از فيزيک تا متافيزيک
مابعدالطبيعه نيز مانند طبيعت، براي بشر شناختني است. اگر وضعيت موضوع هايي مانند: تجرد نفس، خدا و ازلي بودن عالم و اختيار، تا به امروز به گونه...
دوشنبه، 5 آبان 1393
مابعدالطبيعه و خودکامگي ذهن
يکي از خطرهاي قلمرو مابعدالطبيعه به معناي عام و خاص آن، خودسري ذهن و عقل بر پايه تخيل و توهم است. اشکال بزرگ و درست کانت به مابعدالطبيعه، با...
يکشنبه، 4 آبان 1393
در نقد يگانه انگاري دين و فلسفه
دانايي اندک بشر تا کجا است؟ انسان تا کجا آزاد است تا به اندازه توانش، آگاه شود؟ شايد انسان، با بلند پروازي خود، آرزوهايش را در قلمرو دانايي،...
يکشنبه، 4 آبان 1393
پيوند فلسفه با علوم تجربي
غالباً چنين مي انديشند که علوم قلمرو جداگانه اي دارند و فلسفه نيز حوزه مستقل ديگري است. علوم به حس و تجربه تکيه دارند و فلسفه به اوّليات و قضايايي...
يکشنبه، 4 آبان 1393
نظريه اخلاقي فارابي در آيينه انديشه ملاصدرا (1)
فارابي و ملاصدرا دو حکيم الهي مسلمانند که اخلاق را يکي از دو رکني دانسته اند انسانيت انسان بر آن استوار است. هر دو، نظريه ي اخلاقي خود را بر...
يکشنبه، 4 آبان 1393
نظريه اخلاقي فارابي در آيينه انديشه ملاصدرا (2)
فارابي در اکثر مباحث اخلاقي از فضايل بيش از رذايل سخن گفته است. او دو تعريف از فضيلت و رذيلت ارائه مي دهد:
يکشنبه، 4 آبان 1393
بررسي تحليلي اخلاق صدرايي در کسر اصنام الجاهلية
در طول تاريخ، همراهي و هماهنگي زيادي ميان تشيع و تصوف وجود داشته است و بتعبير حيدر آملي، عارف بزرگ شيعي، « متصوفه مؤمنان ممتحنند». (1) زمينه...
يکشنبه، 4 آبان 1393
تبيين قاعده زرين اخلاقي بر اساس مباني فلسفي صدرالمتالهين
در اين پژوهش در پي پاسخ دو پرسش در حوزه اخلاق هستيم: نخست آنکه آيا مي توان همه دستورات اخلاقي را در دستوري خاص و ساده گنجاند که ميان همه مکاتب...
يکشنبه، 4 آبان 1393
اخلاق توحيدي در مکتب صدرايي
چون اخلاق دانشي است که در ارتباط با منش و رفتار انسان سخن مي گويد و رسالت آن تفسير سعادت و خوشبختي آدمي و زندگي برتر او مي باشد و تعيين بايدها...
يکشنبه، 4 آبان 1393
اخلاق زيست محيطي در حکمت متعاليه
اگر بخواهيم ابعاد « اخلاق زيست محيطي » را بررسي نماييم بايد آن را زير مجموعه ي اخلاق زيستي بشمار آوريم، بنابرين پيش از ورود به اين حوزه لازم...
يکشنبه، 4 آبان 1393
رابطه حکمت اخلاقي با حکمت ادراکي
دو حقيقت علم و عمل در راستاي سازندگي انسان نقش عمده يي بعهده دارند. در مورد علم بايد گفت از اينجهت که فلاسفه معتقدند حقيقت انسان را وجود او تشکيل...
يکشنبه، 4 آبان 1393
اصول اخلاق متعالي در سوره حمد
مقصد نهايي و هدف عالي از نزول قرآن به اشرف مخلوقات يعني پيامبر اکرم (صلّي الله عليه و آله و سلّم) اولاً و به بهترين امتها ثانياً، هدايت، ارشاد...
يکشنبه، 4 آبان 1393
نظريه سعادت در حکمت متعاليه
نظريه ي سعادت از جمله مسائل مطرح در دانش اخلاق است و اخلاق همانند عرفان، تاريخ و روانشناسي از جمله علومي است که موضوع و محور آن « انسان » است...
يکشنبه، 4 آبان 1393
نقش علم و جهل در تعالي و انحطاط نفس
اخلاق و تهذيب نفس، موضوعي است که از ديرباز نه تنها انبياي الهي به آن پرداخته اند، بلکه ذهن انديشمندان و فلاسفه را بخود معطوف داشته است. از قديميترين...
يکشنبه، 4 آبان 1393
رابطه اخلاق و حرکت جوهري در انديشه ملاصدرا
هنگامي که ملاصدرا با انديشه اصالت وجود و تشکيک وجود، حرکت جوهريه وجود را مطرح کرد، خودش مي دانست که چه زلزله يي در ساير مباحث فلسفي در حوزه هستي...
شنبه، 3 آبان 1393
اخلاق صدرايي و اخلاق افلوطيني
بحث از اخلاق مطلبي نو در فلسفه نبوده بلکه از ديرباز در تعاليم و کلام فلاسفه مطرح بوده است بطوري که سقراط با توصيه ها و تعاليم اخلاقيش به پدر...
شنبه، 3 آبان 1393
سعادت حقيقي از منظر ملاصدرا
يکي از مسائل بنيادي در اخلاق و فلسفه اخلاق که همواره مورد توجه انديشمندان بوده و هست، مسئله « سعادت » و خوشبختي آدمي است. از اينرو، فلاسفه و...
شنبه، 3 آبان 1393
اخلاق حکيم متعالي از منظر ملاصدرا
بدون شک، هر انسان سالم از حيث رواني، بجهت انسان بودن، بر اساس ضوابط اخلاقي زندگي مي کند و زندگي فردي و اجتماعي او بر پايه بايدها و نبايدهاي اخلاقي...
شنبه، 3 آبان 1393
کليت قواعد اخلاقي (چيستي و معيار)
آيا در اخلاق قواعد کلي و ثابتي وجود دارد که مبناي ارزشگذاريهاي ثابت، دائمي و عام در افعال و رفتارهاي آدميان باشد؟ يا همه ي قواعد اخلاقي وابسته...
شنبه، 3 آبان 1393
اخلاق متعاليه و جايگاه ملاصدرا در علماي اخلاق
در دهه هاي اخير، سؤال گزنده ي « چه نيازي به اخلاق، معنويت و آموزه هاي اخلاقي است؟ » بشت اوج گرفته و مفايمي چون اخلاقي زيستن، مسالمت، همدلي، ايثار...
شنبه، 3 آبان 1393