تفسير رَمزي کعب الاحبار
کعب الأحبار که افکارش از طرف دستگاه حکومتي ترويج مي شد، در تفسير « بسم الله » مي گويد: « الباء بهاؤه و السّين سناؤه فلا شيء أعلي منه و الميم...
يکشنبه، 2 آذر 1393
مفسران نامدار قرآن (5)
شيخ محمد عبده يکي از پيشروان نهضت فکري اسلامي در ديار مصر مي باشد. او که سال ها شاگرد و هم رزم سيد جمال الدين اسدآبادي بود همراه و همگام و همگام...
يکشنبه، 2 آذر 1393
شأن نزول هاي مجعول، زمينه ساز تفسيرهاي ناروا از قرآن
حديث سازي در امت اسلامي تاريخ طولاني و غم انگيزي دارد که هر انسان دل سوزي را دچار تأسف شديد مي کند و در غم عميقي فرو مي برد.
يکشنبه، 2 آذر 1393
مفسران نامدار قرآن (4)
عالم رباني، فقيه صمداني، فيلسوف، محمد بن مرتضي، معروف به ملامحسن فيض کاشاني ( متوفاي 1091 ) يکي از چهره هاي موفق و پرکار جهان علم و فضيلت و يکي...
يکشنبه، 2 آذر 1393
مفسران نامدار قرآن (3)
امام ابوعبدالله محمد بن عمر بن الحسين بن الحسن بن علي تميمي بکري طبرستاني رازي ( 546- 606 ) ملقب به فخرالدين و معروف به « ابن الخطيب » شافعي...
يکشنبه، 2 آذر 1393
مفسران نامدار قرآن (2)
قرن پنجم هجري از نظر تفسير و مفسران از سده هاي درخشان اسلامي است. در اين قرن در اثر برخوردهاي فکري ملل گوناگون و نيز به برکت توسعه زبان عربي،...
يکشنبه، 2 آذر 1393
مفسران نامدار قرآن (1)
از آغاز طلوع فجر قرآن، دوستداران هدايت و سعادت برگرد هدايت آن جمع شده اند و بر آستان ارجمندش اعتکاف ورزيده و گاه به منظور يافتن گوهري، خود را...
يکشنبه، 2 آذر 1393
بازيابي ابعاد تفسير کلامي آيه « إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً »
هرچند به نظر مي رسد آيه « إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً » در سوره ي بقره تنها طليعه و مقدمه داستان خلقت حضرت آدم ( عليه السلام ) است،...
سه‌شنبه، 20 آبان 1393
معناشناسي الفاظ قرآن در تفسير مجمع البيان
معناشناسي واژه هاي قرآن يکي از اساسي ترين پايه هاي فهم و تفسير دقيق قرآن است. دست يابي به معناي يک واژه در قرآن از ريشه شناسي آغاز مي شود و پس...
سه‌شنبه، 20 آبان 1393
تأويل در تفسير منسوب به امام صادق (ع)
درباره ي صحت انتساب تفسيري که ذيل عنوان « تفسير جعفر الصادق » در کتاب حقائق التفسير ابوعبدالرحمن سُلَمي آمده نظرات گوناگوني ابراز شده است. گويا...
دوشنبه، 19 آبان 1393
روش شناسي تفسير در روايات امام صادق (ع)
به استناد حديث شريف ثقلين که مورد اتفاق فريقين است، پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از قرآن و عترت يعني حاملان سنت و امامان معصوم (عليهم...
يکشنبه، 18 آبان 1393
تحليل مباني و شيوه هاي تفسير شيعه
مقاله ي « تشيع و قرآن » ( Sheims and the Quran ) يکي از مقالات دايرة المعارف قرآن لايدن است و دربردارنده ي مباحثي مانند اصول و شيوه هاي تفسير...
شنبه، 26 مهر 1393
تفسير مقاتل بن سليمان و جايگاه آن
تفسير مقاتل بن سليمان، يکي از اولين تفاسير ترتيبي و مختصر نوشته شده در قرن دوم هجري و آميزه اي از تفسير لغوي، نقلي، عقلي و اجتهادي است. جنبه...
شنبه، 26 مهر 1393
روش شناسي تفسير ادبي- تاريخي قرآن در دوره معاصر
در سده اخير، برخي از دانشمندان نوانديش مسلمان نظير امين الخولي و همسرش بنت الشاطي، محمداحمد خلف الله، محمد آرکون، نصر حامد ابوزيد با به کارگيري...
شنبه، 26 مهر 1393
تفسير به رأي؛ چيستي و چرايي
معني لغوي: اين کلمه مصدر باب تفعيل از ماده " فسر " به معني بيان و کشف (ابن منظور، 1405 قمري، ج 5 ص 55) و يا به اشتقاق کبير، مقلوب از ماده "سفر"...
پنجشنبه، 17 مهر 1393
چگونگي يافتن نظاير آيات در روش تفسير قرآن به قرآن (2)
گاه دو يا چند آيه از جهت مفهوم نظير يکديگر هستند در حالي که الفاظ مشترکي ميان آنها مشاهده نمي شود. مفسر در اين مورد آنچنان بايد اشراف و حضور...
پنجشنبه، 17 مهر 1393
چگونگي يافتن نظاير آيات در روش تفسير قرآن به قرآن (1)
قرآن کريم محکم ترين و معتبرترين سند ماندگار اسلام است. روش تفسير قرآن به قرآن يکي از ديرينه ترين روش هاي تفسير قرآن است. در اين روش آيات قرآن...
پنجشنبه، 17 مهر 1393
آيا تأويل قرآن را فقط خداوند مي داند؟
به اين سؤال که از همان عصر نزول وحي براي مسلمانان مطرح شد، دو پاسخ داده شده است. اکثر اهل سنت برآنند که تأويل قرآن يعني معناي حقايق دشوار و باطني...
يکشنبه، 9 شهريور 1393
درباره ي تفسير نوين
استاد محمدتقي شريعتي از طلايه داران اصلاحگري در ايران است، و يکي از پيشگاماني است که از پنجاه سال پيش به ضرورت اصلاحات فکري و اجتماعي - ديني،...
شنبه، 8 شهريور 1393
درباره ي تفسير پرتوي از قرآن
پرتوي از قرآن از بسياري از تفاسير طراز اول قرآن دلنشين تر و ديده گشاتر است. تفسير بيش و پيش از هر چيز هنر است و با ساير هنرها و از جمله هنر شاعري...
شنبه، 8 شهريور 1393