تطبيق صحيح و مقبول آيات قرآن
دانشمندان و مفسران فِرَق اسلامي، اجمالاً به اين امر معترفند که آياتي از قرآن کريم در شأن علي و اهل بيت (عليهم السلام) نازل شده است، مانند: آيه...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
آگاهان به تأويل قرآن
بعد از حق تعالي، که مبدأ علم کتاب است، پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اولين و سزاوارترين فرد در شناخت تأويل قرآن است. علاوه بر اين که تمام...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
ادله ي تطبيق قرآن بر اهل بيت (ع)
« جري و تطبيق » عبارت است از انطباق الفاظ و آيات قرآن بر مصاديقي غير از آنچه آيات درباره ي آن ها نازل شده است و در اين جا مراد، انطباق الفاظ...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
عوامل مؤثر در فهم تأويل قرآن
اولين عامل در فهم تأويل، آشنايي به زبان و سبک بيان قرآن است. خداوند، کساني را به پيامبري مبعوث کرده است که به زبان مردم سخن مي گفته اند و پيامبر...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
سير تنزيل و تأويل قرآن
قرآن کريم داراي دو وجه است: از اين دو وجه، گاهي به عنوان ظاهر و باطن، گاهي حد و مطلع و گاهي تنزيل و تأويل نام برده شده است. اين سه تعبير، تقريباً...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
عدم اختصاص علم تأويل به خداوند
آيا غير از خداوند، انسان ها نيز بر تأويل قرآن واقفند يا خير؟ خصوصاً با توجه به اين که وقف بر « الله » در آيه ي « وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
معناشناسي ظاهر و باطن قرآن در اخبار
در کتب شيعه و اهل سنت، رواياتي آمده است به اين مضمون که: قرآن داراي ظاهر و باطن و حَدّ و مَطْلَع است. در اين بخش، ضمن نقل اين دسته از روايات،...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
معناشناسي تنزيل، تأويل و تفسير در اخبار
براي ارائه ي معناي جامع و کامل از تأويل، نگاهي گذرا به سه دسته از روايات لازم است: 1. رواياتي که در آنها تأويل در مقابل تنزيل به کار رفته است.
سه‌شنبه، 16 دی 1393
گروه ها و سبک هاي تأويلي در ميان مسلمانان
مراد از جريان هاي تأويلي، جرياناتي است که در تأويل قرآن، راه و روش اشتباهي را در پيش گرفته و الفاظ و آيات قرآن را بر اموري که با عقل و شرع مخالف...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
« تأويل » در قرآن و « تأويل قرآن »
کاربرد واژه ي تأويل در آيات قرآن کريم، انگيزه اي براي بحث هاي گسترده درباره ي « تأويل » و به ويژه « تأويل قرآن » شده است. اين واژه در قرآن، هفده...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
تأويل در لغت و اصطلاح
جهت روشن شدن معناي تأويل و سير تحول آن، اين واژه را در کتب لغت به ترتيب تاريخي مورد بررسي قرار مي دهيم.
سه‌شنبه، 16 دی 1393
بررسي روش تفسير باطني ( اشاري ) قرآن کريم
روش تفسير باطني که گاه با عناويني چون اشاري، عرفاني، شهودي، رمزي، صوفي و ... از آن نام برده مي شود، از جمله روش هايي است که مباحث پردامنه اي...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
روش تفسيري ابن عربي
محي الدين بن عربي از جمله عارفان گران مايه اسلامي است. تأليفات او نشان از تبحّرش در علوم ظاهري و باطني دارد. برخي، ملاحظاتش را در بسياري از موارد،...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
نمونه هايي از کاربرد روش تفسير عقلي
مراد از نظر کردن به خداي تعالي نظرکردنِ حسي که با چشم انجام مي شود نيست چون برهان قاطع مبني بر محال بودن ديدن خداي تعالي وجود دارد. بلکه مراد،...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
روش تفسيري ملاصدرا
ملاصدرا يا صدرالدين محمد شيرازي ( 1050 هـ. ق ) فيلسوف بزرگ شرق و مؤسس حکمت متعاليه است. او علاوه بر فلسفه، دستي توانا در کلام و عرفان و تفسير...
دوشنبه، 8 دی 1393
انواع کاربرد عقل در تفسير قرآن
برخي از انواع کاربردهاي عقل در تفسير قرآن مورد استفاده همه مفسران است و برخي کاربردها تنها از سوي فرق و مذاهب خاصي مطرح و دنبال شده است . کاربردهاي...
دوشنبه، 8 دی 1393
روش تفسير عقلي
روش تفسير عقلي از جايگاه ويژه اي در ميان روش هاي تفسير قرآن برخوردار است. توجه به اين روش از آن جهت اهميت دارد که مسئله عقل و وحي و محدوده نفوذ...
دوشنبه، 8 دی 1393
روش تفسير روايي
اين روش از کهن ترين روش ها و عمده ترين شيوه هاي تفسير به مأثور است روش تفسير روايي بر اين مبنا شکل گرفت که فهم حقيقي قرآن به دليل آن که کلام...
دوشنبه، 8 دی 1393
روش تفسير ادبي
پيشينه استفاده از روش ادبي در تفسير قرآن به عصر نزول برمي گردد. پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) علاوه بر شرح معنا به توضيح غوامض الفاظ قرآن...
دوشنبه، 8 دی 1393
انواع روش هاي تفسير قرآن
علم روش شناسي تفسير قرآن، بحثي نوپا در ذيل مباحث علوم قرآني است، از اين رو باب مناقشه در بسياري از مسائل آن، مفتوح مي باشد. در يک نگاه کلّي به...
دوشنبه، 8 دی 1393