«زمان » از ديدگاه ملاصدرا و برگسون
زمان حقيقتي است که با وجود انسان پيوند يافته است و انسان هميشه خود را چنبره ي آن مي يابد ، گويا انسان اسير زمان است و راهي براي برون رفت از اين...
جمعه، 3 دی 1389
صدرالمتألهين و علم واجب تعالي به ماسوا (3)
آنچه صدرالمتألهين را بر آن داشت تا ديدگاهي نوين در باب علم واجب به غير ابداع کند اين امر بود که به اعتقاد وي آراي مطرح شده تا زمان او، قادر نبودند...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
صدرالمتألهين و علم واجب تعالي به ماسوا (2)
صدرالمتألهين آراي شيخ را با عنوان «قول به ارتسام صور در ذات واجب» نقد و بررسي کرد. اين امر حاکي از آن است که عمده ترين نقطه ي افتراق بين آراي...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
صدرالمتألهين و علم واجب تعالي به ماسوا (1)
در نوشتار حاضر، به بررسي علم واجب تعالي به غير، از ديدگاه صدرالمتألهين پرداخته شده، با اين تلاش که با الهام از شيوه ي وي در اسفار، رأي حکيم به...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
پرسش هاي مطهري و پاسخ هاي کانت (2)
اگر - همان طور كه كانت مي گويد - شناخت را حاصل تركيب امور واقعي ( ماده ادراك ) با حقايق ذهني كه مستقل از واقع خارجي هستند ( صورت ادراك ) بدانيم،...
سه‌شنبه، 4 آبان 1389
پرسش هاي مطهري و پاسخ هاي كانت(1)
در تاريخ مواجهه و گفت گوي فلسفه اسلامي با انديشه هاي فلسفي غرب، يكي از تلاش هاي نخستين و بانفوذ در اين عرصه، مساعي و انديشه هاي انتقادي - فلسفي...
سه‌شنبه، 4 آبان 1389
تشابه تجربه هاي عرفاني و توجيه عقلاني وحدت وجود
وحدت وجود را مي توان مهم ترين گزاره اکثر مکاتب عرفاني دانست. البته مکاتب گوناگون عرفاني،درنوع جهان بيني و دستور العمل هاي مربوط به سير و سلوک،...
سه‌شنبه، 13 مهر 1389
چگونگي ترکيب مادّه و صورت از نگاه صدرالمتألّهين
ارسطو،مبدع نظريه ترکيب انضمامي اجسام از مادّه و صورت،و همفکران وي ادّعا مي کنند:اجسام فراورده ي ترکيب دو جوهر جدا از هم مي باشند . ايشان براي...
سه‌شنبه، 13 مهر 1389
تهذيب نفس ازديدگاه فلسفه صدرايي (5)
با توجه به جايگاهي که شريعت در نسبت با تهذيب نفس دارد،سايرروش ها ،اعمال و رياضت هاي غيرمشروعه اي که به طور افراطي يا تفريطي ازجانب برخي انسان...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايي (4)
از آنجا که کارکرد تهذيب نفس ،رفع و زائل کردن موانع کمال نفس انساني است و موانع مورد نظر ،داراي دو نوع کلي معرفتي و غيرمعرفتي ( گرايشي و رفتاري...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايي (3)
بحث ازموانع کمال انساني ، با توجه به نحوه ي وجودي خاص انسان طرح و تبيين مي شود ؛به اين صورت که چون انسان جسماني الحدوث و روحاني البقاست ؛يعني...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايي (2
برخي حکما و انديشمندان اسلامي درباره ي نحوه ي به کمال رسيدن انسان ،وسايطي را در عرض تهذيب نفس بيان کرده اند .با نقد و بررسي هريک ازآنکه ،نقصان...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايي (1)
«تهذيب نفس »مجموعه ي ازاعمال و رفتارهايي است که به منظور نجات ،تعالي کمال انسان ،ازجانب مکاتب مختلف انساني و الهي مطرح شده است ؛اما غالب اين...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
حکيمي که دل از آرزو ها برديده بود ...
محمد بن ابراهيم قوامي شيرازي مقلب به «صدرالمتالهين» يا «ملاصدرا» در ظهر روز نهم جمادي الاولي سال 980 قمري ديده به جهان گشود. پدر او خواجه ابراهيم...
يکشنبه، 10 مرداد 1389
نسبت فلسفه با قرآن و سنت در نگرش شهيد مطهري
يکي از موضوعاتي که در حوزه علوم اسلامي پيوسته مورد توجه و کندوکاو انديشه وران بوده، نسبت دين با فلسفه و عقل و خردورزي در عرصه دين مي باشد. اين...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
معاد جسماني از ديدگاه صدرالمتألهين
مبحث معاد جسماني اصولاً از پيچيدگي خاصي برخوردار است و نظرات مختلفي در اين خصوص وجود دارد که از اين ميان صدرالمتألهين شيرازي با شيوه ي خاص فلسفي...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
وجود در نگاه پارمنيدس و ملاصدرا (2)
يکي از مهم ترين لوازم اعتقاد پارمنيدس به اين که «آنچه هست، هست» انکار عقيده به تغيير حرکت، و پيدايش است. از رويداد، همه ي اين اوصاف، که اوصافي...
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
وجود در نگاه پارمنيدس و ملاصدرا (3)
وجود در نگاه ملاصدرا و مقايسه ي آن با رأي پارمنيدس چنانکه مي دانيم، کانوني ترين مسأله اي که مي توان آن را سنگ بناي فلسفه ي صدرايي به حساب...
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
وجود در نگاه پارمنيدس و ملاصدرا(1)
مروري بر آراء پارمنيدس، که شايد نخستين فيلسوفي بوده است که در باب وجود به بحثي فلسفي و عميق مي پردازد، خصوصاً با عنايت به آنچه در منظومه ي مشهورش...
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
رابطة نفس و بدن در انسان شناسي ملّاصدرا
نفس و بدن در انسان‌شناسي ملّاصدرا، چه رابطه‌اي با يكديگر دارند؟ آيا آنها دو موجود بيگانه از يكديگر به حساب مي‌آيند كه بر اثر فشار بيروني، در...
سه‌شنبه، 18 اسفند 1388