حقيقت دين (1)
هيچ پديده، نهاد و فعاليت اجتماعي و انساني در تاريخ حيات بشري، همچون دين، و دين داري از قدمت زماني، تنوع ساختاري و محتوايي برخوردار نبوده است،...
دوشنبه، 14 مهر 1393
توجيه شر در جهان (2)
متفکّران اسلامي و غيراسلامي در حلّ شبهه شرور و سازگار دانستن آن با صفات الهي، پاسخ هاي متعددي داده اند. گاهي به صورت کلي با اثبات حکمت الهي و...
يکشنبه، 13 مهر 1393
توجيه شر در جهان (2)
متفکّران اسلامي و غيراسلامي در حلّ شبهه شرور و سازگار دانستن آن با صفات الهي، پاسخ هاي متعددي داده اند. گاهي به صورت کلي با اثبات حکمت الهي و...
يکشنبه، 13 مهر 1393
توجيه شر در جهان (1)
يکي از قديمي ترين سؤالات بشر فارغ از نوع مسلک و مذهب او، مسأله چرايي شرور و چگونگي رهايي از آن بوده است. کمتر متفکري است که به اين مسأله توجه...
يکشنبه، 13 مهر 1393
معقوليت و اثبات پذيري گزاره هاي ديني
چند سال پيش که در يک اردوي کوهستاني مهمان بودم، پس از بازگشت از يک پياده روي تنها، همه را در حال نزاع متافيزيکي شديدي يافتم. موضوع اصلي دعوا،...
پنجشنبه، 10 مهر 1393
دین و اخلاق
ارتباط دین و اخلاق از دیرباز اندیشه ی فیلسوفان، متکلّمان و اندیشمندان علم اخلاق را به خود مشغول کرده است. با نگاهی گذرا به سنّت های تاریخی حیات...
پنجشنبه، 24 بهمن 1392
مساله شرور از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی
وجود شرور در جهان، در تعارض با چهار صفت، علم مطلق، قدرت مطلق و خیرخواهی محض و عادل بودن خداوند است. در این مقاله ما در دو بخش به مبانی فلسفی...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
مساله شرور از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی
وجود شرور در جهان، در تعارض با چهار صفت، علم مطلق، قدرت مطلق و خیرخواهی محض و عادل بودن خداوند است. در این مقاله ما در دو بخش به مبانی فلسفی...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
اسلام و تغییر ارزش ها در گذر زمان و مکان
با عنایت به پیشرفت های بشر و تغییر شرایط زمان و مکان، آیا می توان گفت: هر آنچه که رنگ ارزشی دارد بوسیله ی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)...
پنجشنبه، 26 دی 1392
رابطه دنیا و مسایل سیاسی با آخرت
رابطه ی دنیا و آخرت، یا به عبارت دیگر: رابطه ی رفتارهای فردی و اجتماعی انسان در دنیا با زندگی اخروی او چگونه است؟ و جایگاه مسائل سیاسی و اجتماعی...
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
گستره احکام شرع: همه رفتارهای انسان
با مراجعه به منابع دینی به روشنی می بینیم که خداوند در همه ی زمینه های رفتار شخصی و اجتماعی انسان و همچنین حوزه ی سیاست و حکومت، قانون و دستورالعمل...
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
مراتب دیانت
دین و مکتبی کامل و مایه سعادت است که از جامعیت و کمال برخوردار باشد. به این منظور ابتدا باید معنی و مفهوم جامعیت تبیین گردد.
چهارشنبه، 26 تير 1392
آیا خداوند عادل است؟
این نوشتار، متن سخنرانی استاد محمدتقی جعفری در تاریخ 8 /12 /1374 در جمع اساتید و صاحب‌نظران ایرانی و اطریشی است که در قالب اجلاس گفتگوی اسلام...
شنبه، 21 بهمن 1391
نقد اصول چهارگانه ی «داروین»
محاسبه ی «داروین» درباره ی جانداران و گیاهان عین واقع است، ولی علل تعادل و یا به عبارت روشن تر، علل کشتارها و ویرانی ها، این نیست که: اقویا،...
يکشنبه، 15 بهمن 1391
ارتداد و آزادی بیان (2)
اضافه کنیم که آزادی بیان در صورتی قابل توجیه و دفاع است که از حیطه «بیان و گزارش» اندیشه فراتر نرود و به صورت «فعل و رفتار» ظاهر نگردد. به عقیده...
شنبه، 14 بهمن 1391
ارتداد و آزادی بیان (1)
پس از بحث پیرامون ماهیت ارتداد و شرایط مرتد و رابطه ی ارتداد با مسأله ی آزادی اندیشه، اینک نوبت به آن رسیده است که پیرامون رابطه ارتداد با آزادی...
شنبه، 14 بهمن 1391
ارتداد و آزادی اندیشه (2)
اکنون معمای بزرگ آن است که آیا هر رهنوردی به مقصد می رسد و آیا هر جوینده ای یابنده است؟ آیا هر حقیقت خواهی حقیقت یاب است؟
شنبه، 14 بهمن 1391
ارتداد و آزادی اندیشه (1)
یکی از اشکالاتی که در مسأله ی ارتداد مطرح شده است، تنافی حکم مرتد با کیفیت و نحوه ی عمل دستگاه ادراکی انسان است . در توضیح این اشکال می توان...
شنبه، 14 بهمن 1391
ماهیت ارتداد (2)
در فقه امامیه، در بحث حدود و دیات قاعده ای با عنوان «الحدود تُدرَءُ بالشبهات» (اجرای حدود الهی با وجود شبهه رفع می شود) وجود دارد که مفاد آن...
شنبه، 14 بهمن 1391
ماهیت ارتداد (1)
در «لسان العرب» آمده است: «ارتداد، به معنای رجوع و بازگشت است و «مرتد» از همین ریشه است، استرداد چیزی، به معنای درخواست بازگرداندن آن چیز است».
شنبه، 14 بهمن 1391