معناشناسی تأویل و اعتبار معرفتی آن در اندیشه ملاصدرا (1)
« تأويل» يكي از اصلى ترین فرایندهای تفكر انسان است. فيلون در سنت يهودى، اوریگنس و اگوستین در سنت مسیحی و ابن عربي و ملاصدرا در سنت اسلامي از...
شنبه، 19 دی 1388
معناشناسی تأویل و اعتبار معرفتی آن در اندیشه ملاصدرا (1)
« تأويل» يكي از اصلى ترین فرایندهای تفكر انسان است. فيلون در سنت يهودى، اوریگنس و اگوستین در سنت مسیحی و ابن عربي و ملاصدرا در سنت اسلامي از...
شنبه، 19 دی 1388
سياست متعاليه، سياستي جامع
نجف لك‌زايي: در آغاز لازم مي‌دانم كه از جانب خود و همه ي دوستان پژوهش‌گر از الطاف و عنايت‌هاي حضرت عالي براي تشكيل اين نشست‌ها تشكر و قدرداني...
پنجشنبه، 10 دی 1388
تحول گرايي عرفان و سياست در حكمت متعاليه
حضرت امام(ره) با تأثيرپذيري از مشرب فلسفي حكمت متعاليه، در تقابل با دو نظام سرمايه‌داري و كمونيستي توانستند نظامي را كه عهده دار سعادت فردي و...
پنجشنبه، 10 دی 1388
رابطه شريعت و سياست در حکمت متعاليه (2)
حركت جوهري صدرالمتألهين، خواه در دايره ي طبيعي آن يا در دايره و حدود ارادي، بيشترين مسايل و دغدغه‌هاي فكري را حل كرده است. حركت جوهري نه تنها...
پنجشنبه، 10 دی 1388
رابطه شريعت و سياست در حکمت متعاليه (1)
از ديرباز، رابطه ي شريعت و سياست، دغدغه ي فيلسوفان و دين‌پژوهان بوده است. صدرالمتألهين نيز علي‌رغم تصور صوفي مسلكان و دنياگرايان- كه قائل به...
پنجشنبه، 10 دی 1388
انسان شناسي صدرا و اثبات مسئله ولايت
صدرا فيلسوفي است كه به اصول و مباني شيعه، اعتقاد راسخ دارد و در مواضع متعددي به تبيين و توجيه آنها مي پردازد. عقيده به وجود ولي و امام، به عنوان...
پنجشنبه، 10 دی 1388
انسان‌شناسي در فلسفه ي سياسي متعاليه(2)
عقلانيت، به معناي تبعيت كامل از استدلال صحيح است. هنگامي حكمي عقلاني است كه همراه با احساسات، عواطف، تعبد يا گزينش‌هاي خودسرانه و بي دليل نباشد(1)....
پنجشنبه، 10 دی 1388
انسان‌شناسي در فلسفه ي سياسي متعاليه(1)
معرفت نفس، گام آغازين براي رسيدن به شناختي دقيق از اجتماع و در نهايت، خداوند است. از آن جا كه حكمت متعاليه، منظومه‌اي دقيق و سامانه ي فكري سنجيده‌اي...
پنجشنبه، 10 دی 1388
تحرك و پويايي در نظام سياسي صدرايي
در رويكرد صدرايي به حوزه ي اجتماعي و سياسي، ضمن پافشاري بر ضرورت آزادانديشي و وجود امنيت براي عالمان و انديشوران كه حيات جامعه، مرهون نظريه‌پردازي...
پنجشنبه، 10 دی 1388
سياست متعاليه و دولت هادي (2)
غايت همه ي اين وظايف «سعادت» است، و وظيفه ي اصلي حكومت به سعادت رساندن مردم است. سعادت مراحل و مراتب مختلفي دارد، ضمن اين كه گاهي نيز سعادت حقيقي...
پنجشنبه، 10 دی 1388
سياست متعاليه و دولت هادي (1)
حكمت سياسي متعاليه، مكتبي خدامحور است. در اين مكتب، خداوند متعال، حضور جدي و اصلي در متن زندگي فردي و اجتماعي دارد. عناصر جدي هستي در اين تفكر...
پنجشنبه، 10 دی 1388
حكمت متعاليه و تدوين فلسفه سياسي اسلامي
فلسفه سياسي به عنوان دانشي مشتمل بر سه ضلع اصلي (تحليلي، توصيفي و تجويزي) مجال آن را دارد كه در چارچوب مباني و ارزش‌ها و انسان‌شناسي اسلامي تدوين...
چهارشنبه، 9 دی 1388
فلسفه سياسي ملاصدرا و مارتين هايدگر (2)
علي رغم شهرت و دسته بندي هايدگر در فيلسوفان اگزيستانسياليسم منكر خدا، هايدگر در زندگي شخصي اش، يك مؤمن باقي مانده بود و اصرار بر اين داشته كه...
چهارشنبه، 9 دی 1388
فلسفه سياسي ملاصدرا و مارتين هايدگر (1)
اين مقاله درصدد مقايسه دو تن از فيلسوفان بزرگ فلسفه اسلامي و فلسفه مدرن غربي، ملاصدرا و مارتين هايدگر با هدف يافتن برخي عناصر احياناً مشترك در...
چهارشنبه، 9 دی 1388
علیت در نگاه علامه طباطبایی
علیت در طول تاریخ همواره به عنوان پایه ای برای علم نظری در نظر گرفته شده است. اگر وظیفه ی علم را تشریح و تبیین روابط بین اجزای جهان و پدیده ها...
چهارشنبه، 2 دی 1388
رويكرد فيلسوفان امروزي و ديدگاه هاي مذهبي
از زمان افلاطون و ارسطو و حتي قبل از آن، فلسفه بيشتر مربوط مي شد به درك الگوي اصلي و پايه اي عالم و ارتباط آن با انسان. اين دو زمينه را مي توان...
چهارشنبه، 2 دی 1388
علم‌ حضوري‌ و حصولي‌ (2)
با توجه‌ به‌ مطالبي‌ كه‌ تاكنون‌ گفته‌ شد و با دقت‌ بيشتر در علم‌ حضوري، مي‌توان‌ خصائص‌ و اوصافي‌ را براي‌ آن‌ برشمرد تا بتوان‌ بهتر آن‌ را...
سه‌شنبه، 1 دی 1388
علم‌ حضوري‌ و حصولي‌ (1)
علم‌ حضوري‌ بنيادي‌ترين‌ موضوع‌ در فلسفه‌ معرفت‌ و سنگ‌ بناي‌ مابعدالطبيعة‌ متعالي‌ است. اولين‌ تقسيم‌ علم‌ آن‌ بود كه‌ يا حصولي‌ است‌ و يا حضوري....
سه‌شنبه، 1 دی 1388
حكمت متعاليه و هويت جامعه
در حكمت سياسي متعاليه، به جهت مساوقت وجود و وحدت، مسئله حقيقي يا اعتباري بودن وجود جامعه تابع وحدت حقيقي يا اعتباري جامعه است و از اين جهت مقدم...
چهارشنبه، 11 آذر 1388