نقد نظریه نفی همه علوم بشری
مکتب تفکیک بر این باور است که عقل، حقیقتی نوری و خارج از انسان است؛ برای اینکه اولا ویژگی عقل، ادراک و آگاهی است. حال اگر عقل، عین یا جزء نفس...
دوشنبه، 22 مرداد 1397
«انسان» در کوچه‌ها سرگردان و «انسانیت» در کتاب‌ها!
محمدرضا حکیمی پرچمدار مکتب تفکیک در حال حاضر که عمری را در پی کسب معارف اسلامی و نیز آموختن فلسفه نزد استادان بزرگی گذرانده است. وی پس از آشنایی...
دوشنبه، 11 تير 1397
«انسان» در کوچه‌ها سرگردان و «انسانیت» در کتاب‌ها!
محمدرضا حکیمی پرچمدار مکتب تفکیک در حال حاضر که عمری را در پی کسب معارف اسلامی و نیز آموختن فلسفه نزد استادان بزرگی گذرانده است. وی پس از آشنایی...
يکشنبه، 10 تير 1397
مکتب تفکیک و جریان اخباری گری
گرچه عنوان مکتب تفکیک عنوانی برساخته از سوی استاد محمد رضا حکیمی بر گرایشی فکری و مذهبی است که ایشان هم بدان تعلق خاطر دارند، اما مبانی فکری...
شنبه، 28 فروردين 1395
نقد تفکيکي انگاري ملاصدرا
بر اساس يکي از ديدگاه هاي طرح شده، روش شناسي ملاصدرا در حکمت متعاليه تفکيکي است. مدعاي اين نظرگاه اين است که ملاصدرا در سير تحول روشي خود از...
يکشنبه، 27 مهر 1393
مجلّه ای برای نقد برداشت های فلسفه نخوانده ها از فلسفه
مجلّه «سمات» جزئی از جریان اجتماعی مبارزه با معارف الهی و علوم عقلی است که سنجش کارنامه ی آن باید در سایه ی ارزیابی کلان این جریان صورت گیرد؛...
دوشنبه، 12 اسفند 1392
مقایسه تطبیقی معارف قرآنی و تفکیکی (۱) گزارش ساده و فشرده آراء تفکیک
هدف این بحث بررسی مختصر چند مسأله اصلی از اختلافات اعتقادی مکتب تفکیک با عرفان و حکمت متعالیه در خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و معادشناسی...
يکشنبه، 5 آبان 1392
مقایسه تطبیقی معارف قرآنی و تفکیکی (۲) خداشناسی
در یادداشت گذشته مروری گذرا بر آراء مکتب تفکیک در چهار محور خداشناسی و جهان‏شناسی و انسان‏شناسی و معادشناسی انجام شد. در اینجا ابتدا آراء تفکیک...
يکشنبه، 5 آبان 1392
مقایسه تطبیقی معارف قرآنی و تفکیکی (۳) جهان شناسی
از نظر مکتب تفکیک اولین مخلوق خداوند جوهری است مادی و دارای فعلیت که آن را «ماء» یا «هواء» یا «نور» می‌نامند. و چون به مجرّد خلق، نور علم و عقل...
يکشنبه، 5 آبان 1392
مقایسه تطبیقی معارف قرآنی و تفکیکی (۴) انسان ‏شناسی
در این مرحله ـ که «عالم ذرّ اول» نامیده می‌شود ـ بدن ذرّی حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام و حوا نیز در کنار دیگر بدن‌ها بوده‌اند (تنبیهات،...
يکشنبه، 5 آبان 1392
مقایسه تطبیقی معارف قرآنی و تفکیکی (۵) معاد‏شناسی
مکتب تفکیک معتقد است بهشت و جهنّم در گوشه‌ای از همین عالم دنیاست به گونه‌ای که اگر کسی قدرت پرواز به آسمان‌ها را داشته باشد می‌تواند به بهشت...
يکشنبه، 5 آبان 1392
علیه فیلسوفان
بر ارباب اطلاع و واردین در علوم، واضح و هویداست؛ در قدیم الایام طریق فقهای آل محمد (علیه السلام) که پیروان قرآن مجید و سنت سید المرسلین (صلی...
دوشنبه، 9 بهمن 1391
تأله قرآنی
انسان، در این جهان، همواره در حال حرکت به سوی ابدیت است. ابدیت برای انسان دو گونه است: ابدیتی آرامش بخش (روح و ریحان...)، و ابدیتی دردناک (عذاب...
دوشنبه، 9 بهمن 1391
رکن اول مکتب تفکیک
عالم عارف و فقیه بارع حاج شیخ مجتبی قزوینی در سال 1318 ه.ق در خانواده‌ای اهل علم و تقوا دیده به جهان گشود. پدرش حجه الاسلام آقای شیخ احمد تنکابنی...
دوشنبه، 9 بهمن 1391
شفاعت
مراد از شفاعت نزد مسلمین این است که کسانی که به وحدانیت خدا و قیامت و قرآن و پیغمبران ایمان دارند انبیا و اولیا و صلحا و مؤمنین را در پیشگاه...
دوشنبه، 9 بهمن 1391
پاسخ به شبهات رجعت (2)
از جمله اشکالاتی که بر رجعت وارد کرده این است که می گوید: که قائلین به رجعت تمسک به مفهوم وصف کردند و حال آنکه مفهوم وصف حجّت نیست. و خود ایراد...
دوشنبه، 9 بهمن 1391
پاسخ به شبهات رجعت (1)
شبهه ی اوّل رجعت بر خلاف اصل ثابت در عالم کون و سنّت حتمیّه ی خداوند است پوشیده نیست که رجعت و برگشتن مرده به سوی دنیا به جهت اینکه مستلزم حرکت...
دوشنبه، 9 بهمن 1391
رجعت و تناسخ در اسلام
مسأله ی رجعت، یکی از معتقدات امامیّه است- چنان که واضح خواهد شد- چون علاوه بر بعضی از شبهات فلسفی در عصر ما مورد انکار و اشکال بعضی شده و شبهاتی...
دوشنبه، 9 بهمن 1391
تناسخ: اثبات یا رد؟
تناسخی که جمعی از اتباع ارسطو مانند شیخ ابن سینا محال و جمعی از فلاسفه جائز یا لازم می دانند، چنان چه از کلمات شیخ اشراق تمایل به آن ظاهر می...
دوشنبه، 9 بهمن 1391
تعارض مکتب تفکیک با اهل فلسفه
روش ما این است که معارف حقّه ی الهیّه را که از مجرای وحی و نبوّت رسیده است از مطالب و قواعدی که بشر به فکر خود تمهید کرده جدا نموده امتیاز آن...
دوشنبه، 9 بهمن 1391