تحول الهیات بالمعنی الاخص از خواجه طوسی تا ملاصدرای شیرازی
یکی از مباحثی که متکلمان و حکمای الهی مشترکاً در توسعه آن همت گماشتند الهیات بالمعنی الاخص است. در میان متکلمان گذشته در جهان اسلام معتزله به...
سه‌شنبه، 16 ارديبهشت 1393
تأملی تطبیقی در معنای تشابه و تشکیک
در فارسی معادل کلمه آنالوگیا را تشابه، همانندی، مماثلت، تشبیه، تمثیل و مشابهت گفته اند و حتی یحیی مهدوی تشکیک و مشکّک را معادل برای کلمه آنالوژی...
سه‌شنبه، 16 ارديبهشت 1393
فراتر از متعالی
ظاهراً ابن سینا در اواخر عمر در کتاب اشارات که گویا آخرین تألیف ایشان است، متوجه شدند که حکمت مشاء آنگونه که باید و شاید در حل مسائل غامض و پیچیده...
يکشنبه، 14 ارديبهشت 1393
صدرا در غرب
با عرض سلام باید بگویم که بسیار خوشحالم به شهر زیبای شیراز آمده ایم و در این همایش در بحثهایی در مورد مکتب فلسفی شیراز شرکت می کنیم. از آنجا...
يکشنبه، 14 ارديبهشت 1393
تدبیر خانواده در آثار ملاصدرا
خانواده مهمترین و ابتدایی ترین نهاد اجتماعی تاریخ بشری است، هسته ی کوچکی از اجتماع که در حیات اجتماعی مردم، نقش و تأثیر فراوانی دارد. همه چیز...
يکشنبه، 14 ارديبهشت 1393
الگوی متعالی نظام خانواده در حکمت و عرفان اسلامی
خانواده اولین سنگ بنای جامعه به حساب می آید و در کتب دینی، آفرینش انسانی به صورت مرد و زنی بوده که به صورت خانوادگی در معرض امتحان های الهی قرار...
جمعه، 12 ارديبهشت 1393
نوع نگرش به نظام خانواده از فارابی تا صدرالمتألهین
فلسفه ی علوم بعنوان ابزاری برای روش شناسی و طبقه بندی دانشها، از دیرباز بعنوان سنگ زیرین کاخ بلند فلسفه و علوم و کلید ورود به درون این کاخ شکوهمند...
جمعه، 12 ارديبهشت 1393
جایگاه مبانی فلسفی ملاصدرا در تبیین فضیلت گرایی در خانواده
خانواده یکی از عرصه های زندگی اجتماعی انسان است و همچون هر عرصه اجتماعی دیگری نیازمند تعامل میان افراد می باشد. در مقام تعامل میان انسانها، اخلاق...
جمعه، 12 ارديبهشت 1393
حکمت متعالیه و تدبیر منزل
خداوند در سوره ی تحریم پس از نکوهش و ملامت برخی از زنان رسول گرامی اسلام، در خصوص حسن تدبیر همسر و فرزندان، اصول و قواعدی را برای همسر مؤمنان...
جمعه، 12 ارديبهشت 1393
خانواده خاستگاه کرامت بشری از دیدگاه ملاصدرا
با سلام خدمت کلیه سروران و اساتید کرام و فضلای عظام. خانمها و آقایان، موضوع سخن بنده «خانواده خاستگاه کرامت بشری از دیدگاه ملاصدرا» است. من سعی...
جمعه، 12 ارديبهشت 1393
حرکت جوهری در فلسفه ملاصدرا
انصافاً حکمت متعالیه و خانواده موضوع بسیار مشکلی است. اطلاع ندارم ملاصدرا خودشان چقدر اهل خانواده بودند، اما می دانم دو دخترشان را بسیار دوست...
جمعه، 12 ارديبهشت 1393
معنای زندگی یا هدف زندگی؟ دیدگاهی صدرایی
«ومن یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله؛ هر کسی که از منزل خودش به جانب خداوند هجرت کند و او را موت فرا...
جمعه، 12 ارديبهشت 1393
تدبیر منزل در حکمت متعالیه
بنده بسیار خوشبختم که در این محفل شریف که به مناسبت بزرگداشت حکمت متعالیه ملاصدرا تشکیل شده است شرکت کرده ام. الحمدلله روز اول خرداد، روز ملاصدرا،...
جمعه، 12 ارديبهشت 1393
حکمت متعالیه و تدبیر خانواده
چنانکه مستحضر هستید، ملاصدرا به بحث تفصیلی در باب خانواده و تدبیر منزل نپرداخته است. اما مسئله خانواده بخصوص در زمان ما مسئله ی مهمی است و توجه...
جمعه، 12 ارديبهشت 1393
تدبیر فلسفی در منزل
موضوع بحث ما امروز تدبیر منزل در حکمت متعالیه و کاربرد حکمت در خانواده است. حکما و فلاسفه حکمت را به دو بخش حکمت نظری و حکمت عملی و حکمت عملی...
جمعه، 12 ارديبهشت 1393
انقلاب اسلامی دلیلی بر کارآمدی فلسفه صدرایی
برای شناخت یک دانش و ارزیابی آن، راه هایی غیر از بررسی صدق گزاره های آن نیز می توان پیشنهاد کرد. خصوصاً اگر آن دانش، هویّتی مستقل از گزاره هایش...
دوشنبه، 12 اسفند 1392
فلسفه ی فلسفه ی صدرایی
با ظهور دولت صفوی-به عنوان اولین دولت شیعی-غرب با اعزام مستشاران خود سعی کرد جای پایی برای خود در آن دولت باز کند و اندیشه خود را در همان ابتدای...
دوشنبه، 12 اسفند 1392
علم از نظر علامه طباطبایی (2)
ممکن است بعضی چنین بپندارند که مفاهیم اعتباری مثلاً مفهوم مالکیت و مملوکیت چون مفاهیمی فرضی و قراردادی هستند و مابازاء خارجی ندارند پس صرفاً...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
علم از نظر علامه طباطبایی (3)
سابقه بحث « حسن و قبح» در یونان باستان به آنجایی باز می گردد که گروهی در زمینه امور اخلاقی و ارزشی ( چه در محدوده فردی و چه در قلمرو جامعه) الفاظ...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
علم از نظر علامه طباطبایی (1)
علامه در بحث وجود و انقسامات آن، آن را از یک حیث به « وجود ذهنی» و « وجود خارجی» تقسیم می کند. بر مبنای این نظری « ماهیاتی که در خارج وجود دارند...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392