معناي حقيقي اختيار (2)
در نگاه اول، اختيار به اين معناست که خود انسان آنچه را که مي خواهد انجام دهد و آنچه را که نمي خواهد انجام ندهد؛ يعني داعي انجام کار براي او فقط...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
معناي حقيقي اختيار (1)
در اين مقاله سعي بر آن است که در مورد معناي صحيح اختيار بحث شود و معاني که تا امروز در مورد اختيار مطرح گشته است، نقد و ارزيابي گردد. آنچه معمولاً...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
جايگاه عقل و وحي در هندسه معرفت بشري
تاريخ انديشه بشر گواهي مي دهد که پرسش کهن ازنسبت عقل و ايمان يا عمل ودين، همواره به دنبال پاسخ هايي تازه بوده است. کوشش براي فهم نسبت اينها،...
شنبه، 15 آبان 1389
نقد سكولاريسم از منظر قرآن
سكولاريسم به معناي جدايي دين از دنيا و امور اجتماعي و سياسي است. و براي اولين بار اين مِتُد در غرب متولد شد؛ قائلين اين نظر به جهان شمول شدن...
شنبه، 15 آبان 1389
نو انديشي ديني طريق است ، نه نقد
چكيده: آقاي كديور در اين گفت ‏وگو كه درباره كتاب حق‏الناس است (مجموعه مقالات وي درباره رابطه اسلام و حقوق بشر) به ويژگي‏هاي اسلامي كه به نظر...
پنجشنبه، 13 آبان 1389
اعتدال گرايي در معرفت شناسي معاصر
در اين مقاله ابتدا شواهدي بر پيدايش رويكرد اعتدال گرايانه در معرفت شناسي معاصر ارائه كرده و نشان مي دهيم كه طرفداران اين رويكرد با كاهش سطح انتظارات...
شنبه، 8 آبان 1389
قرائت هاي گوناگون از دين
مسأله ى قرائت هاى گوناگون از دين كه در زمينه ى فهم و تفسير متون دينى مطرح است، در جهان اسلام و غرب، مبانى عقلى و فلسفى ويژه ى خود را دارد. بايد...
چهارشنبه، 21 مهر 1389
معیارهای ترجمه متون دینی
در ادامه سلسله نشست‌های حدیث‌پژوهی، نشست «ترجمه متون دینی ـ اصول و شاخص‌ها»، به همت گروه ترجمه پژوهشکده علوم و معارف حدیث، در روزهای چهارشنبه...
چهارشنبه، 21 مهر 1389
آراي كلامي طبرسي در مجمع ‏البيان (3)
و الصّحيح ان نبيّنا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله لم يكن متعبّداً بشريعة مَنْ تقدّم من الانبياء و لكن وافقت شريعته شريعة ابراهيم فلذلك قال فاتّبعوا ملة...
دوشنبه، 19 مهر 1389
آراي كلامي طبرسي در مجمع ‏البيان (2)
هذه كلمة تنزيه لله تعالي عما لا يليق به وبصغاته وتنزيه له من ان يكون له شريك في عبادته‏اي جل و تقدس و تنزّه من ان يكون له شريك تعالي و تعظم و...
دوشنبه، 19 مهر 1389
آراي كلامي طبرسي در مجمع ‏البيان (1)
يكي از كتاب هائي كه آراي كلامي مؤلف آن استخراج شده، تفسير شريف مجمع البيان تأليف ابو علي فضل بن حسن طبرسي مفسر بزرگ شيعه مي‏باشد.
دوشنبه، 19 مهر 1389
بررسى و تحليلى گذرا ازكثرت گرايى دينى
كثرت گرايى يا پلوراليزم دينى از موضوعات كلامى نوظهورى است كه در مجامع فرهنگى به طور گسترده اى مطرح شده و مطالب متنوعى درباره آن به نگارش در آمده...
شنبه، 17 مهر 1389
سکولاريسم جزئي و سکولاريسم فراگير
بحث در زمينه سکولاريسم، يکي از جنجالي ترين موضوعات جهان امروز است. نويسنده در اين مقاله، سکولاريسم را به دو نوع سکولاريسم جزئي و فراگير تقسيم...
پنجشنبه، 1 مهر 1389
نظريه متعالي بودن زبان قرآن (2)
رسول‌اكرم(ص) مي‌فرمايد:« ان للقرآن ظهراً و لبطنه بطناً الي سبعة ابطن[14]؛ براي قرآن ظاهري است و باطني و براي باطنش نيز باطني تا هفت باطن». ظاهر...
شنبه، 27 شهريور 1389
نظريه متعالي بودن زبان قرآن (1)
فهم كتاب الهي مي‌طلبد كه زبان آن را بشناسيم. درباره زبان قران اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخي علمي وادبي و برخي رمزي و برخي ديگر عرفي...
شنبه، 27 شهريور 1389
پلورالیسم دینی در بوته نقد (4)
یکی از ویژگیهای بارز الهی، صفت هدایت اوست، که همه خلایق، بل تمامی موجودات را دربرمی‏گیرد: «ربُّنا الّذی أعطی کلّ شی‏ء خلقه ثمّ هدی»طه /50
يکشنبه، 3 مرداد 1389
پلورالیسم دینی در بوته نقد (2)
در قسمت اول هرآنچه آوردیم، طبق فرضیّه « پلورالیزم » تکثّرگرایی و تنوّع حقّ بود، که نسبیّت حق و باطل را می‏رساند ، ولی دکتر علی الوردی بغدادی...
يکشنبه، 3 مرداد 1389
پلورالیسم دینی در بوته نقد (3)
آیا حقّ و باطل، یک واقعیّت اصیل هستند، یا اعتباری و نسبی؟ امور اعتباری دو گونه‏اند: اعتباری محض و اعتباری انتزاعی، که به منشأ انتزاع خود بستگی...
يکشنبه، 3 مرداد 1389
پلورالیسم دینی در بوته نقد (1)
«و انّ هذا صراطی مستقیما فاتبعوه ولاتتّبعوا السُبل فتفرّق بکم عن سبیله ذلکم وصّاکم به لعلّکم تتّقون»انعام/153 راه مستقیم به سوی حق صرفا شریعت...
يکشنبه، 3 مرداد 1389
سكولاريسم ( secularism )
سكولاريسم (secularism) واژه‏اى انگليسى است و از ريشه‏ى لاتين [seculum] به معناى يك برهه‏ى زمانى معين، گرفته شده است. «فرهنگ نشرنو» در بيان واژه‏ى...
شنبه، 29 خرداد 1389