نسبت علم و دين در انديشه فاضل و محقق نراقى (1)
نسبت علم و دين، بحث درازدامن و گسترده‏اى است كه در غرب جديد و در پى دگرگونيهاى علمى آن، مطرح شده است. اين بحث كه شمارى از دانشوران غربى، آينده...
شنبه، 20 آذر 1389
نسبت علم و دين در انديشه فاضل و محقق نراقى (3)
افزون بر دانشنامه‏هاى فلسفى كه در آنها به بحثها و مقوله‏هاى اصولى طبيعيات پرداخته شده است، پژوهشهاى بسيارى در زمينه‏هاى تاريخ، جغرافيا، طب، نجوم،...
شنبه، 20 آذر 1389
نسبت علم و دين در انديشه فاضل و محقق نراقى (4)
در اين بخش نمى‏توانيم اثرگذارى مستقيم علم را بر دين، پى‏جويى كنيم؛ اما اثرگذارى غير مستقيم علم به واسطه اثرگذارى علم در تفسير عرف كه به عنوان...
شنبه، 20 آذر 1389
تبيين رابطه موجود بين « كثرت شرايع » و « ابتلاء » (1)
كثرت گرايان با استناد به بخشى از آيه 48 سوره مائده « لكل جعلنا منكم شرعه و منهاجا » كه در آن از تعلق اراده الهى به كثرت اديان سخن مى گويد، سعى...
شنبه، 20 آذر 1389
تبيين رابطه موجود بين « كثرت شرايع » و « ابتلاء » (2)
چنانكه ديديم ديدگاه مفسّران ذيل بخش ميانى آيه، نشان دهنده آن بود كه آنها هر كدام به شكلى متفاوت از ديگرى ميان دو مفهوم «تكثر شرايع» و «امتحان»...
شنبه، 20 آذر 1389
تبيين رابطه موجود بين « كثرت شرايع » و « ابتلاء » (3)
آنچه تاكنون گفتيم، ممكن است پرسش‏هايى را در ذهن خواننده ايجاد نمايد كه ناگزيريم براى تكميل بحث و رفع ابهامات آنها را مطرح و مورد بررسى قرار دهيم. 1...
شنبه، 20 آذر 1389
هرمنوتيک و تأويل
به گواهي تاريخ، بررسي و تحليل هرمنوتيک و به طورکلي روش هاي فهم متون، به ويژه متون ديني، بيش از ساير رشته ها ضرورت دارد، زيرا هر دين و جامعه ديني...
سه‌شنبه، 16 آذر 1389
معرفت شناسي تجربه ديني (2)
تجربه ي ديني چيست؟يا به بيان خاصتر، تجربه ي ديني چه نوع تجربه اي است و ماهيت آن چيست؟ به طور کلي در باب ماهيت و سرشت تجربه ي ديني، سه ديدگاه...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
معرفت شناسي تجربه ديني (1)
گرچه «تجربه ديني» امري فراگير و همه جايي است، اما انديشه تجربه ديني پديده اي جديد مي باشد که پيشينه آن به اروپاي مدرن مي رسد و امروزه به عنوان...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
عوامل پيدايي و پايايي سکولاريسم در جهان مسيحي (4)
بنا به اظهار مورخان و از جمله ويل دورانت (دورانت 1370، ج 6، صص7و 181به بعد ) ، مناقشات بين پاپها و امپراتورها به سده هاي پيشين به ويژه سده هاي...
دوشنبه، 1 آذر 1389
عوامل پيدايي و پايايي سکولاريسم در جهان مسيحي (5)
علاوه بر عوامل پيشين ، در عرصه ي علوم نظري و مبادي معرفتي ، براثر تحولات پيش گفته انديشه ها و مکاتب جديد جايگزين الهيات جزم گراي مسيحي شدند که...
دوشنبه، 1 آذر 1389
عوامل پيدايي و پايايي سکولاريسم در جهان مسيحي (1)
سکولاريسم يکي از ويژگيهاي فرهنگ ، تمدن و نظامهاي سياسي جهان غرب در يکي دو سده ي گذشته بوده و است و بازتابهاي بسيار فراواني در حيات سياسي و اجتماعي...
دوشنبه، 1 آذر 1389
عوامل پيدايي و پايايي سکولاريسم در جهان مسيحي (2)
گر چه مي توان براي پيدايي و پاياني سکولاريسم ، مباني ناديني ، تاريخي ، اجتماعي ، نظري ، و معرفتي ، سياسي و .. را جستجو کرد ، هويداست که چنين...
دوشنبه، 1 آذر 1389
عوامل پيدايي و پايايي سکولاريسم در جهان مسيحي (3)
ماريتن لوتر (1483-1546م.) کشيش آلماني ، در سال 1517 با اعتراض به مذهب « کاتوليک »و پاپيسم از اين کليسا جدا شد و مذهب پروتستان و «لوتريانيسم »(Iutheranism)...
دوشنبه، 1 آذر 1389
جستاري کوتاه در رابطه علم و دين (5
بعضي دين و علم را دو مقوله جدا از يکديگر که داراي رسالت، زبان و کارکرد جداگانه اي هستند، مي دانند. چگونگي جدايي علم و دين صور و اشکال گوناگون...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
جستاري کوتاه در رابطه علم و دين (4)
شايد مهم ترين علل عقب افتادگي علمي مسلمانان علاوه بر دور شدن آنان از دين، همان ديني که عامل پيشرفت مسلمانان و برپايي تمدن طلايي شده بود، پيدايش...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
جستاري کوتاه در رابطه علم و دين (3)
بيشتر متفکران و انديشمندان اعم از عالمان ديني و متخصصان علوم جديد، چون خداوند را نازل کننده کتاب تشريع وحي و ايجاد کننده کتاب تکوين طبيعت مي...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
جستاري کوتاه در رابطه علم و دين (2)
1) روش تجربي که تنها روش معتبر براي شناخت واقعيت بود؛ 2) جهان خارج، غير از جهان هفت عنصري يعني ماده و انرژي و اشکال ديگر آن، چيز ديگري نيست. اين...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
جستاري کوتاه در رابطه علم و دين (1)
علم در دوره معاصر و به ويژه در علم فيزيک که فقط با کاربرد معادلات رياضي قابل تبيين است، بدون پيش فرض فلسفي – الهي يا مادي – قابليت تفسير جهان...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
معناي حقيقي اختيار (3)
بسياري از انديشمندان شيعه و به خصوص متفکّرين معاصر، در تبيين رابطه بين قضا و قدر و اختيار انسان بر اين اعتقادند که قضا و قدر خداوند را خواست...
چهارشنبه، 19 آبان 1389