برهان صدیقین در اثبات خدا
صدیقین جمع كلمه صدّیق و صدّیق صیغه مبالغه است یعنی كسی كه در راست گفتاری و صدق به مقام اعلی برسد، اما این كه چرا به این برهان، صدیقین اطلاق می‌شود...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
برهان امكان و وجوب در اثبات خدا (1)
انسان با نگاهی به عالم خارج و اطراف خویش، خصوصاً با علم حضوری، وجود خود و دیگر اشیاء را حس و به یقین ملاحظه و مشاهده می‌كند كه در اصطلاح فلسفی...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
برهان امكان و وجوب در اثبات خدا (2)
شبهه پیشین می‌خواست با انكار اصل علیت به نوعی به تبیین پدیده‌های مادی بپردازد كه نیازی به اصل علیت به صورت مطلق نیفتد. اما این شبهه ضمن پذیرفتن...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
دلایل مخالفان براهین فلسفی خداشناسی
یكی از ادله رهیافت فوق خطاپذیری دانش‌های عقلی، خصوصاً در مسأله‌ی اثبات وجود ماورای عقل مانند خداوند است. آنان برای اثبات مدعای خود به خطا و نقدهای...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
مكاتب مختلف در اثبات وجود خدا
یكی از راه‌های كهن خداشناسی راه عقل و براهین مختلفی است كه عقل به منظور اثبات وجود خداوند اختراع و یا كشف می‌كند. این براهین عمدتاً ذهنی و نظری...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
نگاهی به انواع براهین خداشناسی
علم انسان از دو قسم حضوری و حصولی تشكیل شده است. قسم اول علمی است كه خود وجود معلوم در ذهن و ذات عالم وجود دارد و نه صورت ذهنی آن، مانند علم...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
امكان شناخت خدا
یكی از دغدغه‌های كهن انسان امكان معرفت و شناخت خداوند متعال است. پیش از پرداختن به این بحث لازم است نخست به حقیقت و چیستی علم و عالم و هم‌چنین...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
امكان اثبات خدا
این دیدگاه مدعی است كه براهین اقامه شده از سوی متألهان منطقاً مستلزم اثبات خدا نیست، از سوی دیگر وجود خدا نیز نفی نشده بلكه امكان اثبات عقلی...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
ضرورت بحث خداشناسی
شاید برای برخی این سؤال مطرح گردد كه چه ضرورت و لزومی برای بحث از وجود آفریدگار متعالی وجود دارد؟ به دیگر سخن، چرا باید از وجود مبدأ سؤال كرد...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
نگاهی به کلام اشعری
مذهب اشعریه از معروف‌ترین مذاهب کلامی در دنیای اهل سنّت است که در آغاز قرن چهارم هجری پدید آمد. قبل از آن، مذهب حنبلیه، مذهب رسمی و معروف میان...
جمعه، 14 آبان 1395
نگاهی به کلام معتزلی
مذهب معتزله در اوایل قرن دوم هجری توسط واصل بن عطا (131-80 هـ) پدید آمد. در آن زمان بحث درباره حکم دنیوی و اخروی مرتکبان کبایر بسیار رایج بود....
جمعه، 14 آبان 1395
نگاهی به کلام امامیه
امامیه به کسانی گفته می‌شود که در مسئله‌ی امامت به نص شرعی عقیده دارند. یعنی راه تعیین اما نص شرعی است. و آن، به علی (علیه السلام) و دیگر امامان...
جمعه، 14 آبان 1395
آغاز کلام اسلامی
درباره علم کلام اسلامی باید گفت تاریخ پیدایش علم کلام مقارن با تاریخ ظهور اسلام است، زیرا با مراجعه به قرآن، روایات و تاریخ اسلام روشن می‌شود...
جمعه، 14 آبان 1395
تفاوت رسول و نبی
در پایان یك چنین بحثی، از نظری بی‌مناسبت نیست كه سخنی هم درباره‌ی رسالت و نبوت و فرق میان آنها گفته شود. گرچه در بادی امر ممكن است چنین به نظر...
چهارشنبه، 7 مهر 1395
موضع اشاعره، عدلیه و معتزله درباره‌ی مفاهیم اخلاقی
اشاعره می‌گویند ظلم عقلاً قبیح نیست چون خدا هم ظلم می‌کند. آنها آیه‌ی شریفه‌ی «لَا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَلُ» را دلیل برگفته‌ی ناموزون خود آورده‌اند...
جمعه، 15 مرداد 1395
اسلام و مدرنیسم
این مقاله در سه بخش اصلی تنظیم شده است. در بخش اول که دارای دو بند است، در مورد اسلام به معنای عام و اسلام به معنای خاص بحث شده که در بند اول،...
چهارشنبه، 26 خرداد 1395
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت ظرف و محتوا
غایت انبیای الهی و ائمه اطهار(علیهم السلام) برقراری حکومت دینی و اجرای احکام شریعت به نحو احسن بوده و ایشان به همراه پیروان خویش تمام تلاش را...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
جمهوری اسلامی، عینیت نظریه‌ امامت-امت
در کنار رهبر بزرگ انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، امام خمینی(رحمه الله)، که نقش اساسی و محوری در تأسیس ارکان نظام اسلامی...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح
غایت انبیای الهی و ائمه‌ی اطهار(علیهم السلام) هدایت بشریت و برپایی قسط و عدل بوده و این مهم تنها با برقراری حکومت دینی و اجرای احکام شریعت به...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
جمهوری اسلامی با مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی
از زمان تکوین نخستین جوامع بشری تا شکل‌گیری دولت‌های مدرن، اندیشه سامان‌بخشی به حیات اجتماعی-سیاسی و تنظیم روابط بین فرمانروایان و فرمانبرداران...
دوشنبه، 16 فروردين 1395