سازو كارخداوند درمعرفت بخشي
درسري مقاله هاي آقاي بياباني اسكويي،معرفت،فعل خداو موهبت الهي شمرده شده و به استناد آيات و روايات، اكتسابي بودن معرفت رد شده و برخي سخنان بزرگان...
شنبه، 21 فروردين 1389
آموزه ی «جوهر»
ارسطو آموزه جوهر را عمدتاً در دو كتاب مقولات و متافيزيك مطرح كرده است. مطالعة اين دو كتاب، ممكن است اين مطلب را به ذهن متبادر سازد كه گويا ملاك‌هاي...
چهارشنبه، 19 اسفند 1388
تحليل قضاياي خارجيه با محمول وجود
تفاوت ميان قضاياي حقيقيه و خارجيه، در اين است كه قضاياي خارجيه، صرفاً از موجودات سخن مي‌گويند، اما قضاياي حقيقيه موجودات فرضي را نيز شامل مي‌شوند،...
چهارشنبه، 19 اسفند 1388
جستاري در عقل نظري و عقل عملي(2)
در اين ديدگاه، عقل نظري و عقل عملي- علاوه بر يگانگي در ماهيت ادراكي- ازجهت متعلّق هم يكي‌اند؛ و اساساً عقل عملي همان عقل نظري است كه به واسطة...
سه‌شنبه، 18 اسفند 1388
جستاري در عقل نظري و عقل عملي(1)
«عقل»، حكمت، فلسفه، علم، و قوّه نفساني در تفكرات فلاسفة يونان به «نظري» و «عملي» تقسيم شده است. برخي دانشمندان مسلمان ماهيت عقل نظري و عقل عملي...
سه‌شنبه، 18 اسفند 1388
رابطة نفس و بدن در انسان شناسي ملّاصدرا
نفس و بدن در انسان‌شناسي ملّاصدرا، چه رابطه‌اي با يكديگر دارند؟ آيا آنها دو موجود بيگانه از يكديگر به حساب مي‌آيند كه بر اثر فشار بيروني، در...
سه‌شنبه، 18 اسفند 1388
معرفت نفس از ديدگاه ملّاصدرا و افضل‌الدين كاشاني
متون ديني انسان را به «خودشناسي» و «خودآگاهي» فراخوانده و بر پيوند ژرف ميان «خودشناسي» و «خداشناسي» تأكيد ورزيده‌اند. افضل‌الدين كاشاني (از حكماي...
سه‌شنبه، 18 اسفند 1388
ماهيت حکايت از ديدگاه استاد مصباح(2)
باتوجه به مطالب پيش‌گفته درباره تحليل حكايت و براساس روش‌شناسي بحث حكايت، مي‌توان مراحل زير را براي دست‌يابي به تعريف دقيق حكايت درنظر گرفت:...
دوشنبه، 17 اسفند 1388
ماهيت« حكايت» از ديدگاه استاد مصباح(1)
عموم فلاسفة مسلمان براين باورند كه صورت‌هاي ذهني بالفعل، از ماور‌اي خود حكايت دارند وآنرا امري بديهي تلقّي مي‌كنند؛ امّا ديدگاه استاد مصباح دراين...
دوشنبه، 17 اسفند 1388
ابن سينا در دايرة المعارف پل ادوارز
گسترش و فراواني معارف بشري و محدوديت فرصت‏ها، ضرورت مطالعات و بررسي‏هاي دقيق و مختصر را ايجاب مي‏كند. در عرصه گسترده فلسفه و حكمت اسلامي، متون...
چهارشنبه، 12 اسفند 1388
ابن سينا و اتهام انكار معاد جسماني؟!!
همه مطالب مقاله حاضر با قصد بررسي صحت و يا سقم نسبت انكار معاد جسماني به ابن‌سينا با استناد به اقوال وي در كتاب «شفا» و «نجات» و آثار ديگر او...
سه‌شنبه، 4 اسفند 1388
ابن سينا و تشيع دوازده امامي
مصحح مصري، دكتر محمد مصطفي حلمي، اين جيلاني را تنها از خلال همين كتاب توفيق التطبيق شناخته و شناسانيده است، ولي - دست كم: امروز - ما با آثار...
شنبه، 1 اسفند 1388
انقلاب متعالي (2)
راجع به فلسفه غرب دو مطلب در كلام حضرت امام ذكر شده است: يك مطلب راجع به يونان باستان و مطلب ديگر درباره فلاسفه غرب، به طور كلي و درمورد دكارت...
يکشنبه، 4 بهمن 1388
انقلاب متعالي (1)
حضرت امام خمینی(ره) به عنوان يكي از اساتيد معروف و بزرگ حوزه هاي علمي، ساليان متمادي به تدريس حكمت متعاليه اشتغال داشت، اما به راستي در نظر گاه...
شنبه، 3 بهمن 1388
مسئلة «صدق» در الهيات پست ليبرال
هرگونه موضع‌گيري درباره ماهيت و معناي صدق بر حوزه‌هاي مختلف معرفتي، ازجمله عرصة دين و الهيات، تأثير خواهد گذاشت. «الهيات پست‌ليبرال»، يكي از...
يکشنبه، 27 دی 1388
فلسفة «ريچارد رورتي»
اين مقاله، به بررسي تأثير تلاقي پراگماتيستم و پست‌مدرنيسم در شكل‌گيري نئوپراگماتيسم ريچارد رورتي مي‌پردازد. اصالت طبيعت، داروينيسم، و ابزارانگاري...
يکشنبه، 27 دی 1388
«نظام احسن» ازمنظر حكمت متعاليه
«نظام احسن»، يكي از مباحث مهم فلسفي است كه در انديشة فلاسفة اسلامي، به طور عام، و در دستگاه فلسفي ملّاصدرا، به طور خاص، جايگاه ويژه‌اي دارد....
يکشنبه، 27 دی 1388
علم و ادراك و نحوه تشكيل آن
اين مقاله، با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عيني و واقعي و با قبول اينكه اشيا در فرديت خويش داراي تشخّص و تعيّن هستند و به عنوان اموري خارجي...
يکشنبه، 27 دی 1388
«وجود ذهني» از ديدگاه فيلسوفان مكتب شيراز
فيلسوفان مكتب شيراز، كه پس از خواجه نصيرالدين طوسي و پيش از ميرداماد مي‌زيسته‌اند، در انديشه‌ها و نوآوري‌هاي ملّاصدرا و حكمت متعالية او، نقش...
يکشنبه، 27 دی 1388
«اثبات جهان خارج جسماني»
پرسش اصلي ما در اين پژوهش، اين است كه: «آيا وجود جهان خارج جسماني اثبات‌پذير است؟» نويسنده ابتدا تلاش كرده است، با بررسي متون و منابع فلسفة اسلامي،...
يکشنبه، 27 دی 1388