مکتب ملاصدرا (8)
وجود ذهني، وجود موضوعات در ذهن است هنگاميكه تصور شود و يا در گزاره ها موضوع براي محمولات قرار گيرد. اين موضوعات، يا موجودات ذهني، ممكن است مطابق...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
مکتب ملاصدرا (6)
اصل وجود حركت را كسي انكار نكرده ولي فلاسفه آنرا در چهار مقوله از مقولات دهگانه ارسطو ـ يعني كمّ و كيف و وضع و أين ـ مي دانستند. از همه واضحتر...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
مکتب ملاصدرا (7)
يكي از مسائلي كه سابقه تاريخي طولاني پشت سر دارد، و اگر چه بنام افلاطون شهرت يافته ولي يكي از مسائل اصولي فلسفه اشراقي و حكمت ايران باستان و...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
مکتب ملاصدرا (5)
يكي ديگر از فروع قاعده اصالت وجود، قاعده «حقيقت و ذات نامركب از ديگر اشياء جدائي ندارد» است كه از آن به «بسيط الحقيقة كل الأشياء...» تعبير مي...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
مکتب ملاصدرا (3)
از آنچه تا كنون درباره مكتب ملاصدرا گفتيم، روش كار (يا متدولوژي) فلسفي ملاصدرا بدست مي آيد. او در كتاب اسفار تقريباً در هر مسئله، نخست طرح مشائي...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
مکتب ملاصدرا (4)
نظامهاي فلسفي علاوه بر مجموعه مسائل خرد و كلان خود، داراي اصولي هستند كه فلسفه آنها بر آن اصول يا پايه ها بنا شده است. نظام فلسفي ملاصدرا نيز...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
مکتب ملاصدرا (2)
مكتب ملاصدرا، مكتب مستقلي است كه داراي نظامي خاص و مخصوص بخود است. وي دستگاهي فلسفي ساخته است كه فراگير همه مسائل فلسفي است، بطوريكه مي توان...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
مکتب ملاصدرا (1)
براساس روايات ديني و تاريخ اديان هيچگاه بشر بدون پيامبر نبوده و همواره دين، يا فرهنگ باقيمانده از پيامبران، براي مردم هر زمان برنامه زندگي بوده...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
بررسی تطبيقی در حقيقت علم از نظر ملاصدرا و وايتهد(2)
از نظر صدرا حکما در باب علم و عقل و معقول بسيار پراکنده و متفاوت سخن گفته‌اند. برای نمونه ابن سينا گاهی تعقل را امری سلبی و گاهی آن را صور مرتسم...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بررسی تطبيقی در حقيقت علم از نظر ملاصدرا و وايتهد(1)
اين مقاله بيان نکته و تبيين بخش کوچکی از تحقيقی جامع, و مقايسه‌اي تطبيقی در مبانی نظريه شناخت ملاصدرا و وايتهد است که از ديرباز, نويسنده تحقيق...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
شناخت از ديدگاه صدرالمتألهين(1)
مقاله‌يي را كه در پيش رو داريد، در دو بخش تدوين شده است. در بخش نخست افزون بر عقيده صدرالمتألهين، عـقيـدة فلاسفه ديگر دربارة وجود ذهني بيان گرديده...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
شناخت از ديدگاه صدرالمتألهين(2)
صدرالمتألهين عقيده ميرصدرالدين را مورد توجيه قرار داده چنين ميگويد: آثار ذاتي حقايق خارجي موجب شناخت و امتياز ذاتيات از عرضيات ميباشد; مثلاً...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تعقل از نظر ملاصدرا(3)
پس از ارائه دو طريق از سوی صدرالمتألهين در مورد کيفيت ادراک صور عقلی که عبارت بودند از مشاهده ارباب انواع از دور و اتحاد با عقل فعال, به نظريه...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تعقل از نظر ملاصدرا(1)
مسائل مربوط به علم و ادراک و شناخت در طول تاريخ تفکر و انديشة بشری هميشه مورد توجه و عنايت خاص محققان و انديشمندان بوده و هست. «هستی شناسی» شناخت...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تعقل از نظر ملاصدرا(2)
صدرالمتألهين در تبيين و تشريح کيفيت ادراک و حصول صور عقلی, بيان ديگری مبنی بر ارتباط و اتحاد نفس با عقل فعال و افاضه صور ادراکی و عقلی از جانب...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
ويژگيهاى فيض و فاعليت وجودى درحكمت متعاليه صدرالمتألهين(2)
از ويژگيهاى فيض و فاعليت وجودى، عموميت آن است، بدينمعنى كه بر طبق اصل سنخيت بين علت و معلول، واجب تعالى قدرت نامحدود بر ممكنات نامتناهى دارد....
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
ويژگيهاى فيض و فاعليت وجودى درحكمت متعاليه صدرالمتألهين(3)
مورخان فلسفه و نيز اهل كلام و بسيارى حكما، يكى از اهداف و اركان نظريه فيض را تبيين وساطت بين خداوند و خلق او و نيز توضيح نحوه برآمدن كثرت از...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
ويژگيهاى فيض و فاعليت وجودى درحكمت متعاليه صدرالمتألهين(1)
از اساسيترين محورهاى هر نظام فلسفى، كه در ضمن مى تواند بيانگر هويت خاص آن نظام باشد، نوع نظريه اى است كه تبيين ارتباط بين مبدأ متعال و ماسوا...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعاليه(2)
دسته اول: نفوس دسته اول تحت شواغل حسی و ظلمانی قرار نگرفته و همواره اشتياق آنان بسوی عالم نور قدسی است. و با افزايش تدريجی علم و عمل نور و ضوء...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعاليه(3)
آنچه تا اينجا آورده ايم نقد نظريه سهروردی در خصوص معاد روحانی بود اما اين نظريه در مسئله معاد آنچنانکه در شريعت آمده قصوری نيز ديده مي‌شود که...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390