علامه شعرانی، عالمی منحصر به فرد
جناب آقای خسروپناه، در جهت اجابت تقاضای مؤمن، آن هم عالمی مثل حضرت‌عالی، ناگزیریم یک سری عرایضی عرض کنیم. البته اجابت مستلزم آثار خاصی است و...
دوشنبه، 28 فروردين 1396
عبدالله تستری
تستری، شیخ عزالدین عبدالله (م 1021 ق) فرزند حسین تستری اصفهانی از مجتهدان شیعه در عصر صفوی. مقدمات علوم دینی و فنون ادب را در زادگاه خود شوشتر...
چهارشنبه، 9 فروردين 1396
عبدالرحیم تستری
تستری، شیخ عبدالرحیم (1226 ق - 1313 ق) فرزند شیخ محمدعلی بن شیخ محمد حسین از نوادگان علامه مجلسی اصفهانی مشهوریه تستری از علمای امامیه، فقیه،...
چهارشنبه، 9 فروردين 1396
عبدالرشید تستری
تستری، شیخ عبدالرشید (م 1078 ق) فرزند نورالدین طبیب معروف به تستری از محدثان و فقهای شیعه. وی پس از اخذ علوم اولیه و فنون ادب مدارج عالی‌تر علمی...
چهارشنبه، 9 فروردين 1396
جعفر تستری
تُستَری، شیخ جعفر (م 1303 ق) فرزند مولی حسین بن حسن بن علی تستری نجفی مشهور به تستری، و مدفون در حجره‌ی اول سمت راست در شمال صحن مطهر آستانه‌ی...
چهارشنبه، 9 فروردين 1396
تاج العلماء
تاج العلماء، سید علی محمد (1260-1312 ق) فرزند سلطان العلماء سید محمد بن دلدار علی نقوی لکنهویی، متکلم، محدث، رجال نویس، پزشک، ریاضیدان و فقیه...
دوشنبه، 23 اسفند 1395
برخی بازیافت‌های غزالی از تصوف شرعی
این نوشته ضمن اشاره به ماجرای مخالفت غزالی با سه جریان فکری روزگار خود (کلام، باطنی‌گری و فلسفه) به شرح تفصیلی مؤلفه‌های شش گانه شخصیت و سلوک...
شنبه، 23 بهمن 1395
عدل الهی از منظر غزالی (2)
غزالی نقش و جایگاه اراده‌ی الهی در جهان را این گونه تقریر می‌‌کند: «خداوند موجودات را اراده کرد و حادثات را تحت تدبیر درآورد و در زمین و آسمان...
شنبه، 23 بهمن 1395
تفسیر به رأی از نگاه غزالی در احیاء علوم الدین
مسأله‌ی تفسیر به رأی از مسائل دامنه‌داری است که بحث‌های مختلف و متنوعی را در پی داشته است. برخی با تمسک به روایات پیامبر و ائمه معصومین یا صحابه...
شنبه، 23 بهمن 1395
عدل الهی از منظر غزالی (1)
گرچه در آثار غزالی نظریه‌ای نظام‌مند در دفاع از عدل الهی و تبیین مسأله‌ی شرور وجود ندارد، می‌توان آراء وی را در این باب، با توجه به تأکید وی...
شنبه، 23 بهمن 1395
نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (2)
غزالی در امر تربیت بر این عقیده است که چون اصل و اساس انسان نفس است و لذا تمام همّ و غمّ مربی و معلم تربیت و اخلاق باید آن باشد که به نفس آدمی...
شنبه، 23 بهمن 1395
نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (1)
غزالی از نظریه‌پردازان تعلیم و تربیت اسلامی است و در نظریه‌پردازی خود متأثر از اخلاق یونانی و مسیحی نیست. نویسنده می‌کوشد تا ضمن طرح دیدگاه‌های...
شنبه، 23 بهمن 1395
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (1)
این نوشته ضمن تشریح ساختار چهارگانه کتاب کیمیای سعادت در مقایسه با احیاء العلوم به فهرست موارد مشابهت و افتراق این دو اثر پرداخته و سیر تأثیرپذیری...
شنبه، 23 بهمن 1395
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (2)
باب سوم «در حقوق مسلمانان و خویشاوندان و همسایگان و بندگان» است. محتوای این باب در اخلاق اجتماعی است. روابط اجتماعی و همجواری در جامعه انسانی،...
شنبه، 23 بهمن 1395
تحول غزالی، و طرحی نو (2)
آنچه غزالی درباره دوران جوانی‌اش در سر اول ما به توصیف‌اش می‌‌پردازد، به عقیده من راست است. اعتراف زیر که او آن را در اثری بعدی طرح کرد، مؤید...
شنبه، 23 بهمن 1395
غزالی از احیاء علم دین تا سیاست‌ورزی
حجت السلام امام محمد غزالی با عنایت به مقتضیات زمان و تعلق خاطر خویش به مقوله‌ی دین، با روشی اخباری- اصولی و متأثر از تعالیم عرفانی به ساختن...
شنبه، 23 بهمن 1395
تحول غزالی، و طرحی نو (1)
نویسنده ضمن اشاره به زندگی غزالی و ادبیات غزالی‌پژوهی در غرب، به بیان رویکردهای متفاوت غربیان- چون مک دانلد، کارادوو، مارگارت اسمیت، مک کارتی...
شنبه، 23 بهمن 1395
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
غزالی در راه مأموریتی که از ناحیه دستگاه خلافت و خواجه نظام‌الملک یافته بود، در راستای عقاید خود می‌‌کوشید تا قوی‌ترین نظریه‌ای را که از ابتدای...
شنبه، 23 بهمن 1395
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (1)
در این مقاله ابتدا به بررسی مواجهه غزالی با باطنیه- یکی از فرق شیعه امامیه- پرداخته می‌‌شود و نشان داده می‌‌شود که برخورد وی با این جماعت عمدتاً...
شنبه، 23 بهمن 1395
اندیشه‌های تربیتی امام ابو محمد غزالی (2)
آموزگار باید در رشته‌ای که یاد می‌دهد، تردست و کار کشته باشد؛ با دل و زبان پاک و پیراسته از پشتِ سر دیگران سخن گفتن؛ در دین عادل و در همه‌ی کارها...
شنبه، 23 بهمن 1395