تذکر موقعیت یکی از بنیادهای اساسی تربیت اسلامی
هر چند در تعریف و تبیین ماهیت تربیت اسلامی، تمرکز بر مفهوم عبودیت و استناد به آیه‌ی «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»...
سه‌شنبه، 17 آذر 1394
طرد عینیت‌گرایی و خودبنیادی در تربیت اسلامی (1)
عینیت‌گرایی و خودبنیادی چه در جهت اثباتی و چه در جهت انکاری، دو رویکرد معرفت‌شناختی است که به عنوان زیرساخت فلسفی هر نظام تربیتی نه تنها گزینش...
يکشنبه، 15 آذر 1394
طرد عینیت‌گرایی و خودبنیادی در تربیت اسلامی (2)
مسئله‌ی عینیت و خودبنیادی نیز به نحو مستقل در فلسفه‌ی صدرا طرح نشده است، بلکه ابژکتیویسم و سوبژکتیویسم از مسائل فلسفه‌ی جدید است و اساساً پس...
يکشنبه، 15 آذر 1394
طرد ثنویت‌گرایی (دوآلیسم) در نظام تربیتی اسلام
موضع هر نظام تربیتی در برابر مسئله‌ی ثنویت به دو دلیل اهمیت دارد: نخست، ثنویت‌گرایی از شکل اولیه‌ی خود که صرفاً یک رویکرد فلسفی در حوزه‌ی معرفت‌شناسی...
يکشنبه، 15 آذر 1394
بررسی آیات ناظر به معرفت‌شناسی در قرآن
به طور کلی کانون توجه قرآن بر توسعه‌ی ایمان استوار است و ایمان مبتنی بر ظن و گمان یا علم غیر قطعی را که حاصل مشهورات و مقبولات عصری باشد و از...
يکشنبه، 15 آذر 1394
بررسی آیات ناظر به انسان‌شناسی در قرآن (2)
برخی از آنها مثل واژه‌ی «سیر» ناظر به جابه‌جایی و حرکت مکانی است و برخی نظیر صیرورت ناظر به حرکت استکمالی ذاتی است؛ چنان که در آیات «وَلِلّهِ...
يکشنبه، 15 آذر 1394
بررسی آیات ناظر به انسان‌شناسی در قرآن (1)
بدون شک تبین انسان از منظر قرآن مقتضی طرح مباحث پیچیده و تفصیلی در حوزه‌ی ویژگیهای روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، زیست‌شناختی انسان است که از مجال...
يکشنبه، 15 آذر 1394
آیات قرآن مربوط به رابطه‌ی ظهوری جهان با خدا
این نوشته شامل آیاتی است که مدلول آنها ظهور (نه علّیت) تشکیکی حق در جهان است. جهان هستی دست کم دو نوع دلالت نسبت به خداوند دارد، در نوع اول،...
يکشنبه، 8 آذر 1394
مبانی معرفت شناختیِ فلسفه‌ی ملاصدرا
به رغم گستردگی مباحث مربوط به معرفت شناسی، آنچه برای ما در تبیین مبانی تعلیم و تربیت اهمیت بیشتری دارد، نظریه‌ی صدرا درباره‌ی «مساوقت علم با...
شنبه، 7 آذر 1394
آیات قرآن معطوف به رابطه‌ی علی میان خدا و جهان
در این دسته از آیات، دو واژه‌ی «خلق» و «امر» درباره‌ی خلقت جهان به کار رفته است؛ نظیر «أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ» (اعراف: 54)، «وَالشَّمْسَ...
شنبه، 7 آذر 1394
امتیاز انسان بر دیگر موجودات در حکمت متعالیه
اختصاصی‌ترین خصیصه‌ی انسان تصور کردن معناهای غیرمادی یا مجرد از ماده است؛ به عبارت دیگر، فصل انسان از موجودات حیوانی که تحقق انسانیت و فعلیت...
شنبه، 7 آذر 1394
آزادی ذاتی انسان در حکمت متعالیه
وجود ویژه‌ی انسانی که سرحد عالم جسمانیت است، در مراتب گوناگون هستی گسترده است. این وجود پخش و گسترده از امکان حرکت مستمر در درجات عالم جسم و...
شنبه، 7 آذر 1394
حقیقت انسان در حکمت متعالیه
انسان‌شناسی صدرا همچون دیگر بخشهای فلسفه او از تبیین نگرشهای مشهور که به طور عمده نظریات ابن‌سینا، سهروردی و ابن عربی همچنین عناصری از تفکرهای...
شنبه، 7 آذر 1394
حرکت جوهری انسان در حکمت متعالیه
حرکت جوهری در فلسفه‌ی صدرا از ارکان وجودشناسی است که به حوزه‌ی انسان‌شناسی او نیز نفوذ کرده است؛ ولی به دلیل موقعیت تأثیرگزاری که حرکت جوهری...
شنبه، 7 آذر 1394
وحدت شخصیه وجود در فلسفه
وجودشناسی در فلسفه‌ی صدرا یا حکمت متعالیه خود به طور مداوم تعالی یافته است. صدرا که در ابتدا از طرفداران و شارحان اصالت ماهیت بود، در گام اول...
شنبه، 7 آذر 1394
امکان فقری چیست؟
تعبیر امکان فقری تا قبل از صدرا سابقه نداشته است و این واژه از ابداعات اوست. البته، نظریه‌ی امکان فقری ریشه‌های خود را از مباحث فلسفی گذشته گرفته...
شنبه، 7 آذر 1394
توضیحی درباره‌ی وجودت تشکیکیه‌ی وجود
تنگنای ایجاد شده توسط ظهور گسترده و اغماض ناپذیر کثرت همراه با الزامات فلسفی اعتقاد به اصالت وجود سبب شده است که مسئله‌ی «وحدت و کثرت وجود» پس...
شنبه، 7 آذر 1394
بنیاد فلسفه‌ی صدرایی
اصالت وجود که بنیاد فلسفه‌ی صدرایی است، یکی از نظریاتی است که در پاسخ به کهن‌ترین و رایج‌ترین سؤال فلسفه درباره‌ی اساس واقعیت تدوین شده است،...
شنبه، 7 آذر 1394
کربن و اهمیت فلسفه‌ی اسلامی در جهان کنونی
برای کسانی که در ایران به فلسفه اشتغال دارند، تجلیل از هانری کربن، حتی اگر به ایران علاقه نداشت و در ایران زندگی و تفکر نکرده بود، باز هم یک...
چهارشنبه، 10 تير 1394
فلسفه اسلامی و پدیدارشناسی غرب
پدیدارشناسی (فنومنولوژی)، صرف یک حوزه فلسفی در کنار دیگر حوزه‌ها نیست، بلکه آغاز و زمینه‌ی تحولی بزرگ در تفکر جهان متجدد است. ادموند هوسرل در...
چهارشنبه، 10 تير 1394