اعاده ي معدوم
هويّت، که تعبير ديگري از موجوديت و شخصيت شيئي واقعي است، هيچ گاه تکرارپذير نيست؛ زيرا اگر وجود مکرر عين هويت و هستي نخستين باشد، ديگر اعاده يا...
يکشنبه، 2 آذر 1393
معدوم ناچيز است
چون موضوع فلسفه، وجود، و تعريف آن پي بردن به حقايق جهان هستي است، اين اشکال جلب نظر خواهد کرد که معدوم و احکام آن، که از دايره ي هستي و حقيقت...
يکشنبه، 2 آذر 1393
در أعدام، تمايز و تأثير نيست
اگر بگوييم سقراط نابود، يا افلاطون نابود، يا خلأ نابود است، حتماً اين نابودي ها از لحاظ معني يکسان به نظر مي رسد. فقط هنگامي مي توانيم ميان نابودي...
يکشنبه، 2 آذر 1393
معقول ثاني فلسفي
پديده هايي که تنها در عقل به ظهور مي رسند و شايسته ي عرض وجود در ماوراي محيط ذهن نيستند در فلسفه به عنوان « معقول دوم » شهرت يافته اند؛ و با...
يکشنبه، 2 آذر 1393
وجود جوهر يا عرض نيست
حقيقت وجود، جوهر نيست؛ زيرا جوهر ماهيتي است که اگر هستي عيني و خارجي بيابد به موضوع موجود تعلق نمي پذيرد، و وجود اصلاً ماهيت نيست تا مشمول اين...
يکشنبه، 2 آذر 1393
وجود مطلق و وجود مقيد
قضيه، که هميشه مرکب از موضوع ( محکوم عليه ) و محمول ( محکوم به ) و نسبت حکميه است از لحاظ الفاظي که در محمول قرار مي گيرند انواع مختلفي به خود...
يکشنبه، 2 آذر 1393
وجود حقيقتي يکتاست
مقصود از وجود در اين فصل مفهوم مشترک وجود نيست، بلکه حقيقت مطلق هستي است که در مباحث گذشته اشتراک و يگانگي آن در جميع افراد به نحوي مفروض و مسلّم...
يکشنبه، 2 آذر 1393
وجود خير محض است
در بحث اصالت وجود، که بايد آن را مانند اصل موضوعي براي اثبات قضاياي فلسفه به کار برد، مدلل مي گردد که اصولاً واقعيت و اصالت معادل وجود است، و...
يکشنبه، 2 آذر 1393
وجود ذهني چيست؟
ترديد نيست که تنها به موجب وجود به هر معني و در هر مرتبه و به هر نحو که باشد ماهيات اشيا حقيقت و واقعيت مي يابند، ولي بايد آگاه شد که آيا وجود...
شنبه، 1 آذر 1393
حق تعالي وجود صرف است
« حق » از نظر لغوي به معني « ثبوت » است و معني وصفي آن ثابت مي آيد و به همين معني به ذات باري تعالي « حق » گفته مي شود، زيرا ثبوت ذات احديت کامل...
شنبه، 1 آذر 1393
حقيقت وجود
معروف ترين و استوارترين سخني که درباره ي حقيقت وجود گفته شده رأي حکماي پهلوي است که پيروان مکتب اشراق نيز آن را با حسن قبول تلقي کرده اند و مبناي...
شنبه، 1 آذر 1393
وجود بر ماهيت زائد است.
در اين بحث، گروه حکما با دسته ي متکلمين اشعري مواجه شده اند و مطلبي کاملاً واضح را براي دفع بعضي توهمات مدلل داشته اند.
شنبه، 1 آذر 1393
اصالت وجود يا اصالت ماهيت؟
وجود حقيقت و اصالت دارد يا ماهيت؟ آيا وجود صرفاً مفهومي اعتباري است و آنچه اصيل و منشأ آثار حقيقي است ماهيت است نه وجود؟ اين بحث در اصطلاح فلسفه...
شنبه، 1 آذر 1393
مفهوم وجود
هر چيزي حقيقتي دارد و مفهومي. حقيقت هر چيز آن واقعيت هايي است که در دنياي خارج از حيطه ي ذهن و انديشه موجود است و بر آن ها آثار هستي مترتّب مي...
شنبه، 1 آذر 1393
در معنايِِِِِِِِ وجود
در هر زباني، همه ي الفاظ از نظر دلالت بر معاني يکسان نيستند؛ بعضي الفاظ، از کثرت عموميت و توسعه ي معني، به طور صريح و آشکار و بدون هيچ ابهام...
شنبه، 1 آذر 1393
موضوع فلسفه و تقسيمات آن
معمولاً پيش از شروع مباحث هر علمي، اموري چند را، ولو به اختصار، توضيح مي دهند تا محصلين آن علم، با بصيرت و روشنايي بيش تري بتوانند وارد بحث شوند...
شنبه، 1 آذر 1393
کشف حقيقت با فلسفه
مي پرسند: فلسفه و فايده ي آن چيست؟ و انسان چگونه مي تواند با مسائلي که از حوزه ي محسوساتش بيرون است ارتباط علمي برقرار کند؟
شنبه، 1 آذر 1393
آشنايي با آيت الله دکتر مهدي حائري يزدي
حائري يزدي، که هشتاد و دو سال پيش از اين ( 1302 ه.ش. ) در شهر قم و در خانواده ي مرحوم آيت الله شيخ عبدالکريم حائري، مرجع نام آور جامعه ي شيعيان...
شنبه، 1 آذر 1393
تجسم اخلاقي در حکمت متعاليه
بسياري از مسائل فلسفه نظري و از جمله مسائل اخلاقي با ظهور حکمت متعاليه صدرايي متحول شد. ملاصدرا با اثبات دو مسئله مهم « جسمانية الحدوث و روحانية...
چهارشنبه، 28 آبان 1393
تأثير نظريه وجود ربطي بر اخلاق و کردار انساني
از آنجا که « هدف فلسفه نخست دانستن حقايق موجودات و بعد عمل بر وفق علم » است، نوشتار حاضر بر آن است تا اثر نظريه ي وجود ربطي بر اخلاق و کردار...
چهارشنبه، 28 آبان 1393