نظریه غزالی درباره عشق الهی (1)
این نوشته ترجمه بخش اول کتابی است از بنیامین آبراهاموف که در آن به بررسی دیدگاه غزالی در باب عشق الاهی می‌‌پردازد. گرچه آثار متعدد غزالی چون...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
ویژگی ترکیبی اخلاق غزالی (1)
این نوشته ضمن اشاره به تحول عقلی غزالی به کندوکاو در باب ماهیت نظریه اخلاقی غزالی برحسب آثار دوره عرفانی‌اش می‌‌پردازد. مشخصه مهم نظریه اخلاقی...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
ویژگی ترکیبی اخلاق غزالی (2)
مشخصه مهم نظریه اخلاقی غزالی، ماهیت ترکیبی آن است. این ویژگی را با تحقیق در منابعی که غزالی از آنها استفاده کرده است، می‌توان فهمید. چنین تحقیقی...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
هرمنوتیک صوفیانه‌ی غزالی
نویسنده کوشیده است تا با اتکاء به آثاری چون جواهر القرآن و کتاب هشتم احیاء العلوم غزالی به هرمنوتیک صوفیانه غزالی در قالب طرح ماهیت، زمینه‌ها...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
غزالی و تشیع زیدی
هرچند نگاه غالب در تاریخ فلسفه و کلام اسلامی، غزالی را شافعی و از پیروان مذهب شافعی می‌دانند، اما انتساب برخی آثار از جمله «سرّ العالمین» به...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
صوفی شالوده‌شکن (1)
این نوشتار ضمن طرح ویژگی‌های گفتمان پسا علمی- عقلی غزالی (غزالی صوفی) می‌‌کوشد تا پاسخی برای این پرسش بیابد که آیا می‌‌توان غزالی را نظریه پرداز...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
صوفی شالوده‌شکن (2)
غزالی، «به تصوف در محافل شریعت رنگ «شرعی بودن» داد، و میان تعلیمات ظاهری و باطنی اسلام، توافقی برقرار کرد، و منظر و نظر خود را بدان آرائید، و...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
جایگاه تاریخی غزالی در منطق دوره‌ی اسلامی
ابوحامد محمد غزالی (450-505) جایگاه مؤثری در تاریخ منطق پژوهی در دوره‌ی اسلامی دارد. وی در سده‌ی پنجم با تأثر فراوان از مکتب منطقی ابن سینای...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
غزالی و اخلاق داوری (3)
غزالی بیش از آنچه خود می‌پنداشت، وامدار همان میراث شرک‌آلود و کافرانه‌ای بود که بخشی از عمر خویش را صرف ابطال آن کرد. این وام‌داری خود را در...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
غزالی و اخلاق داوری (2)
حال نوبت پرسش دیگری است. مشخصاً کدام بخش از فلسفه ارسطو و نسخه اسلامی شده آن از نظر غزالی موجب تکفیر فلاسفه می‌شود؟ وی بر آن است که کل فلسفه‌ای...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
غزالی و اخلاق داوری (1)
غزالی فلاسفه مسلمان را به دلیل داشتن سه باور، از جمله انکار علم خداوند به جزییات، تکفیر می‌‌کند. همچنین در برابر منتقدانی که او را متأثر از فلاسفه...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
رده‌بندی دانش‌ها از دریچه‌ی چشم امام محمد غزالی (1)
رده‌بندی (Classification) هر چیزی برای آن است که به سادگی بتوانیم آن چیز را از دیگری تمیز دهیم و جدا سازیم. رده بندی دانش‌ها، یا به گفته‌ی تازیان...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
رده‌بندی دانش‌ها از دریچه‌ی چشم امام محمد غزالی (2)
غزّالي در منخول مي‌کوشد تا پاره‌اي از دانش‌هاي ديني را از پاره‌ي ديگر جداسازي و بازشناسي کند و پرده از پيوند ميان آنها برگيرد و مايه، خواسته،...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
رده‌بندی دانش‌ها از دریچه‌ی چشم امام محمد غزّالی (3)
تا اینجا نگاه‌های رنگارنگ غزّالی را در رده‌بندی‌های دانش در نگاشته‌هایش دیدیم. اینک، می‌رسیم به سترگ‌ترین و پربرگ‌ترین نوشته‌ی غزّالی یعنی احیاء...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
آیا غزالی، یک اشعری بود؟ (2)
اشاعره به خلاف معتزله، عموماً نظریه اصلح را ردّ می‌‌کنند. غزالی هم در آن دسته از آثار کلامی‌اش که بر سیاق مذهب رسمی اشعری نوشته، این نظریه را...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
آیا غزّالی، یک اشعری بود؟ (1)
پاره‌ای پژوهشگران آثار غزّالی چون دابلیو. ام. وات یکی از معیارهای سنجش اصالت آثار غزّالی را تعلق خاطر وی به مکتب اشعری دانسته‌اند. نویسنده کوشیده...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
آیا غزالی، یک اشعری بود؟ (3)
بنیان علم کلام، هم معتزله و هم برای اشاعره، نظریه اتمیسم است. جسم متشکل از اتم‌ها یا جواهر فرد است. اتم، بنا به تعریف، جزء غیرقابل تقسیم یا اصطلاحاً...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
سلوک فکری و سوانح زندگی غزالی (1)
غزالی از جمله دانشمندان بسیار معدودی بود که در خود زهد، علم، اخلاق و عرفان را به وجهی جمع و تلفیق کرد که هیچ کدام مخلِّ یکدیگر نبودند. وی فقیه،...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1395
سلوک فکری و سوانح زندگی غزالی (2)
وفات حجة الاسلام ابوحامد غزالی به سال 505 هجری قمری بود و در این عمر کوتاه آثاری که از خود به جای گذاشت چندان پرمایه و غنی بودند که در تندباد...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1395
سلوک فکری غزالی (2)
غزالی تهافت الفلاسفه را «رد» نهضت فلسفی می‌خواند ( 18=2000, 61 ,Ghazali 1959)، و این امر موجب تصور نادرستی گردیده که گویا وی با ارسطوگری مخالفت...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1395