روش های نوین در عرصه تفسیر قرآن کریم
یکی از موضوعاتی که در سالیان اخیر مورد توجه قرآن پژوهان قرار گرفته، بررسی روش ها و گرایش های تفسیری است. با مطالعه کتب نگاشت شده در این موضوع...
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1393
نگاهی به حقائق التفسیر و زیادات حقائق التفسیر
حقائق التفسیر تألیف ابوعبدالرحمن سُلَمی (330-412 ه.ق) یکی از کهن ترین و مهم ترین تفاسیر عرفانی قرآن کریم است. سلمی در تفسیر اشاری خود، روش تأویل...
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1393
تفسیر سمبلیک قرآن (2)
پس از ارایه ی نمونه هایی از تفسیر سمبلی و بررسی انگیزه ی آن، اکنون نوبت است که ببینیم آیا تفسیرسمبلیک قرآن قابل پذیرش است یا نه؟ ما نظر نهایی...
يکشنبه، 4 اسفند 1392
تفسیر سمبلیک قرآن (1)
«سمبل» در لغت به معنای «نماد، نشانه، علامت یا رمز چیزی» است؛ و در اصطلاح «سمبلیزم» عبارتست از: زبانی تازه و شیوه ای جدید در تفهیم و تفاهم که...
يکشنبه، 4 اسفند 1392
تفسیر "إلا" به اسم در قرآن کریم
لفظ ظرف معناست، و کشف رابطه الفاظ به درک و دریافت پیام منجر می شود از این رو شناخت دقیق رابطه الفاظ و اجزاء تشکیل دهنده کلام برای فهم درست معنا...
يکشنبه، 4 اسفند 1392
ثعلبی و تفسیر او الکشف والبیان عن تفسیر القرآن
ابواسحاق ثعلبی، از مفسران بزرگ نیشابور در قرن چهارم و پنجم هجری است. تفسیر او با نام الکشف و البیان عن تفسیر القرآن نقش مهمی در سیر نگارش‌های...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
تفسیر عرفانی قرآن از دیدگاه روزبهان بقلی
در میان علوم اسلامی، علم تفسیر به طور عام و تفسیر عرفانی به طور خاص از جایگاه برجسته ای برخوردار است. پیشینه ی تفسیر عرفانی به زمان نزول وحی...
شنبه، 12 بهمن 1392
امین خولی و بنیادگذاری مکتب ادبی در تفسیر
"مکتب ادبی در تفسیر" از جمله روش‌های تفسیری در دوره‌ی معاصر است که ریشه در سنت کهن تفسیر دارد. برخی از مفسران ادبی قرون دوم و سوم هجری چون ابن‌قتیبه,...
چهارشنبه، 13 آذر 1392
تحلیلی از مجموعه دو جلدی روش شناسی تفسیر علمی قرآن
مجموعه مقالات این کتاب، مقالاتی است که به مناسبت برگزاری دومین همایش ملی پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه پس از طی ارزشیابی متعدد منتشر شده است.
دوشنبه، 20 آبان 1392
گنجی کهن در تاریخ تفسیر شیعه (2)
وی نخستین مفسر شیعی است که از حجم روایات شیعه در تفسیر می کاهد. این شیوه در تفسیر التبیان عیناً ادامه می یابد.[1] مغربی باآنکه دانشمندی شیعه...
دوشنبه، 20 آبان 1392
گنجی کهن در تاریخ تفسیر شیعه (1)
نخست دوران حضور امامان شیعه (علیهم السلام) و شکل گیری بدنه ی روایات شفاهی همراه با ثبت پراکنده ی این روایات تفسیری در کتب روایی و دودیگر دوران...
يکشنبه، 19 آبان 1392
برخی از مهمترین تفاسیر قرآن
در بررسی و شناخت قرآن کریم، شناخت "تفاسیر" و "مفسران" که تا حدودی می تواند جزو منابع علم تفسیر به شمار رود، گریزناپذیر است.
شنبه، 20 مهر 1392
روش صحیح تفسیر قرآن
قرن بیستم میلادی و یا چهاردهم اسلامی، با بیداری شرق و شرقیان و بالأخص مسلمانان آغاز گردید، در این قرن، طلسم استعمار تا حدودی درهم شکست، کشورهای...
دوشنبه، 15 مهر 1392
تنزیل، تأویل و تفسیر قرآن از منظر قرآن (1)
تأویل در قرآن مجید، در هفت سوره هفده بار وارد شده است و معنی «تأویل» در لغت به معنی ارجاع و باز گردانیدن است، راغب می گوید: «اَلتَّأوِیلُ رَدُّ...
دوشنبه، 15 مهر 1392
تنزیل، تأویل و تفسیر قرآن از منظر قرآن (2)
«تفسیر» بر خلاف تأویل که ارجاع شیئ به حقیقت و واقعیت آن است، در مورد پرده برداری از معنی و مضمون مفردات و جمله های آیه به کار می رود معنی آیه...
دوشنبه، 15 مهر 1392
چرا سوره توبه «بسم الله» ندارد ؟
در این که چرا سوره مبارکه بدون «بسم الله» آغاز شده است سخنان و نظریاتی مطرح شده است و از پیشوایان ما در این باب مطالبی منقول است که به گونه فشرده...
دوشنبه، 15 مهر 1392
مقصود از «فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ» چیست؟
در این جا مفسران برای جمله «فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ» و این که مخاطب در این جمله چه کسانی هستند وجوهی را بیان کرده اند، که ما سه وجه از آن وجوه...
دوشنبه، 15 مهر 1392
آیا از اعمال بشر در روز قیامت سؤال نخواهد شد؟
در نظر ابتدائی و سطحی، گاهی انسان تصور می کند که میان برخی از آیات اختلافی در مفاد، وجود دارد چنان که پیرامون شفاعت آیاتی وارد شده است که برخی...
دوشنبه، 15 مهر 1392
آیا «معاد» به معنی وطن است؟
محققاً کسی که (تبلیغ) قرآن را بر تو لازم نموده است، تو را به بازگشت گاهی (مکه) برمی گرداند، بگو پروردگارم بهتر می داند کسی را که هدایت آورد،...
دوشنبه، 15 مهر 1392
مقصود از «خیرالرازقین» چیست؟
جای گفتگو نیست که جمله «والله خیرالرازقین» یک جمله خبریه است که روزهای دنیوی و اخروی را شامل است و تا دلیلی در کار نباشد ما نباید از عموم متعلق...
دوشنبه، 15 مهر 1392