نگاهي به تفسير فلسفي
از جمله گرايشهاي تفسيري، تفاسير فلسفي است كه با گرايش و مذاقي فلسفي تدوين شده اند. در تفاسير فلسفي به اصول و قواعد فلسفي براي ادراك مفاهيم و...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تفسير كلامي قرآن كريم
از جمله گرايشهاي تفسيري، تفاسير كلامي است كه مفسران با سبك و گرايش كلامي، به تفسير آيات پرداخته اند. در اين گونه تفسيرها، بيشتر به آياتي كه بيانگر...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تفسير لغوي قرآن چگونه است؟
غالب مفسران تفاسير لغوي، بر شناخت و اجتهاد در لغات، ريشه و اشتقاق و شكل و تغييرات آنها اهتمام ورزيده اند. در مباحث لغوي، يافتن معني اصلي لغت...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
آشنايي با تفسير فقهي
در تفاسير فقهي، همت و اجتهاد بيشتر مفسران، بر شناخت و دريافت احكام فقهي الهي از آيات قرآن استوار است. اجتهاد آنان بر يافتن احكام فرعي از مفاهيم...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تفسير بلاغي و بياني نمونه هاي آن
مفسران در تفاسير بلاغي و بياني، عموماً، بلاغت عبارات و كلمات قرآن را مدنظر داشته و به اجتهاد در تفسير مركبات قرآن با كمك علم معاني و بيان پرداخته...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
برخي از مهمترين تفاسير باطني فريقين
در اين نوشته به گروهي از مهم ترين تفاسير باطني كه گرايش غالب يا يكي از گرايشهاي غالب آنها است، اعم از شيعه و اهل سنت، به ترتيب عصر و زمان حيات...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تفسير ادبي چيست؟
تفسير ادبي، تفسيري است كه گروهي از مفسران با گرايش به مباحث ادبي و نحوي بدان مي پردازند. مرحوم آيت الله معرفت در كتاب تفسير و مفسران، تمامي تفاسيري...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
آشنايي با روش تفسير باطني ( كشفي )
روش تفسير باطني كه از آن به تفسير « رمزي » يا « اشاري » نيز ياد مي شود، عهده دار بيان باطن آيات قرآن و بيان معاني رمزي و اشاري آنهاست. چنين تفسيري...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
ارزش و اعتبار تفسير تابعين
درباره ارزش، جايگاه و اعتبار تفسير تابعيان، اظهارنظرهاي متفاوتي شده است. گروهي هيچ يك از تفاسير آنان را ارزشمند ندانسته اند، برعكس، گروهي تمامي...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
پيشگامان روش تفسير عقلي
تفسير عقلي در دوره تابعيان تأسيس شد و رشد نمود و تابعيان را مي توان پيشگام تفسير عقلي دانست كه البته عقل در تفسير نزد آنان بيشتر به عنوان ابزار...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
تاريخچه ي روش تفسير عقلي
با بررسي تاريخي به نظر مي رسد كه پيامبر به اصحاب خويش كيفيت اجتهاد عقلي در فهم نصوص شرعي ( ‌قرآن يا سنت ) را آموخته است و برخي از آيات قرآن خود...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
نقش عقل در تفسير آيات قرآن
مقصود از روش تفسير عقلي آن است كه آيات قرآن به استناد و كمك عقل تفسير شوند و معنا و مراد الهي با استدلال و برهان معلوم گردد و در اين جهت عقل...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
قلمرو عقل در تفسير قرآن
معتزليان، براي درك حقايق قرآن، عقل را سلاحي قاطع مي دانستند و براي تأييد نظر خود به امر خداوند كه در آيات مختلف انسانها را به استفاده از عقل...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
آشنايي با روش تفسير عقلي
اصل عقل امساك، نگهداري و منع چيزي است. همچنين به نيروي پذيرنده علم و دانش و علمي كه انسان با اين نيرو كسب مي كند، عقل گفته مي شود؛ برخي از صاحب...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
تفاسير روايي شيعه
تفاسير روايي شيعه كه عالمان بزرگ تشيع در فراهم آوردن آن، زحمات فراواني را تحمل كرده اند و خداوند متعال به آنان توفيقات وافر داده تا به تدوين...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
تفاسير روايي اهل سنت
تفاسير روايي اهل سنت،‌ حاصل كوشش مفسران اهل سنت است. ضمن آنكه تعدادي از آنها از گرايش خاصي مانند فقهي، كلامي و. . . نيز بهره مند بوده اند كه...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
اعتبار تفسير روايي
تفسير روايي، تفسير قرآن با توجه به روايات نبوي يا ائمه معصومين عليهم السلام است، اگر از نوع روايت معتبر و صحيح باشد، ترديدي در اعتبار آن نيست...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
ديدگاه برخي منتقدان تفسير روايي
برخي از ناقدان تفسير روايي از جمله مستشرقان و برخي از عالمان اهل سنت، تفسير قرآن را به كمك روايات، نادرست دانسته و چنين روشي را نقد نموده اند:
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
پيشتازي شيعه در تفسير روايي
شيعيان، كه پيروان اهل بيت عليهم السلام هستند و دوازده امام معصوم عليهم السلام را پيشوا و ائمه خود مي دانند، در تفسير آيات، همان روش اهل بيت عليهم...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
ويژگي ها و ارزش تفسيري دوران صحابه
دوره صحابه آغاز تفسير بود. اساس تفسير را غالباً روايات و احاديث منقول از پيامبر صلي الله عليه و آله تشكيل مي داد. گرچه تفسير در اين دوره به شكل...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393