انقلاب اسلامى و دنیاى دین یافته(1)
وضعیت دین در دنیاى غربِ قبل از پیروزى انقلاب اسلامى را باید به گونه اى تاریخى بررسى کرد. براى این منظور باید نیم نگاهى به سیر تطور دین در غربِ...
پنجشنبه، 27 مهر 1391
جنون مدرنیته
مدرنیته، مجموعه اى فرهنگى، سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و فلسفى است که از حدود سده 15، یا از زمان پیدایش نجوم جدید، اختراع چاپ و کشف آمریکا آغاز،...
چهارشنبه، 19 مهر 1391
نظریه دین اقلى و کمال دین
در بحث قلمرو دین دو دیدگاه اساسى مطرح است: "دین اکثرى" و "دین اقلى". عموم متدینان و علماى سنتى دیدگاه نخست را مى پذیرند.اما دیدگاه دوم نیز طرفداران...
چهارشنبه، 19 مهر 1391
عقلانیت دینی
کتاب عقلانیت در سپهر دیانت به قلم عباس بخشى، مجموعه اى است فراهم آمده از پنج مقاله که در فاصله زمانى سال هاى 1372 تا 1386 نگارش یافته و به بررسى...
يکشنبه، 16 مهر 1391
علم مطلق خداوند و آزادی اختیار انسان
این مقاله به موضوع رابطه علم خداوندی از یک سو و مسأله آزادی انسان از سوی دیگر می‌پردازد. یعنی این که آیا دو گزاره زیر هر دو می‌توانند با هم صادق...
چهارشنبه، 12 مهر 1391
زبان دین از دیدگاه ملاصدرا و قاضی سعید قمی (2)
ازنظر صدرا، هریک از الفاظ متون دینی دارای مفهوم واحدی هستند که مصادیق مختلف پیدا کرده‌اند. به عبارت دیگر، بین این مصادیق، اشتراک معنوی حاکم است....
چهارشنبه، 12 مهر 1391
زبان دین از دیدگاه ملاصدرا و قاضی سعید قمی (1)
زبان‌شناسی دینی خواستار کشف رازهای زبان الاهی است که در قالب زبان بشری بیان شده است تا از این طریق، هم بتواند به سؤالات زیادی درمورد نحوه‌ی نزول...
چهارشنبه، 12 مهر 1391
حکمت و فضیلت از دیدگاه فارابی
این مقاله به بررسی حکمت از دیدگاه فارابی می‌پردازد. حکمت از دیدگاه وی مؤلفه‌ی اصلی سعادت محسوب می‌شود و بنابراین در فلسفه وی از اهمیت زیادی برخوردار...
سه‌شنبه، 11 مهر 1391
تحولات مکتب اشعری
مکتب اشعری که در اواسط قرن چهارم هجری ( دهم میلادی) بوسیله ی شاگردان بلافصل او تشکیل یافت، از نام واضع آن مشتق گردید ( در زبان عربی می گویند...
يکشنبه، 9 مهر 1391
زندگی و آثار ابوالحسن اشعری
ابوالحسن علی بن اسماعیل الاشعری در سال 260 هجری/ 873 میلادی متولد شد و از اوان جوانی به مکتب معتزله گروید و اصول عقاید آن مکتب را نزد معروفترین...
يکشنبه، 9 مهر 1391
اصول عقاید اشعری
گرایشهای مربوط به بنیان فلسفی. دو گرایش که ظاهراً متناقض بنظر می رسد، اما در حقیقت هر یک مکمل آن دیگر است بر روش فکری اشعری حکومت می کند.
يکشنبه، 9 مهر 1391
اصول عقاید معتزله
اگر بسیاری و گوناگونی اصول عقاید معتزله مورد توجه قرار گیرد و اندیشه های هر یک از متفکران آن بیان گردد معلوم می شود، از اصول عقاید این فرقه به...
يکشنبه، 9 مهر 1391
مبادی علم کلام در اسلام
منظور از کلمه ی عربی کلام، سخن و مکالمه است. متکلم بر کسی اطلاق می شود که سخن گوید و ناطق و سخنگو باشد ( در دستور زبان، متکلم یعنی اول شخص).
يکشنبه، 9 مهر 1391
جایگاه عقل در اندیشه ملا محمّد امین استرآبادی، با نگاه به کتاب «الفواید المدنیة» (2)
نظر اکثر علما و دانش‌مندان اسلامی بر این است که شناخت اصول اعتقادات و ایمان به آن‌ها امری تقلیدی نیست و باید خود انسان از طریق عقل خود
پنجشنبه، 2 شهريور 1391
جایگاه عقل در اندیشه ملا محمّد امین استرآبادی، با نگاه به کتاب «الفواید المدنیة» (1)
تحقیق حاضر به بررسی جایگاه عقل در اندیشه ملامحمّد امین استرآبادی از سرآمدان مکتب اخباری‌گری می‌پردازد. در این راستا ابتدا به دیدگاه استرآبادی...
پنجشنبه، 2 شهريور 1391
سرّ هیبت انگیز
تجربه ی دینی نوعی رویکرد است که به تازگی در الهیات جدید مغرب زمین بروز کرده و مورد توجه بسیاری از اندیشمندان آن سامان واقع شده است.
سه‌شنبه، 17 مرداد 1391
تأثیر مؤلف در فهم اثر با تاکید بر فهم قرآن (3)
خواننده در روند فهم اثر، در واقع باید فضای فکری- فرهنگی حاکم بر اثر و پدیدآورنده آن را بازسازی کند و اثر را در درون آن فضا بفهمد و تفسیر کند.
يکشنبه، 15 مرداد 1391
تأثیر مؤلف در فهم اثر با تاکید بر فهم قرآن (1)
فهم اثر، دریافت پیام نهفته در آن است. درباره ی عناصر نقش آفرین در فهم اثردیدگاه های مختلفی طرح شده که
يکشنبه، 15 مرداد 1391
تأثیر مؤلف در فهم اثر با تاکید بر فهم قرآن (2)
هراثر، چه مکتوب و چه منقوش، ساختار و محتوایی دارد. فضا، بافت، شکل، گونه و قرائن محفوف به اثر، ساختار اثر را تشکیل می دهند.
يکشنبه، 15 مرداد 1391
دفاع از قصدگرایی تفسیری(3)
نگارنده برآن است که می توان به مجموعه ای از شواهد و قراین استناد کرد که درنهایت پیوندی معقول و منطقی میان معنای متن و محوریت قصد مؤلف برقرار...
يکشنبه، 15 مرداد 1391