دستور تهیه انواع دسر محلبی

دسرها می تواند کودکان را به غذا خوردن تشویق کند و پاداش خوبی برای آن ها باشد. در ادامه با طرز تهیه انواع دسر محلبی آشنا می شوید.
يکشنبه، 28 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه انواع دسر محلبی

محلبی

مواد لازم
آرد برنج  ۳/۴ پیمانه
نشاسته ذرت ۱/۴ پیمانه
شکر ۱.۵ پیمانه
آب ۱ پیمانه
شیر ۷ پیمانه
گلاب ۱/۲ پیمانه
خلال پسته به مقدار لازم
  

طرز تهیه
1. ابتدا آرد برنج، نشاسته ذرت و آب را در کاسه‌ای مخلوط می‌کنیم تا کاملا گلوله‌های آرد و نشاسته در آب باز شود.

۲. شیر و شکر را در قابلمه‌ای ریخته، روی حرارت ملایم قرار داده تا شکر در شیر حل شود.

۳. آن را مرتب هم میزنیم و پس از حل شدن شکر در شیر، محلول آرد و نشاسته را به مواد افزوده و به هم‌زدن ادامه می‌دهیم تا کاملا محلبی غلیظ شود.

۴. حرارت را خاموش کرده، گلاب را اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. محلبی را در کاسه‌های یک‌ نفره یا ظرف مورد نظر ریخته و تا زمان سرو در یخچال خنک می‌کنیم و قبل از سرو با خلال پسته یا میوه دسر را تزیین می‌نماییم.

نکات
توجه کرده که از ابتدای قرار دادن ظرف روی حرارت تا انتها این دسر باید هم‌زده شود، در غیر این صورت سریع در قابلمه ته می‌گیرد.

می‌توانید قالب سیلیکون یا مخصوص دسر را چرب کرده، محلبی را در قالب ریخته، در یخچال قرار داده تا دسر کاملا ببندد، سپس در ظرف سرو برگردانده تا از قالب جدا شود و تزیین کنید. 1

دستور تهیه انواع دسر محلبی
 

محلبی شکلاتی

مواد لازم
شیر 2 لیوان
آرد سفید یک و نیم قاشق غذا خوری
نشاسته ذرت نصف قاشق غذا خوری
خامه صبحانه یک قاشق غذا خوری پر
شکر 3قاشق غذا خوری
وانیل نوک قاشق چای خوری
شکلات تخته ای 50 گرم
بیسکویت پتی پور به مقدار لازم
 

نحوه تهیه
در روش تهیه محلبی شکلاتی ابتدا شیر، نشاسته، آرد الک شده و شکر را با هم ترکیب نمایید سپس بر روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام به هم زدن ادامه دهید تا به غلظت مورد نظرتان برسد.

حالا وانیل و خامه را اضافه کرده و هم بزنید سپس حرارت را خاموش کنید و به آن شکلات تخته ای اضافه کنید تا با حرارت محلبی شکلات ها حل شوند.

حالا بیسکوئیت ها را آسیاب کرده و محلبی را به شکل داغ داخل لیوان بریزید و مابین آن را بیسکوئیت پودر شده ریخته سپس مجدداً محلبی و بیسکوئیت بریزید، نوش جان.

نکته : به منظور زیبا تر شدن سفره پذیرایی سعی کنید ظرف انتخاب شده برای محلبی بسیار زیبا و شیک باشد این دسر را هم می توانید در لیوان های پایه بلند تهیه کنید و هم داخل قالب های ژله آن را درست کنید. 2

دستور تهیه انواع دسر محلبی


محلبی خرما

مواد لازم
شیر 2و 1/2 پیمانه
نشاسته گل 1/3 پیمانه
آرد 1 قاشق غذاخوری
خامه 2 قاشق غذاخوری
گلاب 1/4 پیمانه
وانیل 1/4 قاشق مربا خوری
آب 1/3 پیمانه
خرما بدون هسته 17 عدد
 

مراحل
۱۷عدد خرمای جنوب بدون هسته را با ۱/۳پیمانه آب مخلوط وبا بلندر(گوشت کوب برقی)یا غذا ساز می زنیم تا له شود.

نشاسته را با یک لیوان شیر سرد مخلوط چند دقیقه بهش دست نمی زنیم تا خیس بخوره بعد با قاشق مخلوط می کنیم و از الک رد می کنیم.

حالا مابقی شیر را به همراه گلاب به نشاسته اضافه می کنیم آرد راهم اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا مخلوط بشه بعد روی حرارت میزاریم و مدام هم می زنیم خواست بجوشه خرمای له شده را به آن اضافه می کنیم.

مرتب به هم می زنیم تا به غلظت مناسب برسه حرارت را خاموش وانیل و خامه را اضاضه می کنیم وهم می زنیم تا یکدست شود وبلافاصله به ظرف مورد نظر انتقال میدیم.

