فهم قرآن (قسمت دوم)
خداى سبحان مى‏فرمايد (سأصرف عن اياتى الذين يتكبرون فى الأرض) (1) كسى كه عمدا كبر طلب باشد و خضوع در برابر حق نداشته باشد، من قلبش را از درك معارف...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت اول)
چون قرآن مجيد به منظور هدايت همگان تنزل يافته است، همه‏ى انسانهايى كه در پهنه‏ى زمين و گستره‏ى زمان بسر مى‏برند، از نور رهنمود آن برخوردار خواهند...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
نگاهى گذرا به پلوراليزم دينى از منظر سه حكيم الهى
در جهانى كه امروزه حيات فردى و اجتماعى خويش را در آن سپرى مى كنيم، چنان پيوندها و ارتباطات شدت يافته كه گويا همه انسانهاى موجود در جوامع متعدد،...
دوشنبه، 4 خرداد 1388
اومانيسم يا انسان مداري
در باب هويت واقعي انسان و استعدادها و توانمنديهاي وي دو ديدگاه کاملا متفاوت بلکه متضاد مطرح شده است. در يک ديدگاه، انسان موجودي کاملا آزاد...
دوشنبه، 4 خرداد 1388
تبیین مفهومی روشنفکری و روشنفکری دینی
لفظ روشنفکری ترجمه واژه فرانسوی « انتلکتوئل » (1) یا واژه انگلیسی « انتلکتوئال » (2) می باشد ریشه ی این واژه به کلمه لاتین intellegere برمی گردد...
پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1388
روشنفکری دینی و روشنفکران متجدد
منظور از روشنفکری دینی متجدد در این پژوهش، آن دسته روشنفکران دینی اند که آموزه های دینی را پذیرفته اند و تحت تأثیر مدرنیته قرار گرفته اند. اکثر...
پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1388
متعالي بودن زبان قرآن
فهم كتاب الهي مي‌طلبد كه زبان آن را بشناسيم. درباره زبان قران اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخي علمي و ادبي و برخي رمزي و برخي ديگر عرفي...
چهارشنبه، 23 ارديبهشت 1388
زبان قرآن يا زبان ويژة هدايت
دراين مقاله به سوالهاي دربارة‌ زبان قرآن پاسخ داده مي شود كه از آن جمله است : آيا قرآن داراي يك زبان است يا به تناسب موضوعات مطرح درآن ازيك سووسطوح...
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت هفتم)
گفته اند: مبناى ديگرى كه براى پلوراليسم دينى پيشنهاد شده ، مسئله خويشاوندى حقايق است : هيچ حقى با هيچ حق ديگرى بى مهر و ناسازگار نيست اين نكته...
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت ششم)
مبناى ديگرى كه پلوراليسم دينى بر اساس آن تبيين شده ، ناخالص ‍ دانستن امور عالم است ؛ يعنى : 1 - در عالم ممكنات ، هيچ چيز خالص يافت نمى شود،...
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت پنجم)
تفسير ديگرى كه براى پلوراليسم دينى شده ، مبتنى بر اين فرضيه است كه در عالم ديندارى و رستگارى ، تنها يك راه راست وجود ندارد، بلكه راه هاى راست...
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت چهارم)
تحليل ديگر از پلوراليسم دينى ، آن است كه فهم و درك افراد از متون دينى ، متنوع و متكثر است . زيرا متن دينى ، صامت است و ما همواره در فهم متون...
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت سوم)
يكى از راه حل ها يا تفسيرهايى كه جان هيك براى پلوراليزم دينى ارائه كرده ، تفكيك ميان گوهر و صدف دين است . وى بر آن است كه گوهر دين ، متحول كردن...
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت دوم)
1 - تبيين نظريه ى انحصار گرايى دينى در كلام مسيحى انحصار گرايان معتقدند رستگارى ، كمال يا هر چيز ديگرى كه هدف نهايى دين تلقى مى شود، منحصرا در...
چهارشنبه، 9 ارديبهشت 1388
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت اول)
بحث درباره اى وحدت و كثرت دين و دعاوى متعارض اديان ، از مسائل مهم در حوزه ى دين پژوهى و فلسفه ى دين است ، كه هماره مورد توجه متفكران و دين شناسان...
سه‌شنبه، 8 ارديبهشت 1388
حسن و قبح و بايد و نبايد
آنچه در پي مي‌آيد، تأملاتي است كه در باب دو دسته مهم از محمولات اخلاقي، كه در مباحث فلسفه اخلاق داراي اهميت بسيار مي‌باشند، صورت گرفته است. نخست...
شنبه، 5 ارديبهشت 1388
نقد و بررسى شبهات سكولاريسم
يكى از محورهاى اصلى شبيخون فرهنگى دشمن، طرح شبهات در زمينه معارف و آموزه هاى دينى مى باشد. از آنجا كه دين، مدعى پى ريزى يك حكومت بر مبناى ارزشها...
چهارشنبه، 2 ارديبهشت 1388
علم و دين از ديد اقبال لاهوري
مقاله حاضر با پرداختن به نگرش اقبال لاهوري دربارة علم جديد، ‌دين، ‌خدا و جهان طبيعت، ‌نشان مي‌دهد كه در نظر او علم و دين نه در تعارض و نه در...
يکشنبه، 30 فروردين 1388
نسبت علم و دين در انديشه فاضلین نراقى
نسبت علم و دين بحث درازدامن و گسترده اى است كه در غرب جديد و در پى دگرگونيهاى علمى آن مطرح شده است. اين بحث كه شمارى از دانشوران غربى آينده تاريخ...
پنجشنبه، 27 فروردين 1388
بررسي مقايسه‌اي نظريات غزالي و سوئين‌برن در باب جاودانگي
علاقه به جاودانگي با حيات بشر عجين شده است. از اينرو كمتر كسي را مي‌توان يافت كه به اين مسئله نينديشد. توجه به تاريخ زندگي بشر، نشان مي‌دهد كه...
سه‌شنبه، 18 فروردين 1388