حسن و قبح ذاتى و عقلى
مساله حسن و قبح ذاتى و عقلى از بحثهاى مهم و ارزشمندى است كه براى‏خود پايگاهى در علومى همچون علم كلام،علم اخلاق و علم اصول دارد. اين مساله ازمسائل...
يکشنبه، 13 دی 1388
معنا شناسي درمطالعات قرآني
منبع لايزال قرآني داراي سطوح و لايه هاي متنوع عرضي و طولي است .معارف اسلامي همواره بر بهره گيري ازهمه سطوح ولايه هاي معنايي قرآن تاکيد دارد درهردوره...
شنبه، 30 آبان 1388
روش فهم دين
شبهه ي اول اين است که گفته شده: روحانيون، علما و فقها در طول تاريخ اسلام تفسيرهاي خاصي را از متون اسلامي ارائه داده و چنين وانمود کرده اند که...
پنجشنبه، 28 آبان 1388
محدوديت هاى سكولاريسم
(الف) پرسشى بى پروا: آيا ممكن است آرمان مردم گرايانه سكولاريسم, اعتقادى به ظاهر بديهى باشد كه كثرت گرايى آزادانديشانه دموكراسى را آن گونه كه...
چهارشنبه، 8 مهر 1388
یادداشتی درباره هرمنوتيك و انواع آن (2)
3 ـ 7. هرمنوتيك مدرن: درك و كشف اين نكته كه هستى نيز به اندازه دين, رازدار و محجوب است و ديدن نوعى رابطه متقابل بين دين و هستى, هرمنوتيك را از...
دوشنبه، 6 مهر 1388
يادداشتى در باره هرمنوتيك و انواع آن (1)
هرمنوتيك ( Hermeneutics ) در تعريفى ابتدايى, علم تعبير, تفسير و تإويل, نام گرفته است. هرمنوتيك به معناى تعبير و تفسير براى دستيابى به معناست.((1))...
دوشنبه، 6 مهر 1388
كلام سياسى
موضوع گفتگوى اين شماره, ((كلام سياسى)) است. در مورد اين موضوع با دو تن از استادان حوزه علميه قم به گفتگو نشسته ايم. حضرت آيت الله محمدهادى معرفت...
سه‌شنبه، 3 شهريور 1388
نوسازى و سنت (2)
اين رويكرد هرگز در خارج از فضاى روحى و فرهنگى غرب به فرهنگهاى غير غربى نمى نگريسته است و جز تلاش در جهت تحويل اين فرهنگها به عنوان نقاطى در فرايند...
چهارشنبه، 28 مرداد 1388
نوسازى و سنت (1)
بحث سنت و تجدد از دلمشغوليهاى اساسى ايران امروز است بى گمان حركت به سمت توسعه اقتصادى, فرهنگى, سياسى و اجتماعى از ضروريات جامعه كنونى ماست. اين...
سه‌شنبه، 27 مرداد 1388
انتظارات بشر از دين
مساله انتظار بشر از دين مساله نوظهور در عرصه فرهنگى ماست و اكنون مورد توجه محققان و متفكران قرار گرفته و هر فردى از آنان در چهارچوب برداشت هاى...
چهارشنبه، 17 تير 1388
نقدي بر بسط تجربه‌ي نبوي
كتاب «بسط تجربه‌ي نبوي» نوشته‌ي آقاي عبدالكريم سروش[1] مشتمل بر مباحثي در حوزه‌ي دين شناسي است. ذاتي و عرضي در اديان،‌ دين اقلي و اكثري، خاتميت،...
سه‌شنبه، 16 تير 1388
تجربه ديني در آزمون فطرت
پديدارشناسان و فيلسوفان دين براي دين، ابعاد و ويژگيهاي مختلفي ذكر كرده اند كه يكي از آنها بُعد تجربي و عرفاني دين است. ممكن است دستورهاي اخلاقي،...
سه‌شنبه، 16 تير 1388
استاد مطهري و نوآوري در علم كلام(2)
جريان روشنفكري ديني به طور مشخص از بطن ديدگاههاي سيد جمال الدين اسد آبادي نشات گرفت و در فرايند تاريخي خود، بسياري از تحصيل كردگان علوم جديد...
چهارشنبه، 3 تير 1388
استاد مطهري و نوآوري در علم كلام (1)
مباحث جديد كلامي كه امروزه با عنوان «كلام جديد» از آنها بحث مي شود، از دغدغه هاي مهم انسان معاصر است كه پرسش هاي نوپيدايي را فراروي انديشمندان...
چهارشنبه، 3 تير 1388
فهم قرآن (قسمت هشتم)
خداى سبحان در زمينه‏ى فهم قرآن مى‏فرمايد: (تلك الأمثال نضربها للناس و ما يعقلها الا العالمون) (1) در اين كريمه دو پيام اصلى وجود دارد كه به خوبى...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت هفتم)
براى فهم محتواى هر كتابى نخست لازم است خصوصيات زبانى و بيانى آن را بشناسيم و بر همين اساس، در استفاده از معارف قرآن كريم ضرورى است كه با ويژگيهاى...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت ششم)
ممكن است كسى كتابى عقلى يا عرفانى را براى خواص بنويسد و در آغاز كتاب، نظير بسيارى از بزرگان اهل معرفت، بگويد خواندن آن براى توده‏ى مردم حرام...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت پنجم)
براى دستيابى به فهم جامع و درستى از آيات قرآن كريم، نخست بايد محكمات را بشناسيم و آنها را بفهميم، سپس متشابهات را به آنها ارجاع دهيم تا بتوانيم...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت چهارم)
تفسير قرآن به قرآن، يعنى فهم جمعى آيات قرآن و تبيين برخى از آيات فرعى به وسيله‏ى آيات اصلى و محورى و اين همان روشى است كه رسول اكرم صلى الله...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت سوم)
اهل‏بيت عصمت و طهارت، نه تنها به حقيقت قرآن و تفسير آن علم دارند بلكه به همه‏ى كتب الهى نيز آگاهند؛ زيرا قرآن مهيمن بر كتب انبياى الهى است و...
يکشنبه، 10 خرداد 1388