بررسي مقايسه‌اي نظريات غزالي و سوئين‌برن در باب جاودانگي
علاقه به جاودانگي با حيات بشر عجين شده است. از اينرو كمتر كسي را مي‌توان يافت كه به اين مسئله نينديشد. توجه به تاريخ زندگي بشر، نشان مي‌دهد كه...
سه‌شنبه، 18 فروردين 1388
نظريه متعالى بودن زبان قرآن
فهم كتاب الهى مى‏طلبد كه زبان آن را بشناسيم . در باره زبان قرآن اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخى علمى و ادبى و برخى رمزى و برخى ديگر عرفى...
سه‌شنبه، 18 فروردين 1388
ذاتى و عرضى در اديان از نگاه ديگر
برخى بر اين باورند كه دين در تعريف، ذات و ماهيت ارسطويى ندارد، و سراغ ذاتيات و عرضيات دين بدين نحو رفتن تلاشى بيهوده است. بر اين پايه مسائلى...
دوشنبه، 17 فروردين 1388
تاريخ تحول و تطور علم كلام
پيدايش علم كلام در اسلام: عموماً, محققين پيدايش علمى به نام كلام را نتيجه ى تحولات فكرى و فرهنگى نيمه ى دوم قرن اول هجرى و اوائل قرن دوم هجرى...
دوشنبه، 17 فروردين 1388
مبانى نظرى سکولاریسم
سکولاریزم واژه‏اى لاتینى است در فرهنگ غرب که در معانى گوناگونى ازقبیل «جدا انگارى دین و دنیا»، «غیرمقدس و غیرروحانى‏»،«عقلانیت‏»، «علم‏گرایى...
يکشنبه، 2 فروردين 1388
استبداد، سکولاریزم و حکومت دینی
حکومت‌ دینی، در ایران‌ اسلامی، عملا" بعنوان‌ یک‌ رژیم‌ سیاسی‌ جدید مطرح‌ گردید و سنتهای‌ سیاسی‌ موجود در دنیا را در هم‌ ریخت. هدف‌ این‌ مقاله،...
يکشنبه، 2 فروردين 1388
حقیقت وحى و تجربه دینى
یکى از تئوریهایى که در مباحث دین پژوهى مطرح گردید تئورى «تجربه دینى‏» است. نخستین‏بار «شلایر ماخر» در ابتداى قرن نوزدهم در مقام دفاع از دین مسیحیت...
يکشنبه، 2 فروردين 1388
وحی و تجربه عارفانه
نزول باران هدایت و رحمت قرآن کریم تنها از راه وحى صورت گرفته و خداوند عزیز و حکیم با برگزیدگان رسالت با زبان وحى سخن گفته است. زبان وحى، زبان...
يکشنبه، 2 فروردين 1388
آیا دین، فقط تجربه دینى و درونى است؟
نگارنده پس از مفهوم‏شناسى واژه تجربه به ابعاد تجربه که عبارتند از تجربه اخلاقى، زیبا شناختى، دنیامدارانه و تجربه حسى مى‏پردازد. بعضى از این تجربه‏ها...
يکشنبه، 2 فروردين 1388
تجربه دینی چیست؟
نوشتار حاضر بخشی از کتاب تجربه دینی است که به اهتمام مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار تهیه و از سوی انجمن معارف اسلامی ایران بزودی منتشر خواهد شد.نویسنده...
يکشنبه، 2 فروردين 1388
پلوراليزم(كثرت گرايى) دينى
نقد و نظر: با تشكر از جناب‏عالى براى شركت در اين گفتگو، اساسا تفسير شما از پلوراليزم دينى چيست و در چه سطوحى آن را قابل قبول مى‏شماريد؟ « پيش...
يکشنبه، 2 فروردين 1388
قرآن و پلورالیزم دینی
پلورالیزم یا تکثر ادیان، از مباحث «فلسفه دین‏» است که در قرن حاضر، متفکران غرب آن را، به صورت جدی، مطرح کرده‏اند . قرائت و معنای شایع و متبادر...
يکشنبه، 2 فروردين 1388
پلورالیزم و کثرت‏گرایی
در جهان‏شناسی بعضی عقیده دارند که واقعیت و حقیقت نامحدود است و عقل و فکر و اندیشه انسان محدود و هرگز محدود، توان دریافت‏حقیقت نامحدود را ندارد...
يکشنبه، 2 فروردين 1388
پلوراليزم دينى
«پلوراليزم دينى» از مباحث نوظهورى است كه در سالهاى اخير به طور گسترده در مجامع فرهنگى مطرح شده است. بررسى اجمالى خاستگاه و سير تاريخى آن در ميان...
يکشنبه، 2 فروردين 1388
افلاطون ،سنت آگوستین و حلاج
این متن، طرح گفتاری است که در روز دوم آبان 1387 در پردیس کرج دانشگاه تهران و در کارگاهی با عنوان “جوان مسلمان و دنیای متجدد”- برای ورودی های...
دوشنبه، 26 اسفند 1387
نوآوری در نواندیشی دینی
« نواندیشی» در لغت به معنای ابتکار، خلاقیّت، نوجویی، نوگویی و نو آوری به کارمی رود. در واقع مقصود از این معنای واژگانی، بیان اندیشه های نو و...
شنبه، 24 اسفند 1387
شمنیسم( ارواح و نیروهای جادویی )(1)
از آغاز قرن بيستم، قوم شناسان از واژه هاى «شمن»،[1] «حكيم ساحر»،[2]«ساحر»[3] و «جادوگر»[4] به جاى يكديگر براى نام گذارى افراد خاصى كه داراى نيروهاى...
دوشنبه، 19 اسفند 1387
شمنیسم( ارواح و نیروهای جادویی )(2)
در مركز و شمال شرق آسيا روش هاى اصلى عضويت شمن ها، يكى انتقال موروثى حرفه شمنى و دوّم رسالت خودبه خودى («فراخوانى»[1] يا «انتخاب») است. همچنين...
دوشنبه، 19 اسفند 1387
باز هم تجربه‌ ديني‌
موضوع‌ بحث‌ اين‌ مقاله‌ بررسي‌ علل‌ پيدايش‌ بحث‌ تجربة‌ ديني‌ در جهان‌ جديد است. چرا تجربة‌ ديني‌ در جهان‌ جديد پيدا شد و چه‌ تغيير و تحولاتي‌...
دوشنبه، 19 اسفند 1387
شهید مطهری و نقد مبانی سكولاریسم ( 3 )
۱ . پذیرفتن نظام سببیت و علیت; اولین نكته اینكه آیین مقدس اسلام بر خلاف انگاره‏های كهن دینی، نظام جهان را بر نظام سببیت و علیت مبتنی می‏داند...
جمعه، 16 اسفند 1387