مسائل کلي در مورد سوره ي حمد
مشهور در ميان مفسيرين اين است که سوره حمد در مکه نازل گرديده است، ولي از بعضي ديگر نقل شده است که اين سوره در مدينه نازل شده است. نظريه اول صحيح...
پنجشنبه، 23 مرداد 1393
قواعد کلي در تفسير قرآن
تفسير، روشن ساختن مفهوم آيات قرآن و واضح کردن منظور پروردگار است. بنابراين، در تفسير نبايد به مدارک ظني و غيرقابل اطمينان، استناد نمود بلکه بايد...
پنجشنبه، 23 مرداد 1393
نگاهي به تأويل
تأويل از کلمات کليدي قرآن و همچنين از اصطلاحات علوم قرآني است که در حوزه ي علم حديث و حکمت و عرفان و علوم بلاغي و ادبي هم کاربرد دارد. تأويل...
يکشنبه، 19 مرداد 1393
درباره ي تفسير
معاني لغوي تفسير « بيان » و « ابانه » يعني روشني و روشنگري است (ـــ لسان العرب ) و اصطلاحاً عبارت از توضيح و رفع اجمال و ابهام و گشودن گره ها...
يکشنبه، 19 مرداد 1393
غاليان و تأثير برخي اقدامات آنان بر فرهنگ قرآني شيعه (2)
شايد بتوان مهم ترين اقدام تبليغاتي غاليان در ترويج عقايد فاسدشان پس از جعل حديث را تأويلات فاسد از آيات قرآن کريم دانست که مهم ترين اين تأويلات...
دوشنبه، 6 مرداد 1393
غاليان و تأثير برخي اقدامات آنان بر فرهنگ قرآني شيعه (1)
در سخنان اهل بيت (عليهم السلام) و دانشمندان شيعه، بسيار مشاهده مي شود که نسبت به خطر غاليان، اقدامات و افکارشان هشدار داده و برخي از رهبران ايشان...
دوشنبه، 6 مرداد 1393
کتاب « البيان» در بيان مؤلف
از دوران کودکي و طفوليت به خواندن قرآن و حل مشکلات و به دست آوردن حقايق و رموز علمي آن کتاب بزرگ آسماني علاقه فراوان داشتم. هر مسلمان واقعي بلکه...
پنجشنبه، 2 مرداد 1393
معرفي کتاب «البيان» اثر آيت الله العظمي خويي ( ره )
مسئله تخصص در علوم و فنون و مراجعه به متخصص مسئله اي است غيرقابل انکار و ترديد، امري است وجداني و فطري که در تمام مسائل و موضوعات، سريان و جريان...
پنجشنبه، 2 مرداد 1393
بحثي درباره ي عبارت قرآني «وَإِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ»
در شماره ي هشتم از نشريه ي قرآني و ارجمند ترجمان وحي (سال چهارم، پاييز و زمستان 1379) جناب استاد يعقوب جعفري صاحب آثار قرآن پژوهي عديده و تفسير...
پنجشنبه، 5 تير 1393
امین خولی و بنیانگذاری مکتب ادبی در تفسیر
"مکتب ادبی در تفسیر" از جمله روش های تفسیری در دوره ی معاصر است که ریشه در سنت کهن تفسیر دارد. برخی از مفسران ادبی قرون دوم و سوم هجری چون ابن...
يکشنبه، 11 خرداد 1393
نگاهی به تفسیر سوره ی مسد
آیه ی نخست سوره ی مسد درباره ی ابولهب عموی پیامبر و یکی از چهره های بانفوذ بنی هاشم از قبیله ی قریش است. این آیه نفرینی متوجه دستان ابوالهب می...
يکشنبه، 11 خرداد 1393
شتر یا ریسمان؟!
یادداشت کوتاه م . ب. شیوب در مجله ی عربیکا، سال 23، ش3، بار دیگر توجهان را به تفاسیر و قرائات مختلف از واژگان «جمل» در آیه ی چهلم سوره ی اعراف...
يکشنبه، 11 خرداد 1393
نسخه شناسی ابوالفتوح رازی
تفسیر ابوالفتوح رازی از دوران قاجار تاکنون چندین بار به چاپ رسیده و در میان متون کهن از جمله آثاری است که با استقبال روبرو شده است.
پنجشنبه، 1 خرداد 1393
روض الجنان و سنّت تفسیرهای قصصی
نخستین بار داستانهای قرآن به زبان فارسی در ترجمه ی تفسیر طبری که در نیمه ی سده ی چهارم هجری از سوی گروهی از عالمان و فقیهان ماوراءالنهر به نگارش...
پنجشنبه، 1 خرداد 1393
رویکرد مذهبی و کلامی در تفسیر ابوالفتوح رازی
اختلاف مذاهب از سده ی چهارم تا سده ی هفتم هجری از مسائل مهمّ فرهنگی ری بود، به گونه ای که گاه این اختلافات، آتش خشنونت و درگیری را نیز میان آنان...
پنجشنبه، 1 خرداد 1393
رویکرد فقهی تفسیر ابوالفتوح رازی
ابوالفتوح رازی در تفسیر خود توجّه خاصّی به مسائل فقهی و شرعی نشان می دهد و بخش بزرگی از مطالب تفسیری روض الجنان را به بیان احکام فقهی مورد نیاز...
پنجشنبه، 1 خرداد 1393
جایگاه تصوّف در تفسیر ابوالفتوح رازی
رویکرد ابوالفتوح رازی به صوفیه و سخنان آنان با بسیاری از عالمان پیش از وی و همروزگارش تفاوتی آشکار دارد و او بر خلاف شمار زیادی از عالمان شیعه،...
پنجشنبه، 1 خرداد 1393
سبک و نثر ابوالفتوح در نگارش تفسیر
ملک الشعراء بهار درباره ی نثر ابوالفتوح رازی در تفسیر می نویسد: کتب علمی در این ادوار [قرن ششم] و ادوار بعد به زبان قدیم و به سبک کهنه نوشته...
پنجشنبه، 1 خرداد 1393
اشنایی با تفسیر ابوالفتوح رازی
مهمترین اثر ابوالفتوح رازی تفسیر رَوض الجِنان نام دارد و با نام تفسیر ابوالفتوح نیز شناخته می شود. ابن شهرآشوب در معالم العلماء نام این تفسیر...
پنجشنبه، 1 خرداد 1393
تفسیرابوالفتوح و تفاسیر دیگر
از مسائلی که می تواند آگاهیهای ما را از تفسیر روض الجنان و مؤلّف دانشمند آن افزایش آن دهد، بررسی میزان تأثیرپذیری تفسیر ابوالفتوح از تفاسیر دیگر...
پنجشنبه، 1 خرداد 1393