دستور تهیه انواع دسر محلبی
 

محلبی توت فرنگی

مواد لازم
شیر 2 لیوان
شکر 5 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت 5 قاشق غذاخوری
توت فرنگی 300 گرم
شکر 4 قاشق غذاخوری
آب 1/2
ترافیل به مقدار لازم برای تزیین(دل بخواهی)
 

مراحل
شیر و شکر و نشاسته ذرت را باهم مخلوط کردم و روی حرارت ملایم گذاشتم و مدام هم زدم تا نشاسته پخته شود و غلیظ شود. بعد از روی حرارت برداشتم و در ظرف ریختم.

توت فرنگی ها را نگینی خرد کردم و با شکر در قابلمه ریختم و روی حرارت کم گذاشتم تا شکر آب شود.1 قاشق نشاسته را در آب حل کردم و روی توت فرنگی ها ریختم و مرتب هم زدم تا قوام بیاید و غلیظ شود. بعد وقتی خوب خنک شد روی محلبی سفت شده ریختم و یک شب در یخچال گذاشتم.

دستور تهیه انواع دسر محلبی
 

محلبی پرتقالی

مواد لازم
شیر 1 لیتر
آب پرتقال 1 لیوان
شکر 1 لیوان
نشاسته ذرت 4 قاشق
آرد 2 قاشق
کره 20 گرم
گلاب 1 قاشق چای خوری
وانیل 1 قاشق مرباخوری
ژله پرتقال 1 عدد
پودر ژلاتین 1 قاشق

مراحل
شیر، آرد، نشاسته، شکر، آب پرتقال، گلاب، وانیل، با هم مخلوط کردم گذاشتم رو حرارت تا به غلظت بیافته بعد بهش کره رو اضافه کردم حرارتو خاموش کردم توظرف مورد نظرم ریختم گذاشتم یخچال ببنده ، بعد پودر ژله رو به همراه دو لیوان آبجوش و پودرژلاتین مخلوط کردم نصف استکان بهش آب سرد اضافه کردم رو محلبی ریختم و گذاشتم یخچال ببنده همین.

دستور تهیه انواع دسر محلبی
 

محلبی سیب و دارچین


مواد لازم
سیب 4 عدد
آب نصف لیوان
شکر 3 قاشق غذا خوری
دارچین 1 قاشق چایخوری
بیسکویت پتی بور 1 بسته
 
مراحل
ابتدا سیب ها رو پوست گرفته و نگینی خرد کنید و بریزید توی تابه و نصف لیوان آب بهشون اضافه کرده در تابه رو بذارید تا سیب ها با حرارت کم نرم بشن.(حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول میکشه.)هر از گاهی همشون بزنید تا ته نگیرن.

آب سیب ها که تبخیر شد و نرم شدن شکر و دارچین رو اضافه کنید و هم بزنید تا شکر حل بشه و به خورد سیب ها بره.بعد شعله رو خاموش کنید و بذارید خنک بشن.من از شکر قهوه ای استفاده کردم به سیب ها حالت کاراملی داد.و کلا به این دلیل شکر ریختم که سیب هام کاملا بی مزه بودن اگر سیب هاتون شیرین هستن یک قاشق شکر هم کافیه.

بیسکوییت ها رو با دست پودر کرده و بذارید کنار.نیازی به آسیاب کردن ندارن کمی درشت پودر بشن بهتره.
 

محلبی زعفرانی

 
نشاسته ذرت 2 قاشق غذا خوری
شیر 2 لیوان
شکر 5 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 2 قاشق غذا خوری
گلاب 1 قاشق غذا خوری
 

مراحل
شیر وشکر وپودر نشاسته رو بریزید تو قابلمه و همش بزنید تا با هم مخلوط بشن و بذارید روی حرارت ومدام هم بزنید وسط همزدنتون زعفران و گلاب رو هم اضافه کنید.

کار هم زدن رو تا زمانیکه مواد به غلظت فرنی برسه ادامه بدید. البته یادتون باشه که فرنی گرم منظوره پس زیاد رو حرارت نگه ندارین که سفت بشه(محلبی معمولا حدود ۱۵تا۲۰ دقیقا روی حرارت ملایم هم زده بشه به غلظت مناسب میرسه)

توی لیوان ابتدا یک لایه یه سانتی پودر بیسکوییت بریزید بعد مقداری محلبی زعفرانی و بعد هم از مخلوط سیب و دارچین.همینکار رو دوباره تکرار کنید.(من با دوبار به ترتیب ریختن از مواد لیوانهام پر شد)

بعد هم دسر رو یکساعت بذارید یخچال تا مزه ها به خورد هم برن و نوش جان

نکته: اگر سیب هاتون نرمال و شیرین هستن هم مقدار آب رو کمتر بریزید و هم‌شکر. در اصل نزارید سیب های خرد شده له بشن. 3


پی نوشت:
1.www.sarashpazpapion.com
2.www.arga-mag.com
3.www.cookpad.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.