رمان رئالیستی یا سند اجتماعی؟ نگاهی به مدیر مدرسه ی آل احمد
در مباحث نقد ادبی، اصطلاح «رئالیسم» به مفهومی خاص برای اشاره به یک جنبش ادبی در قرن نوزدهم به کار می رود و به مفهومی عام نام سبکی ادبی است که...
شنبه، 18 آبان 1392
مشتی در تاریکی (نقدی بر رمان مدیر مدرسه)
در این مقاله، نگارنده می کوشد داستان بلند «مدیر مدرسه» را با تکیه بر دیدگاه ها و نظریات هگل، لوکاچ و گلدمن، بررسی و تحلیل جامعه شناسی کند. به...
شنبه، 18 آبان 1392
شگردهای روایت در آثار جلال احمد
روایت، اصطلاحی است برای هر آنچه یک گزارش را بازگو می کند، اعم از قصه، داستان، یا حکایتی که توصیف کننده رویدادی است. به طور کلی روایت، بازگویی...
شنبه، 18 آبان 1392
هم پیوندی زاویه ی دید و پیام در رمان «مدیر مدرسه» اثر جلال آل احمد
«مدیر مدرسه» اثر جلال آل احمد رمانی است که با زاویه ی دید اول شخص به شیوه ی راوی قهرمان نگارش یافته است. این داستان نوعی گزارش روزانه است که...
شنبه، 18 آبان 1392
«نفرین زمین» و سهم جلال آل احمد در داستان نویسی اقلیمی و روستایی معاصر ایران
دهه ی چهل شمسی دوره ی اوج داستان نویسی اقلیمی ایران است و بسیاری از نویسندگان در این دوره به نگارش داستان های رئالیستی درباره ی مسایل و مشکلات...
شنبه، 18 آبان 1392
خوانش و تحلیل جامعه شناسانه ی مدیر مدرسه ی جلال آل احمد
داستان مدیر مدرسه، داستانی واقع گرا و اجتماعی است. جلال آل احمد با خلق این داستان موفق شده تا زوایا و ابعاد وضعیت فرهنگی، سیاسی- اجتماعی و اقتصادی...
شنبه، 18 آبان 1392
مقایسه ی «حج» دکتر شریعتی با «خسی در میقات» آل احمد
آل احمد در سفرنامه حج خود( خسی در میقات) بیشتر به توصیف مناظر و مرایا پرداخته اما دکتر شریعتی در اثر خود(حج زیباترین روح همبستگی) به رمزگشایی...
شنبه، 18 آبان 1392
مسأله ی غربزدگی در آثار آل احمد و تحلیل داستان کوتاه «دید و بازدید عید»
مسأله غربزدگی مهم ترین مشغله ی فکری آل احمد از نخستین ایام ورود به فعالیتهای اجتماعی و قلمی تا پایان عمر بود. این مسأله در نخستین داستان کوتاه...
شنبه، 18 آبان 1392
آل احمد و خسی در میقات
«خسی در میقات» با این که سفرنامه ی جلال آل احمد است و با آثار دیگر وی که جنبه ی سیاسی- انتقادی دارند، ظاهراً نباید مرتبط باشد، لیکن این اثر به...
شنبه، 18 آبان 1392
دین کاوی در تفکّر و آثار جلال آل احمد
جلال آل احمد (1348-1302-ش) یکی از نویسندگان و روشنفکران بسیار تأثیرگذار در تاریخ معاصر ایران است. نویسنده ای زبردست، تیزبین، نقّاد، جسور و بی...
پنجشنبه، 16 آبان 1392
نقد و بررسی کتاب، «در خدمت و خیانت روشنفکران» جلال آل احمد
کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» مانیفست فکری جلال آل احمد است که بعد از قیام پانزده خرداد و برملا شدن خیانت روشنفکران غربزده ایرانی و آشکار...
پنجشنبه، 16 آبان 1392
جلال آل احمد و غربزدگی
آل احمد نخستین روشنفکری بود که تحت تاثیر احمد فردید، تعبیر غربزدگی را به کار برد. گفتمان غربزدگی او به شناخت موقعیت تفکر در ایران معاصر مدد رساند...
پنجشنبه، 16 آبان 1392
و جلال از اين دست آدم ها بود..
«...و حالا ديگر بحث از اين ها گذشته. از اين که ما سنگ ها را با خودمان واکنده ايم و تن به قضا داده ايم و سرمان را به کارمان گرم کرده ايم، که به...
پنجشنبه، 17 آذر 1390
جلال آل احمد (4)
آل احمد در غرب‌زدگی اشاراتی گذرا به انقلاب مشروطه دارد. از دیدگاه او، در صدر مشروطه، رهبران جنبش اعم از مخالف و موافق، اسلام را سدی در برابر...
يکشنبه، 12 تير 1390
جلال آل احمد (3)
حدود پنج دهه از طرح «غربزدگی» جلال آل احمد می‌گذرد این عنوان از ابتدا مخالفان و موافقان بسیاری داشت. مخالفان و موافقانی كه اغلب موضوع طرح شده...
يکشنبه، 12 تير 1390
جلال آل احمد -2 (بازگشت به دین واقعی)
دوره سوم که از سفر 1343 وی به حج آغاز می شود و باعث بازگشتی واقع بینانه به اسلام ناب می شود. جلال به یک دین واقعی و بدون تعصب و خرافات می گراید...
يکشنبه، 12 تير 1390
جلال آل احمد (1)
«تمام حرف‌های دنیا سی و دو تا است. از الف تا ی. از اول بسم الله تا تای تمت. حالا فهمیدید؟ می‌خواهم بگویم از آنچه خدا گفته و توی کتاب‌های آسمانی...
يکشنبه، 12 تير 1390
مكالمه با جلال آل احمد(1)
«مكالمه با جلال» بهانه اي است براي بازخوانيِ «جلال» در مجالي محدود و در قالب پرسش و پاسخ، به تماشاي گوشه هايي از زندگي و انديشه ي پرماجراي مردي...
دوشنبه، 29 فروردين 1390
مكالمه با جلال آل احمد(2)
نثر شما مقداري عربي داره و اين عربي بازي در ديگران هم تاثير كرده. آيا شما فكر نمي كنيد اين هم يك نوع «زدگي» يه، سه تا نقطه... يك زدگي؟ «شرق...
دوشنبه، 29 فروردين 1390
دمي با جلال
جلال در آذر سال 1302 در محله پاچنار تهران به دنيا آمد. بعد از دوران کودکي و تحصيل ، در مدارس تهران به تدريس پرداخت. در زندگي سراسر مبارزه ي خود...
چهارشنبه، 17 آذر 1389