کارآمدی دین در مدیریت جامعه
کارآمدی در لغت و تلقی های رایج به معنای مفید بودن، مؤثر بودن در تأمین نیازها و مطالبات، ایفای کارکردهای خاص و مورد انتظار به کار می رود. مفهوم...
جمعه، 30 فروردين 1392
در برابر عقل: درآمدی به ایمان گرایی
موضوع این نوشتار بررسی پاسخ به این پرسش نیست که آیا ایمان عقلاً قابل دفاع است یا نه، بلکه پرداختن به پرسشی بنیادی‌تر است؛ آیا اصلاً ایمان باید...
چهارشنبه، 28 فروردين 1392
دین فقط احساس نیست!
ده سال پس از انتشار کتاب تنوعات تجربه دینی (varieties) جیمز، پژوهش بزرگ دیگری درباره تجربه دینی با عنوان:«معنای خداوند در تجربه انسان» توسط ویلیام...
چهارشنبه، 28 فروردين 1392
علم دینی از دیدگاه پلانتینگا
الوین پلانتینگا معتقد است آنچه در انجمن‌ها و مجلات علمی و مراکز آموزشی و پژوهشی به نام نظریه‌های علمی طرح می‌شود، گاهی تنها، با پیش فرض‌های الحادی...
سه‌شنبه، 27 فروردين 1392
از دست رفتن معنی و تجربه دینی
اگر امروز لزوم بحث مجدد درباره امر غیردینی شدن احساس می‌شود شاید به این دلیل است که اینک بیش از هر وقت، پیامدهای نهایی فرایندی که در گذشته موجب...
سه‌شنبه، 27 فروردين 1392
ایمان و علم
در شرایطی که فشار رویدادهای جاری امکان انتخاب آزاد موضوع سخن را از دست آدمی می‌رباید، وسوسه ای پس بزرگ است که هم چون «جان وین‌ها» در میان ما...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
انتقال پذیری تجربه عرفانی
ابن عربی فی الجمله معرفت بخشی روی آورد عقلی را می پذیرد، اما روی آورد شهودی را برتر از آن می داند. ایشان عقل را به سلیم، مشوّب و منوّر تقسیم...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
نقد سکولاریسم اسلامی
آیات زیادی در قرآن مجید به امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و نظامی پرداخته و نسبت به آن از موضع دین سخن گفته است. با وجود این، جای بسی شگفتی...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
سکولاریسم
سکولاریسم که به مفهوم عرفی شدن و مستلزم جدا انگاری دین از سیاست و دنیاست از آن جا شروع شد که اندیشوران غربی دریافتند که مسیحیت توانایی آن را...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
آیا خداوند عادل است؟
این نوشتار، متن سخنرانی استاد محمدتقی جعفری در تاریخ 8 /12 /1374 در جمع اساتید و صاحب‌نظران ایرانی و اطریشی است که در قالب اجلاس گفتگوی اسلام...
شنبه، 21 بهمن 1391
نقد اصول چهارگانه ی «داروین»
محاسبه ی «داروین» درباره ی جانداران و گیاهان عین واقع است، ولی علل تعادل و یا به عبارت روشن تر، علل کشتارها و ویرانی ها، این نیست که: اقویا،...
يکشنبه، 15 بهمن 1391
ارتداد و آزادی بیان (2)
اضافه کنیم که آزادی بیان در صورتی قابل توجیه و دفاع است که از حیطه «بیان و گزارش» اندیشه فراتر نرود و به صورت «فعل و رفتار» ظاهر نگردد. به عقیده...
شنبه، 14 بهمن 1391
ارتداد و آزادی بیان (1)
پس از بحث پیرامون ماهیت ارتداد و شرایط مرتد و رابطه ی ارتداد با مسأله ی آزادی اندیشه، اینک نوبت به آن رسیده است که پیرامون رابطه ارتداد با آزادی...
شنبه، 14 بهمن 1391
ارتداد و آزادی اندیشه (2)
اکنون معمای بزرگ آن است که آیا هر رهنوردی به مقصد می رسد و آیا هر جوینده ای یابنده است؟ آیا هر حقیقت خواهی حقیقت یاب است؟
شنبه، 14 بهمن 1391
ارتداد و آزادی اندیشه (1)
یکی از اشکالاتی که در مسأله ی ارتداد مطرح شده است، تنافی حکم مرتد با کیفیت و نحوه ی عمل دستگاه ادراکی انسان است . در توضیح این اشکال می توان...
شنبه، 14 بهمن 1391
ماهیت ارتداد (2)
در فقه امامیه، در بحث حدود و دیات قاعده ای با عنوان «الحدود تُدرَءُ بالشبهات» (اجرای حدود الهی با وجود شبهه رفع می شود) وجود دارد که مفاد آن...
شنبه، 14 بهمن 1391
ماهیت ارتداد (1)
در «لسان العرب» آمده است: «ارتداد، به معنای رجوع و بازگشت است و «مرتد» از همین ریشه است، استرداد چیزی، به معنای درخواست بازگرداندن آن چیز است».
شنبه، 14 بهمن 1391
سکولاریسم یا عرفی شدن دین و فقه (1)
اگر در غرب ایده ی سکولاریسم پدید آمد، یک رشته عوامل و بسترهای مناسب، آن را پدید آورد و طبعاً زادگاه این عوامل و تأثیرگذاری آنها مربوط به جهان...
شنبه، 14 بهمن 1391
سکولاریسم یا عرفی شدن دین و فقه (2)
هر نوع داوری صحیح درباره هر آیینی بالأخص اسلام، بستگی به این دارد که پیش از هر مرجعی، به خود آن، مراجعه کنیم و با بررسی جهات مختلف آن، به پاسخگویی...
شنبه، 14 بهمن 1391
نظریه ی عرفی شدن دین
«عرفی شدن دین» یا «عرفی شدن فقه» یکی از موضوعاتی است که اخیراً در حوزه دین پژوهی مطرح شده است، و پیرامون آن مقالات و کتابهای مستقلی نگاشته شده...
شنبه، 14 بهمن 1391