تبیین روایی نقش و جایگاه امامت از دیدگاه امام رضا (ع) و وجوب ولایت‌پذیری از امام معصوم و ولی امر زمان
امامت، استمرار نبوت و لطفی از جانب خدای متعالی است. امامت جز با تصریح خداوندی تحقیق نمی‌پذیرد و مردم در تعیین امام معصوم نقشی ندارند. امامت یکی...
سه‌شنبه، 16 آذر 1395
تفویض شئون نبوت به امام ناقض خاتمیت است
امامان (علیهم السلام) دارای صفات کمالی خاص مانند عصمت، علم غیب، الهام و حجت الهی، انتصاب به مقام امامت توسط پیامبر و خداوند می‌باشند. برخی از...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
ناسازگاری ولایت تشریعی امام با کمال و خاتمیت دین
یکی از معانی یا لوازم خاتمیت، پایان تشریع و قانون‌گذاری الهی توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است که با رحلت آن حضرت درهای آسمانی بسته...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
علم لدنی امام با خاتمیت ناسازگار است؟
شیعیان معتقدند که امامان علاوه بر صفت عصمت و الهام دارای علم غیب و لدنی نیز هستند، به این معنی که علم و معرفت آنان نه مانند علم انسان‌ها از راه...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
الهام باطنی امام با خاتمیت سازگار است؟
شیعیان معتقدند حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و دوازده امام با عالم غیب و فرشتگان مرتبط بوده و فرشتگان الهی بر آنان فرود می‌آیند. چنین توصیفی...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
جمع خاتمیت با حجت بودن امامان
برخی مدعی‌اند که خاتمیت، پایان و خاتمیت حجّت، قداست و پذیرش بدون مطالبه دلیل است، چرا که آنها جزء مختصات پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) بودند...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
عصمت امام با خاتمیت ناسازگار است
پیامبران الهی در مقام دریافت وحی و تبلیغ آن برای مصونیت از هرگونه خطا و آفت نسیان و به عبارتی برای رساندن و ابلاغ پیام آسمانی به زمینیان، با...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
مبنای عقلی ضرورتِ امامت با خاتمیت ناسازگار است
امامت مکمل نبوت و اصل خاتمیت است، اما برخی از اهل سنت و بعضی روشنفکران در سال‌های اخیر درصدد متعارض نشان دادن این دو اصل با یکدیگر برآمدند که...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
مهدویت با دموکراسی ناسازگار است
یکی از آموزه‌های شیعه اعتقاد به اصل مهدویت است که بنابر آن در زمانی- که وقت آن نامشخص است- حضرت مهدی موعود امام دوازدهم ظهور و جهان را پر از...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
برتری امامان شیعه بر پیامبران
با توجه به مبنای قرآنی امامیه از تعریف امامت، امامت مقام الهی مافوق نبوت است و به تبع آن امامان شیعه نیز به عنوان امام از دیگر پیامبران- جز پیامبر...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
استبعاد مقام امامت بدون نبوت
محتمل است این شبهه طرح شود که چگونه ممکن است امامان با وجود اینکه پیامبر نیستند، جایگاهشان از پیامبران بالاتر باشد، به تعبیر دیگر، امامان چگونه...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
برتری امامت بر نبوت
یکی از شبهات مطرح در میان اهل سنت بر علیه تشیع اعتقاد شیعیان بر برتری مقام امامت بر مقام نبوت است که بر اساس آن شیعیان معتقدند مقام و منزلت امامان...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
امامت در کودکی
شیعه معتقد است که امامت بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به دوازده امام از نسل حضرت علی (علیه السلام) منتقل شده است، امامت چه به...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
تکفیر مخالفان امامت
یکی از انتقادها و شبهات اهل سنت بر امامیه این است که شیعه با خارج کردن مسئله امامت از مسئله فرعی فقهی و تلقی آن از اصول دین منکران آن را خارج...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
موروثی نمودن امامت
یکی از شبهات مطرح و متوجه بر شیعه ادعای موروثی نمودن امر خلافت و امامت است، چرا که یازده امام جملگی از نسل امام علی (علیه السلام) و ده امام بعدی...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
کلامی انگاری امامت بدعت‌آمیز
اهل سنت مسئله امامت را یک مسئله فرعی فقهی تفسیر نموده که به ادله مختلف از جمله دلیل سمعی معتقدند که بر مردم واجب است که به امر حکومت و تعیین...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
نظریه وجوب تعیین امام، بدعت‌آمیز
برخی از اهل سنت این شبهه را مطرح می‌کنند که دیدگاه شیعه درباره امامت مبنی بر وجوب تعیین امام توسط خداوند یا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
نظریه وجوب امامت، تعیین تکلیف بر خداوند
امامیه به وجوب عقلی تعیین امام بر خداوند قائل هستند، اهل سنت وجوب عقلی آن بر خداوند را منکر شده و امامیه را به همین دلیل مذمت نموده که شما برای...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
فلسفه امامت
اسلام آیین کامل و خاتم است که توسط آخرین پیامبر آسمانی به بشریت ارائه شد، این دین مدعی کمال و جامعیت در عرصه‌های دنیوی و اخروی در همه اعصار به...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
ضرورت شناخت امام
با توجه به خصایص منحصر به فرد امامان (هادی بودن، مرجعیت دینی، تشریع احکام فرعی و واسطه فیض الهی)، بر هر انسان مسلمان و حتی غیرمسلمان (با توجه...
پنجشنبه، 11 آذر 1395