توحید و محبّت
توحید از نظر قرآن کریم، با معیار محبت و کشش درونی طرح می‌‌شود، نه با یک معیار عقل نظری و استدلال خشک. فرق بین قرآن و کتابهای فلسفی این است که...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
برهان محبّت در احتجاج ابراهیم خلیل (ع)
در قرآن بحث‌های نظری همراه با پرورش و تربیت عملی است. چون قرآن کریم به عنوان نور و هدایت نازل شده است نه به عنوان یک کتاب فلسفی و بحث‌های نظری...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
توحيد، نقطه ي آغاز
توحيد، نقطه ي آغاز و هدف اصلي تمامي رسالتهاي الهي است، که ژرفاي ناب آن در پيوند انسانِ آفريده شده با پروردگار آفريننده ي او، جلوه گر مي شود....
دوشنبه، 23 آذر 1394
چرا توحید قرآنی کامل ترین توحید است؟
در طریق «توحید قرآن» و خداشناسی که تذکر به فطرت و وجدان و آیات است نیز، نتایجی مترتب است که با نتایج توحید فلاسفه و عرفا ممتاز و مباین است، که...
دوشنبه، 23 آذر 1394
جهان خلقت مسبِّح حق تعالی
قرآن کریم همانطور که تمام موجودات امکانی و محدود را مخلوق می‌‌داند، همچنین تمام موجودات را که مخلوق الهی‌اند، مسیح و تسبیح‌گوی حق می‌‌داند. می‌‌گوید؛...
دوشنبه، 23 آذر 1394
راه درک تسبیح جهان
تمام موجودات جهان خلقت تسبیح‌گوی حقند؛ خواه فرشتگان آسمانی و خواه موجودات زمینی، و خواه اختران آسمان‌ها و خواه گیاهان زمینی.
دوشنبه، 23 آذر 1394
توحید خالقیّت و ارتباط آن با علم خدای سُبحان
از نظر قرآن کریم هر موجودی که هستی‌اش عین ذات او نیست، فقیر است و نیازمند به مبدأ هستی‌بخش می‌باشد و از نظر قرآن کریم آن حقیقت هستی‌بخش خداست...
دوشنبه، 23 آذر 1394
وحدت قاهره‌‌ی حضرت احدیّت
خدا چون هستی محض و هستی صرف است به هر چیزی محیط است، و از هیچ چیزی غائب نخواهد بود، زیرا هستی نامحدود، شهود و حضور نامحدود را دربر خواهد داشت...
دوشنبه، 23 آذر 1394
راههای شناخت توحید
یکی از موضوعات مهم قرآن، تبیین تکامل انسان است. مراحل پنجگانه‌[ی انسان چنین است]؛ اول؛ مرحله‌ی معرفت و آگاهی و شناخت. دوم؛ مرحله‌ی حرکت و هجرت...
دوشنبه، 23 آذر 1394
برهان قرآن بر توحید، نشان صدق دعوت وحی
یکی از مهمترین چیزهائی‌که قرآن روی آن تکیه دارد، مسئله ادعا و دعوت است. قرآن کریم، یک ادعا و داعیه دارد و یک دعوت. ادعایش این است که کلام خداست...
سه‌شنبه، 17 آذر 1394
جهان نشان وجود حق تعالی
قرآن کریم، هم ادعائی دارد و هم دعوتی؛ ادعایش این است که کلام خداست، و دعوتش هم به معارف و اصول دین است، یعنی؛ توحید، وحی، رسالت، نبوت و معاد.
سه‌شنبه، 17 آذر 1394