امنیت اینترنت اشیاء و وسایل خانگی متصل به اینترنت

حفظ حریم خصوصی نیازمند عمل به نکات متعدد و همه‌ جانبه است تا بتواند موثر واقع شود. در واقع حفظ حریم خصوصی بیشتر از آنکه یک یا چند ترفند باشد، یک نوع نگرش است. باید این «نگرش» را کسب کنید تا بتوانید رفتارتان را در هر حوزه‌ ای کنترل کنید.
شنبه، 16 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امنیت اینترنت اشیاء و وسایل خانگی متصل به اینترنت

نکاتی برای امنیت بیشتر ارتباطات اینترنتی در خانه

چندی پیش بزرگ‌ ترین حمله انکار سرویس (Denial of Service) یا همان DOS به بخش حیاتی اینترنت یعنی DNS سرور ها وارد شد و دسترسی به سایت‌ هایی مانند آمازون، توییتر، نت فلیکس و خیلی از سایت‌ های دیگر را مسدود کرد.

چیزی که در این میان برای ما جذاب است این است که شخص مهاجم از دستگاه‌ های متصل به اینترنت با فناوری اینترنت اشیاء استفاده کرده است که از این دسته اشیاء را می‌ توان، وبکم ها، ترموستات‌ های هوشمند خانگی و یا حتی DVR های متصل به اینترنت دانست.

اگرچه که این وسایل اختراع‌ شده‌ اند تا زندگی ما را راحت‌ تر کنند اما همان‌ طور که می‌ دانیم با افزایش تعداد دستگاه‌ ها، تعداد هک‌ هایی هم که اتفاق می‌ افتد افزایش می‌ یابد.

اگرچه این حمله برای ضربه زدن به سایت‌ های تجاری طراحی‌ شده بود اما این سؤال نیز پیش می‌ آید که اگر دستگاهی که هک می‌ شود بخواهد حریم شخصی‌ مان را به خطر بیاندازد آن‌ وقت چه؟! پاسخ این است که بله حریم شخصی ما در خطر است و دوربین‌ ها و وبکم هایی که در خانه‌ مان قرار دارند در صورت هک شدن می‌ توانند حضور و یا عدم حضور ما را در خانه گزارش کنند. علاوه بر این دستگاه‌ های هوشمند می‌ توانند به جهت جعل هویت نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

اگر فرض کنیم هر خانه در کشور های پیشرفته به‌طور متوسط ۱۰ دستگاه متصل به اینترنت دارد، برای حفاظت از خانواده و خانه‌ ی خود چه‌ کاری می‌ توانیم انجام دهیم؟ به‌ طور خلاصه چند نکته کاربردی را در این رابطه حضورتان معرفی خواهیم کرد.
 
رمز عبور پیش‌ فرض را تعویض کنید
اغلب روتر ها (مودم‌ های اینترنت)، وبکم ها و دستگاه‌ های دیگر با یک رمز عبور پیش‌ فرض که در شرکت تولید کننده تنظیم‌ شده است به دست ما می‌ رسند. هکر ها نیز از این موضوع با خبر هستند و ممکن است برای دستیابی به دستگاه شما با استفاده از رمز عبور پیش‌ فرض تلاش کنند اگر این رمز پیش‌ فرض را که همه از آن با خبر هستند را تعویض کنید شانس خود را برای در امان ماندن از حملات اینترنتی افزایش داده‌ اید.
 
نرم افزار را به روزرسانی کنید
بیایید صادق باشیم که پیدا کردن تمامی مشکلات امنیتی آن‌ هم قبل از دریافت محصول از شرکت تولید کننده قابل‌ شناسایی نیستند بنابراین شرکت‌ های معروف و معتبر با ارائه به روزرسانی‌ هایی مشکلات امنیتی جدید شناسایی‌ شده را رفع می‌ کنند. این به روزرسانی‌ ها به جهت جلوگیری از آلوده شدن به ویروس‌ ها و کنترل هکر ها بر روی دستگاه‌ های شما جلوگیری می‌ کند.
 
از شرکت‌ های معتبر خرید انجام دهید
در رابطه با نکته دومی که حضورتان عرض کردیم، دقت داشته باشید که خرید های خود را از شرکت‌ هایی انجام دهید که امنیت و حریم شخصی کاربران را در اولویت قرار داده‌ اند. این امر باعث می‌ شود تا معامله خوبی داشته و از هزینه‌ ها و دردسر های اضافی در آینده جلوگیری کنید.
 
بر روی روتر وای فای خوب سرمایه‌ گذاری کنید
دقت داشته باشید روتر یا همان مودم متصل به اینترنت شما خط مقدم و خاکریز خانه شما در برابر حملات اینترنتی است و داشتن یک روتر با امنیت بالا و قابلیت تشخیص حمله اینترنتی بسیار حائز اهمیت است. روتر های قوی به‌ عنوان یک دیواره آتش (Firewall) در مقابل حملات و هک‌ ها عمل می‌ کنند و از هک شدن دستگاه‌ های شما جلوگیری می‌ کنند و در صورتی‌ که مشکلی به‌ عنوان‌ مثال در وبکم شما وجود داشته باشد، آن را به شما اطلاع می‌ دهند.

دقت داشته باشید که هر چه در زمان به جلو می‌ رویم وسایل بیشتری به اینترنت متصل می‌ شوند و این امر تلاشی را برای حفظ امنیت و حریم شخصی‌ مان می‌ طلبد. برای این‌ که امن بمانیم نیاز داریم تا امنیت اینترنت اشیاء را نیز جدی بگیریم. فرآیند ایمنی از خود ما شروع می‌ شود!


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.