پيشگامان تفسير روايي در ميان صحابه
گروهي از صحابه در زمان حيات پيامبر و هم زمان با نزول آيات قرآن، تفسير آيات را به شكل كامل فراگرفته و به تبيين آنها براي ديگران مي پرداختند. پس...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
آشنايي با روش تفسير روايي در شيعه
مقصود از تفسير روايي، تفسير قرآن به استناد روايات است كه از آن به « روش تفسير روايي » ياد مي شود، خواه آن روايت از پيامبر صلي الله عليه و آله...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
آشنايي با روش تفسير قرآن به قرآن
مقصود از روش تفسير قرآن به قرآن آن است كه هر آيه اي به كمك و استناد آيات ديگر اعم از آيات آن سوره و يا آيات ديگر سور، تفسير شود، زيرا برخي آيات...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
كلياتي درباره ي تفسير قرآن
كلمه تفسير در لغت از ريشه « فَسَر » به معني آشكار كردن، كشف و پرده برداشتن از معني كلام است. ابن فارس مي گويد: « فسر، دلالت بر بيان كردن و روشن...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
اشكالات اهل سنت به مباني كلامي شيعه در تفسير و پاسخ آن (6)
مخالفانْ اصل اين را كه قرآن داراي ظاهري و باطني است، قبول دارند و آن را به روايتي از رسول خدا در بطن داري قرآن مستند مي كنند، لكن تفسير باطني...
شنبه، 15 آذر 1393
اشكالات اهل سنت به مباني كلامي شيعه در تفسير و پاسخ آن (7)
نفوذ اسرائيليات و احاديث موضوعه در تفاسير اماميه از ديگر اشكالاتي است كه مخالفان بر تفسير اماميه مي گيرند. در نگاه مخالفان پذيرش چنين اخباري...
شنبه، 15 آذر 1393
اشكالات اهل سنت به مباني كلامي شيعه در تفسير و پاسخ آن (8)
در نگاه مخالفان، مبهمات قرآني عرصه ي گسترده اي براي شيعه در استخدام آيات مطابق اعتقادات اختصاص آنان بوده است و به همين هدف از اخبار منسوب به...
شنبه، 15 آذر 1393
اشكالات اهل سنت به مباني كلامي شيعه در تفسير و پاسخ آن (4)
در نگاه مخالفان، تحريف قرآن در شيعه دوگونه بوده است: تحريف در تأويل و تحريف در تنزيل. نوع اول بسيار فراوان بوده و كتابي از كتابهاي حديثي و تفسيري...
شنبه، 15 آذر 1393
اشكالات اهل سنت به مباني كلامي شيعه در تفسير و پاسخ آن (5)
مخالفان، به هنگام بررسي و ارزش گذاري تفاسير شيعه، علاوه بر اينكه همه ي آنها را تفسير به رأي و مذموم دانسته اند، مؤلفانشان را به عقل گرايي اعتزالي...
شنبه، 15 آذر 1393
اشكالات اهل سنت به مباني كلامي شيعه در تفسير و پاسخ آن (2)
اِشكال ديگري كه منتقدانْ بر مباني كلامي اماميه در تفسير مطرح كرده اند اعتقاد اماميه به عدم اعتبار قول صحابه در تفسير است. البته اين اشكال هرچند...
شنبه، 15 آذر 1393
اشكالات اهل سنت به مباني كلامي شيعه در تفسير و پاسخ آن (3)
اتهام ديگري كه مخالفان مطرح كرده اند اعتقاد جمهور شيعه به تحريف قرآن است. از نگاه مخالفان « شيعه كه ادعاي تحريف و تبديل قرآن را دارد، خودشان...
شنبه، 15 آذر 1393
اشكالات اهل سنت به مباني كلامي شيعه در تفسير و پاسخ آن (1)
با توجه به آنچه در گزارش ديدگاههاي منتقدان تفسير اماميه گذشت، بديهي است كه پاسخ دادن به همه ي اشكالات آنان مجال و فراخ گسترده اي شايد در حد يك...
شنبه، 15 آذر 1393
تأثير مباني كلامي در داوري تفسيري
معيارهاي اماميه، در داوري تفسيري، برگرفته از روايات تفسيري و عملكرد تفسيري عترت است. اين معيارها، در بخش سنجش محتوايي، بيشتر جنبه ي سلبي دارند،...
شنبه، 15 آذر 1393
نقد مباني كلامي تفسير اماميه در آثار اهل سنت
تفسير اماميه يكي از جريانهاي پويا و ريشه دار قرآن پژوهي در جهان اسلام به شمار مي آيد و پيشينه اي بس كهن در عهد امام علي‌ (عليه السلام) دارد....
شنبه، 15 آذر 1393
تأثير مباني كلامي در روش تفسيري (2)
«قلمرو» يكي از مؤلفه هاي نظريه تفسيري است. هر مفسري تلاش تفسيري خود را در همان چارچوب از قبل تعيين شده، انجام مي دهد؛ همچنين در مؤلفه قلمرو تأكيد...
شنبه، 15 آذر 1393
تأثير مباني كلامي اماميه در منابع تفسيري
مقصود از منابع تفسير، گزاره هايي هستند كه داده هايي قطعي، معتبر و متناسب با مفاد آيات را در اختيار مفسر قرار مي دهند و معاني واژگان قرآني و مفهوم...
شنبه، 15 آذر 1393
تأثير مباني كلامي در روش تفسيري (1)
روش تفسيري از اركان عمده در هر نظريه تفسيري به شمار مي آيد، و خطاي در انتخاب روش درست تفسير، در اعتبار نتايج تفسير تأثيرگذار است. دغدغه ي شناخت...
شنبه، 15 آذر 1393
درباره ي مباني خاص كلامي اماميه در تفسير قرآن
عصمت امام يكي از مهم ترين و پرچالش ترين بحثهاي امامت در ميان مذاهب اسلامي، به شمار مي رود. آنچه در اينجا مي آيد تنها تبيين ديدگاه اماميه در باب...
جمعه، 14 آذر 1393
تفاسير روايي شيعه
تفاسير روايي شيعه كه عالمان بزرگ تشيع در فراهم آوردن آن، زحمات فراواني را تحمل كرده اند و خداوند متعال به آنان توفيقات وافر داده تا به تدوين...
پنجشنبه، 13 آذر 1393
تاريخچه ي روش تفسير عقلي
با بررسي تاريخي به نظر مي رسد كه پيامبر به اصحاب خويش كيفيت اجتهاد عقلي در فهم نصوص شرعي ( ‌قرآن يا سنت ) را آموخته است و برخي از آيات قرآن خود...
پنجشنبه، 13 آذر 1393