نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعاليه(1)
معاد در معنای بازگشت به اصل حالتی که از آن خارج شده فقط در محدوده گسترة يک قسم از اقسام موجودات عالم سفلی که انسان باشد مد نظر اين مقاله قرار...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نگاهي‌ به عشق در حكمت‌ متعاليه‌(3)
تفاوت‌ اساسي‌ عشق‌ با هوس‌ آن‌ است‌ كه‌ هوس‌ زودگذر است‌ و مي‌تواند با امور ديگر در دل‌ انسان‌ همنشين‌ شود اما عشق‌ واقعي‌ ماندگار است‌ و وقتي‌...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نگاهي‌ به عشق در حكمت‌ متعاليه‌(2)
انسان‌ با توجه‌ به‌ چند بعدي‌ وجود و پيچيدگي‌ ساختاري‌ او، لوازم‌ متنوّعي‌ نيز خواهد داشت‌ كه‌ در صحنه‌ طبيعت‌ از بقيه‌ موجودات‌ كاملاً متمايز...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نگاهي‌ به عشق در حكمت‌ متعاليه‌(1)
پس‌ از حمد خداوند و درود بر‌ پيامبران‌ و اولياي‌ او، سخن‌ را با سخني‌ از شيخ‌ اكبر محيي‌ الدين‌ عربي‌ در باب‌ عشق‌ مي‌گشاييم‌: لا حدّ للحب‌...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نكاتى برجسته از فلسفه ملاصدرا (2)
ملاصدرا نظريه سنتى مربوط به حركت را كه در متافيزيك ارسطو و ابن سينا مطرح گرديده و براساس آن، حركت، فقط در چهار مقوله كميت، كيفيت، وضع و أين رخ...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
نكاتى برجسته از فلسفه ملاصدرا (1)
در قرون نهم تا دوازدهم ميلادى كشورهاى اسلامى هر يك دانشگاهى محسوب مى شدند و در آنجا دانشمندان و فلاسفه برجسته به تحقيق و تدريس مشغول بودند. ايرانيان...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بحث تطبيقي اگزيستانسياليسم غربي و اصالت الوجود در فلسفه اسلامي(4)
تا اينجا درباره دو نوع ديدگاه درباره وجود و ماهيت و احكام آنها بحث كرديم. اكنون وقت آنست كه آن دو تفكر را با هم مقايسه كنيم. هم صدرالمتألهين...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بحث تطبيقي اگزيستانسياليسم غربي و اصالت الوجود در فلسفه اسلامي(2)
پس از جنگ دوم جهاني، فلسفه اگزيستانس در بسياري كشورها پسند روز يا باصطلاح مد شد. كتاب دشواري مانند هستي و نيستي اثر سارتر، با وجود آنكه هشت بار...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بحث تطبيقي اگزيستانسياليسم غربي و اصالت الوجود در فلسفه اسلامي(3)
هايدگر بيش از نيم قرن كوشيد تا انسان را به تفكر درباره نفس حقيقت دعوت كند. وي تأكيد داشت نشان دهد كه آدمي مبنا و بنياد نيست و حقيقتي هست كه آدمي...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بحث تطبيقي اگزيستانسياليسم غربي و اصالت الوجود در فلسفه اسلامي(1)
اين مقاله تحقيقي است پيرامون اگزيستانسياليسم غربي و اصالت الوجود در فلسفه اسلامي. اين دو نظام فلسفي با توجه به اصطلاحات اصالت تشكيك در وجود،...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
فهم كلام خدا در مكتب ملاصدرا (2)
پس‌ از فراغت‌ از بررسي‌ فهم‌ و تلقي‌ وحي‌ و كلام‌ الهي‌ (قرآن‌) توسط‌ پيامبر (حضرت‌ رسول‌ اكرم‌(ص)) نوبت‌ مي‌رسد كه‌ به‌ بررسي‌ و فلسفة‌ فهم‌...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
فهم كلام خدا در مكتب ملاصدرا (1)
فهم‌ و تفسير كلام‌ خدا همواره‌ يكي‌ از مسائل‌ مورد بحث‌ بوده‌ و در فلسفه‌ و عرفان‌ اسلامي‌ نيز بگونه‌هاي‌ مختلف‌ از آن‌ بحث‌ شده‌ است‌. قرآن‌...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
بررسی و تحليل برخی تأملات تأويلی ملاصدرا در کتاب و سنت (4)
همان طور که ملاحظه مي‌گردد, ملاصدرا از «تأويل» بعنوان يک «روش» برای کشف باطن امور و نيل به «حقيقت» آنها استفاده کرده است. بر خلاف بسياری از مفسّران...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
بررسی و تحليل برخی تأملات تأويلی ملاصدرا در کتاب و سنت (3)
ملاصدرا در عين حال که حفظ ظاهر الفاظ را لازم و ضروری مي‌داند, معتقد است, جمود بر ظواهر و توقف در مرحله حس و خيال راه وصول به عوالم بالاتر و معانی...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
بررسی و تحليل برخی تأملات تأويلی ملاصدرا در کتاب و سنت (2)
ملاصدرا در هستی شناسی خود, با صراحت تمام «زبان تأويل» را پذيرفته و آن را به همة امور و بويژه آيات قرآنی تعميم داده است. وی با شيوة تأويل به تلفيق...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
بررسی و تحليل برخی تأملات تأويلی ملاصدرا در کتاب و سنت (1)
در هستی شناسی تأويلی ملاصدرا پنج عنصر اصلی را بوضوح مي‌توان از هم بازشناخت. اين عناصر عبارتند از: فلسفة ارسطو و پيروانش, تعاليم نو افلاطونی بويژه...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
تجسيم از ديدگاه ابن ميمون و علامه طباطبايى (1)
1. چگونه مى توان زبانى را كه ناظر به قلمروى متناهى است، درباره خداوند به كار گرفت؟ هنگامى كه ما از چشمها و دستها و نشستن و برخاستن هاى عادى سخن...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
تجسيم از ديدگاه ابن ميمون و علامه طباطبايى (2)
قرآن، كتاب آسمانى مسلمانان و عظيم ترين منبع در فهم اسلام، مشتمل بر عبارات و كلماتى است كه به نوعى توصيفى انسانوار از خداوند ارائه مى كند. به...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
مقایسه دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در بحث علیت
اصل « علیت « از مهم ترین اصولی است که در فلسفه و علوم دیگر کاربرد فراوان دارد ، این اصل از این جهت اهمیت خود را باز می‌نمایاند که محور همه تلاشهای...
دوشنبه، 4 بهمن 1389
تحليل اشکالات حدوث جسماني نفس
علم النفس فلسفي ملّاصدرا مورد انتقاد ملّارجبعلي تبريزي و قاضي سعيد قمي قرار گرفته است. به عقيده ي تبريزي، نفس يا از ابتدا نيازمند به مادّه است...
سه‌شنبه، 7 دی 1389