هرم هستي
هرم هستي نمايش دهنده ي سيستم وحدت وجود انتقادي است كه نگارنده براساس قواعد فلسفي، منطقي و رياضي آن را اثبات كرده و كوشيده است كه راه خرد و انديشه...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
قواعد هستي شناسي توحيدي
ميان وجود و وحدت مسلماً نوعي معادله برقرار است، اما آيا اين معادله منطقي است يا تنها از طريق كشف و شهود به دست مي آيد؟ و اگر منطقي است و در حقيقتِ...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
هستي شناسي كانت و معرفت شناسي اسلامي
فلسفه نوعي تفكر انساني يا، به اصطلاح فلسفه ي زباني، نوعي زبان و تفاهم انساني است. در حقيقت تفاوت بنيادي زيادي بين فلسفه ي اسلامي و غربي نيست؛...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
مباحث هستي شناسي
در اين مقاله، « تئوري وصف ها » ي راسل را به شكل مبسوط بررسي مي كنيم. هرچند اين تئوري راجع به وجودات شخصيه است، محتوا و ابعاد آن بسيار بيشتر از...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
وحدت وجود در فلسفه اسلامي
در اين مقاله مي خواهيم وحدت وجود اسلامي را با زبان فلسفه اثبات كنيم تا آنچه به شهود عرفان مشهود است از راه عقل نيز مدلل گردد.
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
برهان صديقين از طريق منطق صورت
انگيزه ي بحث هستي شناختي اين است كه حقيقتِ ي وجودي خود و جهان با آفريدگار هستي را بجوييم و بفهميم كه وابستگي موجوديت ما به هستي مطلق چگونه است....
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
هستي و استي
هستي مبدأ نخستين براي هر تعريف و شرحي است، و شناخت هر شيئي به شناساييِ هستي است. از اين جهت، هيچ شرح و تعريفي براي هستي نمي توان يافت، بلكه معناي...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
هستي شناسي غربي و هستي شناسي اسلامي
در فلسفه ي اسلامي وجود بر سه قسم است: محموليِ مستقل يا نفسي، رابطي و رابط. اينها تنها در خارج نيستند، يعني اين تقسيم فقط فلسفي نيست، بلكه منطقي...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
نقد معادشناسي صدرا
نقد و ارزيابي آرا و افکار شخصيت بزرگي چون صدرالمتألهين، نه تنها از منزلت او نمي کاهد، بلکه خود بهترين روش تعالي تفکّر و دست يابي به راه حل هاي...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
نتايج اصالت وجود عرفاني و اصالت وجود صدرايي
براي اين که مسئله ي اصالت وجود را از حالت ذهني محض درآورده، به گونه ي جدّي ارائه کنيم که مي تواند از جنبه هاي گوناگون نظري و عملي، منشأ اثر باشد،...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
اهميت و ابعاد مسئله معاد از منظر فلسفي
بر مسئله ي معاد در اسلام بسيار تأکيد شده است. به گونه اي که زندگي دنيوي مزرعه و مقدمه اي براي حيات اخروي دانسته شده است. اهميّت معاد در اديان...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
اصالت وجود عرفاني و صدرايي
براي نقد و ارزيابي بهتر، اين دو ديدگاه را از چند جنبه بررسي مي کنيم. براي سهولت بحث، ديدگاه عرفا را با همين نام و ديدگاه صدرا را نيز با نام خودش...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
بررسي اصالت وجود در آثار ملّاصدرا
ما همگي موجوداتي انديشمند و داراي حواسّ متعدد و گوناگون هستيم و از همان آغاز که با جهان پيرامون خود روبه رو مي شويم، پديده هاي پيرامون را تشخيص...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
سه معنا براي « وجود » در « اصالت وجود »
اصالت وجود، در حکمت متعاليه ي صدرالمتألهين محمد بن ابراهيم شيرازي معروف به ملّاصدرا ( م 1050 هـ ) يک اصل بنيادي است. او علاوه بر تأکيد و تکيه...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
ملاصدرا و زوال تمدن صفويه
جنبه هاي مدني و ابعاد تمدني منظومه معرفتي ملاصدرا يا همان نظام حکمت متعاليه، هنگامي برجسته مي شود و منزلت خود را پيدا مي کند که به علل سقوط نظام...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
رياضيات و طبيعيّات در حکمت متعاليّه
در نگاه معنوي، قدسي و الهي ملاصدرا به علوم، هيچ تفکيکي بين الهيات، رياضيات و طبيعيّات نيست. او انبياء را منشاء و ناشر همه اين علوم مي داند. از...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
فيلسوفي براي آينده
عرفان و حکمت صدرايي ظلم ستيز و انقلاب خيز است. استبداد مطلق و مالکيت مطلق العناني، در نزد او پذيرفته شده نيست. از نظر او خواص و مردم يا گروههاي...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
فلسفه اجتماعي و رسالت مدني حکمت متعاليه
درست است که ملاصدرا در کهک قم و در شهر شيراز نوشت و آثارش را پديد آورد، اما افکارش و نوشته هايش که فلسفه اجتماعي او را رقم زده و ابعاد سياسي...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
زمينه هاي حاكميت در حكمت متعاليه
نه در مورد فلسفه ملاصدرا كه در مورد هيچ مكتب فلسفي، فكري يا علمي، ‌نمي توان اينگونه قضاوت كرد كه چون فيلسوفان و دانشمندان به انديشه ها و مكاتب...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
ملاصدرا در حوزه ي فلسفي اصفهان
حکمت متعاليه، برآمده از حکمت ايماني شيخ بهايي و حکمت يماني ميرداماد و در حقيقت نقطه ي اوج و شکوفايي مکتب فلسفي اصفهان در عصر صفوي است. حکمت متعاليه...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393