردِ وحيانى ـ عرفانى شيخ اِشراق (3)
تفكر اشراقى در ميان عرفاى ما مرسوم بوده است. از قرن دوم و سوم به بعد، متصوفه مبناى معرفت‌شناسى اشراقى داشتند و براى دستيابى به حقيقت از تجليات...
شنبه، 25 ارديبهشت 1389
فلسفه و رويكردِ وحيانى ـ عرفانى شيخ اِشراق (2)
بسم الله الرحمن الرحيم، جلّ ذكرُك اللّهُمّ و عظم قُدسُك و عزّ جارُك و علت سبحانك و تعالى جدُّك، صلِّ على مصطفيك و أهل رسالاتك عموماً و خصوصاً...
پنجشنبه، 23 ارديبهشت 1389
فلسفه و رويكردِ وحيانى ـ عرفانى شيخ اِشراق (1)
روش مشّا و اشراق، دو روش فلسفى هستند كه فيلسوفان در تبيين مسائل فلسفى بر اساس آن مشى مي‌كنند. در اين ميان، سهروردى از جمله فيلسوفانى است كه علاوه...
چهارشنبه، 22 ارديبهشت 1389
آیا فلسفه اسلامی داریم؟ (2)
همان‏طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، ممکن است در موضوعاتی هستی‏شناختیْ دین حکمی مخالف حکم عقل داشته باشد؛ یعنی، دین فلسفه را تخطئه کند. در چنین...
دوشنبه، 20 ارديبهشت 1389
آیا فلسفه اسلامی داریم؟ (1)
این‏که عنوان «فلسفه اسلامی» صرفا یک نام است یا توصیفی است حقیقی، مسئله‏ای است در خور بحث. در این مقاله، ابتدا مجموعه‌‏ای که تحت این عنوان شناخته...
دوشنبه، 20 ارديبهشت 1389
آشنايى با مكتب دئيسم ‏(1)
مسئله گرايش به دين و دين‏باورى همواره يكى از دغدغه‏هاى اصلى بشر بوده است. در طول تاريخ، آيين‏ها و مكاتب گوناگون با باورها و ديدگاه‏هاى متفاوت...
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1389
آشنايى با مكتب دئيسم ‏(2)
اين موارد را مى‏توان از اصول تفكر دئيسم در باب خداشناسى نام برد:(30) 1. خدا به عنوان علت اولى، جهان را خلق كرد. 2. خداوند قوانين غيرمتغيّرى...
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1389
نسبت فلسفه با قرآن و سنت در نگرش شهيد مطهري
يکي از موضوعاتي که در حوزه علوم اسلامي پيوسته مورد توجه و کندوکاو انديشه وران بوده، نسبت دين با فلسفه و عقل و خردورزي در عرصه دين مي باشد. اين...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
معاد جسماني از ديدگاه صدرالمتألهين
مبحث معاد جسماني اصولاً از پيچيدگي خاصي برخوردار است و نظرات مختلفي در اين خصوص وجود دارد که از اين ميان صدرالمتألهين شيرازي با شيوه ي خاص فلسفي...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
خدا در انديشه ارسطو (2)
چهارمين دليل ارسطو در اثبات وجود خدا، «غايتمندي جهان» است. او معتقد است تمام موجودات عالم، اعم از جمادات، نباتات، حيوان و انسان، رو به غايتي...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
خدا در انديشه ارسطو (1)
ارسطو در فلسفه و کلام سنتي ما، حکيمي الهي و بعضاً پيامبر معرفي شده است؛ در حالي که نمي توان حتي او را، به قطع، موحد دانست؛ چه رسد به آن که پيامبر...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
درآمدي برمنابع حکمت اشراق
اين مقاله حول محور منابع حکمت اشراق و يک بازنگري در اين خصوص تدوين شده است و پژوهشگر کوشيده است ضمن توجه به منابعي مانند حکمت ايران باستان، يونان...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
وجود در نگاه پارمنيدس و ملاصدرا (2)
يکي از مهم ترين لوازم اعتقاد پارمنيدس به اين که «آنچه هست، هست» انکار عقيده به تغيير حرکت، و پيدايش است. از رويداد، همه ي اين اوصاف، که اوصافي...
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
وجود در نگاه پارمنيدس و ملاصدرا (3)
وجود در نگاه ملاصدرا و مقايسه ي آن با رأي پارمنيدس چنانکه مي دانيم، کانوني ترين مسأله اي که مي توان آن را سنگ بناي فلسفه ي صدرايي به حساب...
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
وجود در نگاه پارمنيدس و ملاصدرا(1)
مروري بر آراء پارمنيدس، که شايد نخستين فيلسوفي بوده است که در باب وجود به بحثي فلسفي و عميق مي پردازد، خصوصاً با عنايت به آنچه در منظومه ي مشهورش...
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
معنا و مفهوم فلسفه در اسلام
حقيقت فلسفه چيست؟ چه تعريفي از آن مي توان ارائه داد؟ و ميان فلسفه و ديگر علوم چه نسبتي برقرار است؟ سؤال در خصوص «چيستي فلسفه» از دير زمان مورد...
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
پيشگامان حوزه ي علميه ي شيعه در مواجهه با فلسفه ي غرب
منظور از عالمان شيعي عالماني هستند كه از حوزه هاي علميه ي شيعه برخاسته اند. غرض، نشان دادن نقش حوزه هاي علميه در برخورد با فلسفه ي غرب است. بنابراين...
يکشنبه، 22 فروردين 1389
مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (3)
معناى پنجم عقل مورد بحث در كتاب نفس است و داراى چهار مرتبه مى‏باشد: الف ـ عقل بالقوة؛ ب ـ عقل بالملكة؛ ج ـ عقل بالفعل؛ د ـ عقل مستفاد. الف...
شنبه، 21 فروردين 1389
مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (2)
1 ـ 6 ـ اعتبار روايات عقل از ديدگاه علامه مجلسى و ملا صدرا به كمك دلايل، قرائن و شواهد مى‏توان معتبر بودن برخى از رواياتى را كه در صدد تعريف...
شنبه، 21 فروردين 1389
مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (1)
در بخش دوم ، «تطبيق ديدگاه ملا صدرا و علامه مجلسى بر روايات» گنجانيده شده است. در اين بخش نظرهاى آنها درباره مفهوم عقل در تك تك روايات اصول...
شنبه، 21 فروردين 1389