نبوت و بسط تجربه نبوی
مسئله‌ی وحی یکی از بنیادی‌ترین آموزه‌های ادیان الهی است و اندیشمندان اسلامی از دیرباز در مورد چیستی آن به بحث و نظر پرداخته‌اند. در دوران جدید...
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
نقدِ قبض و بسط تئوریک شریعت
آیا معرفت دینی ثابت است یا تغییر و تحول در آن راه می‌یابد؟ دکتر سروش، در یکی از نظریه‌های خود مدعی عدم ثبات معرفت دینی شده و دلایلی بر این ادعا...
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
انتظار بشر از دین و قلمرو دین
انتظار بشر از دین و قلمرو دین، دو بحث مرتبط و نزدیک به هم هستند و پاسخ به پرسش‌های هر کدام، بخشی از مطالب دیگری را روشن می‌سازد. در ادامه، دیدگاه...
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
نبوت در نظر اهل سنت: معتزله و اشاعره
مصطلح اهل سنت به دو معنای عام و خاص به کار می‌رود. هرگاه این اصطلاح در برابر مذاهب دیگر نظیر شیعه یا خوارج به کار رود، همه‌ی کسانی را در برمی‌گیرد...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
بررسی انتقاداتِ مک‌گراث به دیدگاه‌های داوکینز
پروفسور آلیستر مک‌گراث استاد الهیات تاریخی دانشگاه آکسفورد و دستیار پژوهشی ارشد در کالج هریس منچستر است. وی ابتدا در رشته‌ی شیمی تحصیل کرده و...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
رویارویی‌های علم و دین
تدپیترز (Ted Peters) در کتاب جامع «الهیدانان جدید» چاپ 1997 که ویراسته‌ی دیوید اف. فورد (David F.Ford) است، در فصل 33 نوشتاری تحت عنوان «الهیات...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
تأثیر بستر دینی در پیشرفت علم
دوره‌ی اول باید در نسبت‌اش با گذشته‌های کهن خصوصاً با علم مصری و بابلی لحاظ گردد. در این دوره سه دوره‌ی کوچک‌تر پیدایش و رشد علمی قابل تشخیص...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
ملاحظات هرمنوتیکی در ترجمه‌ی متون فلسفی و دینی
بیان تاریخچه‌ی نظریات هرمنوتیکی در اینجا سخن را به درازا می‌کشد، ولی برای آنکه منظور از مبانی هرمنوتیکی ترجمه و تفسیر متون در این مقاله دانسته...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
نگرش فلسفی - اسلامی به مسئله‌ی معناداری زبان دین
از اوایل قرن بیستم که مسئله‌ی زبان نقشی محوری در فلسفه یافت، موضوع معنا و نحوه‌ی ارجاع آن در حوزه‌های مختلف اندیشه‌ورزی انسان، همچون مابعدالطبیعه،...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
بررسی دیدگاه‌های هرمنوتیکی در ساحت‌های مختلف فهم
از دیرباز ویژگی انسان توان نطق او شمرده می‌شده است. توانایی او برای تفاهم با دیگران از طریق نشانه‌ها و الفاظ، هویت انسانی را شکل داده است. اما...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
اصالةالوجود و مسئله شر
مسئله شر یکی از مهم‌ترین مسائل فلسفی و الهیاتی از دیر زمان بوده است. باور به خدا و واقعیت شر پارادوکس‌هایی را به ذهن متبادر می‌کند که هر فرد...
يکشنبه، 20 فروردين 1396
تشبیه
تشبیه، مصدر باب تفعیل و در لغت به معنی مانند کردن چیزی به چیزی است. تشبیه، اصطلاحی است هم در دانش بیان، و هم در دانش کلام و فِرَق: 1) تشبیه،...
چهارشنبه، 9 فروردين 1396
تحت راية الحق
تحت راية الحق، کتابي کلامي و تاريخي به زبان عربي، نوشته‌ي شيخ عبدالله بن شيخ محمد شبيتي عاملي کفراوي. از دانشمندان شيعي قرن چهاردهم هجري که اثر...
پنجشنبه، 26 اسفند 1395
تجرید الکلام فی شرح عقاید الإسلام
تجرید الکلام فی شرح عقاید الإسلام، کتابی کلامی به زبان عربی، نوشته‌ی خواجه نصیرالدین طوسی (م 672 ق). گرامی‌ترین کتاب در شرح اصول عقاید امامی...
پنجشنبه، 26 اسفند 1395
تجبّر
تجبّر، در لغت به معنی گردنکشی، تکبر، خود را بزرگ شمردن، توانگر شدن و درست و نیکو حال گردیدن است. در اصطلاح دانش کلام تجبّر به معنی جبار بودن...
پنجشنبه، 26 اسفند 1395
تفاوت مفهومی محمول قضایای دینی با معنای عرفی
گاهی موضوع قضیه در کتاب مقدس، انسان است و گاه خدا یا فرشته؛ ولی محمول یکی است. برای نمونه گفته می‌شود: انسان سخن گفت، سپس گفته می‌شود: خدا سخن...
جمعه، 6 اسفند 1395
چرا معجزه لازم است؟
فلسفه‌ی اعطای معجزه، اثبات حقانیت ادعای نبوت و ناتوان کردن خصم در تحدی است. امام صادق (علیه‌السلام) همین معنا را در پاسخ به ابوبصیر، که از علت...
چهارشنبه، 4 اسفند 1395
شبهاتی درباره‌ی وحی (3)
تجربه نوعی حس و احساسی است که انسان با تجربه خود، متعلق آن را لمس و می‌یابد که از آن می‌توان به «آگاهی حسی» تعبیر کرد. مثال بارز آن تجربه وجود...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1395
شبهاتی درباره‌ی وحی (2)
وحی، ماهیت فرا طبیعی است که درک حقیقت آن برای اکثر انسان‌ها مشکل بل‌محال می‌باشد؛ چرا که تصور امری که خود انسان آن را تجربه نکرده و فراتر از...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1395
شبهاتی درباره‌ی وحی (1)
برخی از انسان‌ها در طول تاریخ پیدا شدند که گمان بردند که در شناخت خدا و دریافت پیام آسمانی به نبوت و بعثت نیازی ندارند و خودشان با اتکا به عقل...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1395