ماهیت و چیستی امامت
مسئله امامت یکی از مباحث کلیدی اسلام است که از صدر اسلام تاکنون موافقان و مخالفان بسیاری داشته و چه بسا طرفین یکدیگر را تکفیر نموده و در پی آن...
پنجشنبه، 11 آذر 1395
بازشناسی مسئله امامت در تراث حدیثی امام رضا (ع)
مسئله امامت در روایات امام رضا (علیه السلام)، بسیار زیاد به چشم می‌خورد و این حاکی از اهمیت موضوع، نزد آن حضرت است. ایشان با اشاره به صفات و...
پنجشنبه، 4 آذر 1395
امام رضا (ع) و رازگشایی از جایگاه هدایتیِ نهاد امامت
تلاش نگاشته حاضر بر آن است که با توجه به ریز موضوعات و نقش زمانه در چگونه تنظیم و ارائه روایات، علاوه بر به نمایش گذاشتن جایگاه هدایتی امام از...
پنجشنبه، 4 آذر 1395
جایگاه امامت و ولایت در حدیث سلسلة‌الذهب
حدیث سلسلة‌الذهب از زبان حضرت علی بن موسی الرضا (علیه‌السّلام) در سفر اجباری به سوی مأمون، در نیشابور و به درخواست جمع کثیری از راویان و محدثان...
پنجشنبه، 27 آبان 1395
بررسی سندی متنی «علم و عصمت امام» در کلامی از امام رضا (ع)
جهان اسلام از دیرباز دارای مذاهب فکری و اعتقادی با گرایش‌های خاص از جمله شیعه، معتزله و اشاعره بود. این مذاهب در برخی از مسائل و اعتقادها همچون...
چهارشنبه، 5 آبان 1395
کلیات امامت
پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) مهم‎‌ترین بحثی که در جامعه نوپای اسلامی مطرح شد، خلافت و جانشینی رسول خدا (صلی الله...
پنجشنبه، 6 خرداد 1395
خواجه نصیرالدین طوسی و نظریه‌ی امامت اثناعشریه
مقاله‌ی حاضر در پی عرضه‌ی صورتی اجمالی از نظریه‌ی امامت اثناعشریه بر اساس چهار اثر کلامی اصلی خواجه‌ی طوسی و نشان دادن این نکته است که تاکید...
چهارشنبه، 30 دی 1394
امامت در الصحیفة الرضویة الجامعة
موضوع امامت در قرآن کریم از چنان اهمیت برخوردار است که می‌فرماید: «در روز قیامت هر کس را به نام پیشوا و مقتدایش فرا می‌خوانیم.»
چهارشنبه، 2 دی 1394
امامت عامه از دیدگاه حضرت مهدی (ع) (2)
ما معتقدیم که در هر عصر و زمانی یک پیامبر یا رسول و یا یک حجت و امام صاحب امری بوده و خواهد بود، و تعدد حجت‌ها در عرض هم به دلیل نقلی و عقلی...
شنبه، 14 شهريور 1394
امامت عامه از دیدگاه حضرت مهدی (ع) (1)
از امام زمان (علیه السلام) نقل شده که خطاب به ابراهیم بن مهزیار فرمود:«‌ای فرزندم! همانا خداوند - جل ثناؤه - این‌طور نبوده که طبقات زمینش و اهل...
شنبه، 14 شهريور 1394
تأویل نصوص یا اجتهاد در برابر نص توسط صحابه
از مطالعه‌ی تاریخ زندگانی صحابه به دست می‌آید که برخی از آنان در مواردی به تأویل نصوص پرداخته‌اند. این مطلب، در زندگی برخی از خلفا ظهور بیشتری...
جمعه، 12 تير 1394
صحابه ی پیامبر از منظر قرآن و احادیث
از آیات قرآن به دست می‌آید که صحابه‌ی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از نظر‌ایمان دینی و التزام عملی به احکام اسلامی و اخلاص و فداکاری در...
جمعه، 12 تير 1394
مذاهب اسلامی و راه تعیین امام
بحث حاضر بر این پایه استوار است که با وجود صلاحیت امامت، مقام امامت برای کسی تحقق و تعیّن پیدا نمی کند. بلکه تحقق و تعیّن امامت در او به عامل...
جمعه، 12 تير 1394
شیعه‌ی امامیه و لزوم نصّ در تعیین امام
شیعه‌ی امامیه (اثنا عشریه)، «بیعت» و «دعوت» را به عنوان راه تعیین امام قبول ندارد و معتقد است امامت امام را تنها می‌توان از راه «نصّ» خداوند...
جمعه، 12 تير 1394
استفاده از آیه‌ی صادقین در اثبات عصمت امام
خداوند سبحان در قرآن کریم مؤمنان را به پرهیزکاری فرمان داده و از آنان خواسته است که با «صادقین» همراه و هم آهنگ باشند؛ چنان که فرموده است:
جمعه، 12 تير 1394
آیه‌ی ابتلای ابراهیم(علیه السلام) در اثبات عصمت امام
قرآن از امتحان حضرت ابراهیم (علیه السلام) سخن گفته است که ابراهیم آن را با موفقیت کامل پشت سر گذاشت. در این هنگام خداوند او را به مقام امامت...
جمعه، 12 تير 1394
آیه‌ی اولی الامر و اثبات عصمت امام
مقصود از «اولی الامر» کسانی‌اند که سر رشته دار امر رهبری جامعه اسلامی پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌باشند. در این که این افراد...
جمعه، 12 تير 1394
دلایل عقلی عصمت امام (2)
دومین برهان عقلی امامیه بر لزوم عصمت امام بر حافظ شریعت بودن امام استوار است. این برهان دو مقدمه دارد: یکی این که حفظ شریعت واجب است و دیگر این...
پنجشنبه، 11 تير 1394
دلایل عقلی عصمت امام (1)
مهم ترین برهان عقلی بر لزوم عصمت امام، برهان امتناع تسلسل است. شکل منطقی این برهان در قالب قیاس استثنایی بدین صورت است: اگر امام معصوم نباشد،...
پنجشنبه، 11 تير 1394
حقیقت عصمت
«عصمت» در لغت به معنای امساک، حفظ و منع است چنان که ابن فارس گفته است: «عَصَم یدل علی امساک و منع و ملازمة والمعنی فی ذلک کله واحد. من ذلک أن...
پنجشنبه، 11 تير 1394