امامت در آینه ی اندیشه (7)
اگر بخواهیم شاخصه های مهم از حکومت علوی و شخصیت امیرالمؤمنین علیه السلام، به عنوان حاکم ایده آل، را بشماریم سرتا سر وجود مقدس ایشان را آکنده...
چهارشنبه، 22 شهريور 1391
امامت در آینه ی اندیشه (6)
در این نوشتار، نهضت عاشورا از منظر جامعه شناختی تحلیل گردیده است. در این تحلیل بیش از هر چیز، خطبه های خود امام علیه السلام مورد توجه واقع شده...
چهارشنبه، 22 شهريور 1391
امامت در آینه ی اندیشه (4)
در این مجموعه، رهبری عدالت محور هم قرار گرفته که تلاش فراوانی در تحقق عدالت و فضیلت می نماید. شاکله شناسی رهبری عدالت محور نشان می دهد که این...
چهارشنبه، 22 شهريور 1391
امامت در آینه ی اندیشه (5)
در این نوشتار به نقش حادثه ی عاشورا در القای پیام ها پرداخته شده و پیامدهای آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش پیام ها، چندین پیام سترگ...
چهارشنبه، 22 شهريور 1391
امامت در آینه ی اندیشه (3)
مسأله ی امامت و رهبری، اگرچه برای هر مکتبی با اهمیت است، لکن برای اندیشه و تفکر شیعی رکنی بنیادین و اساسی است که تبیین درست آن، همه ی موجودیت...
چهارشنبه، 22 شهريور 1391
امامت در آینه ی اندیشه (2)
در این نوشتار برای این پرسش ها و چالش ها با توجه به مکتب اهل بیت علیه السلام پاسخ ها و راه حل هایی ارائه شده است که برآیند آن اثبات حقوق دانستن...
چهارشنبه، 22 شهريور 1391
امامت در آینه ی اندیشه (1)
در این مقاله بحث رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) در سه دوره ی پیش از انقلاب، دوره ی پیروزی انقلاب اسلامی و در مقطع رهبری داهیانه ی معظم له مطرح...
چهارشنبه، 22 شهريور 1391
چگونگی بهره برداری جریان امامت از فرهنگ تقیه (7)
چنان که یادآوری شده تقیه در هر دو شرایط مختلف ضعف و قدرت موضوعیت و مطلوبیت دارد. در این جا به طور اجمال به گوشه ای از پیایندها و تمایزشان با...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
چگونگی بهره برداری جریان امامت از فرهنگ تقیه (8)
تقیه، چنان که می دانیم، عبارت از قرار گرفتن شخص در موقعیت سختی از خطر است که متوجه مکتب، جان، ناموس، مال و عرض او می شود. وی در این موقعیت به...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
چگونگی بهره برداری جریان امامت از فرهنگ تقیه (5)
پس از روش شدن مفهوم واژگانی تقیه و آشنایی مختصر با ابعاد آن، در می یابیم که تقیه بستر و موقعیت اضطراری است که عمل ویژه ای را متناسب با طبع خود...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
چگونگی بهره برداری جریان امامت از فرهنگ تقیه (6)
استفاده ی فرصتی؛ منظور از این کلمه بهره برداری از امکانی به عنوان تقیه برای رهایی از مخمصه ای است که شخص در آن قرار گرفته است یا خواهد گرفت....
دوشنبه، 20 شهريور 1391
چگونگی بهره برداری جریان امامت از فرهنگ تقیه (4)
مشهور میان اهل سنت آن است که تقیه با کفار جایز است و با مسلمان جایز نیست؛ البته برخی از ائمه ی اهل سنت تقیه را در شرایط خاصی میان مسلمانان نیز...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
چگونگی بهره برداری جریان امامت از فرهنگ تقیه (2)
صورت اول، هر چند به ظاهر با صورت دوم تمایزی ندارد، اما بعد می بینیم که در عمل تمایز هست؛ به این دلیل که انسان کاری را وقتی بر حسب عادت انجام...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
چگونگی بهره برداری جریان امامت از فرهنگ تقیه (3)
در قرآن مجید دو آیه به طور صریح راجع به رخصت امر تقیه نازل شده است، یکی در سوره ی نحل، آیه ی 106 و شأن نزول آن بنابر نقل مورخان و سیره نگاران
دوشنبه، 20 شهريور 1391
چگونگی بهره برداری جریان امامت از فرهنگ تقیه (1)
نویسنده این نوشتار در پی آن است که روشن نماید تقیه، به عنوان یک تز عقیدتی - عملی در اسلام و جزء لاینفک مذهب تشیع، زمانی می تواند منشأ اثر و سازنده...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
تحلیل تاریخی تقیه (4)
امام صادق (علیه السلام) با عنایت به تجربه و کار سخت نیروسازی دو امام قبل از خود، زمینه را مساعد نتیجه گیری از تلاش های انجام شده یافت و تصمیم...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
تحلیل تاریخی تقیه (6)
وقتی با دیده ی تأمل به تاریخ اسلام پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می نگریم به مسأله ای می رسیم که آموزه ی معروف تکرار تاریخ را...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
تحلیل تاریخی تقیه (5)
امام رضا (علیه السلام) در عهد حکومت هارون، پس از شهادت پدر بزرگوارش (علیه السلام)، عهد امامت را پذیرا باشد. با این حال خود به خود روشن است که...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
تحلیل تاریخی تقیه (3)
شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، از قول حاکم محمد بن محمد بن اسحاق نقل کرده است که وقتی که منصور دوانیقی بغداد را می ساخت، علویون...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
تحلیل تاریخی تقیه (2)
با مروری در تاریخ اسلام و مطالعه روی جریان های موجود در می یابیم که به کارگیری روش تقیه به منظور حفظ تشیع پس از شهادت امام علی (علیه السلام)...
دوشنبه، 20 شهريور 1391