تدوین گرافیکی در فیلم های سینمایی و برنامه های تلویزیونی
در ساختار تدوینی هر فیلم، می توان جنبه هایی از رابطه ی گرافیکی و رابطه ی ریتمیک بین نماها یافت. اما رابطه های فضایی و زمانی که در تصاویر فیلم...
دوشنبه، 28 بهمن 1392
تأثیر قاب تصویر بر فضا در سینما
هدف این مقاله توضیح کاربردهای هنری و دراماتیک قاب بندی نما در سینما نیست، بلکه خود قاب، تاریخ تحولات و زیبایی شناسی نسبت های ابعاد آن، همچنین...
دوشنبه، 28 بهمن 1392
مقدمه ای بر شناخت ویژگی های فیلم نامه
از دیدگاه ماهیت انواع متون نوشتاری، برخلاف متن نمایش تئاتری (2) که نمایش نامه خوانده می شود، و این متن اغلب بکر و دست نخورده روی صحنه می رود،...
دوشنبه، 28 بهمن 1392
تفاوت های عمده ی بازیگری در تئاتر و سینما
هدف این مقاله بررسی تفاوت های بنیادی بین بازیگری در سینما (بازیگری فیلم) و بازیگری در تئاتر است. این تفاوت ها از طریق طبقه بندی ویژگی های بازیگری...
دوشنبه، 28 بهمن 1392
شناخت امکانات و محدودیت های تدوین ویدئو در مقایسه با تدوین فیلم
پیش از پرداختن به مقایسه ی امکانات و محدودیت های بین تدوین فیلم و تدوین ویدئو ابتدا ضروری است که تدوینگر از مختصات و ویژگی های فیزیکی حامل های...
دوشنبه، 28 بهمن 1392
ویژگی های ساختار و مضمون فیلم های علمی- تخیلی
هدف این مقاله بررسی الگوها و طبقه بندی قالب های فیلم نامه و مضامین ژانر علمی- تخیلی است، به نحوی که هر یک از این قالب ها بتواند با ساختارهای...
دوشنبه، 28 بهمن 1392
موسیقی فیلم در یک نگاه کوتاه
خلق هنری جدید که نتیجه ی تطبیق بنیادی و سنجیده ی همه ی هنرها به طور یک جا باشد برای نخستین بار توسط ریچارد واگنر آهنگ ساز بزرگ آلمانی در تاریخ...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
زیبایی شناسی موسیقی فیلم: ویژگی ها و معیارها
این مقاله در ابتدا به معرفی عواملی می پردازد که در شکل گیری موسیقی فیلم و رشد زیبایی شناسی آن مؤثر بوده اند. آن گاه از عناصری نام می برد که سینما...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
کاربردهای هنری و دراماتیک جلوه های صوتی در فیلم
صحنه ی زدوخوردی در بار را از یک فیلم وسترن در نظر می گیریم که بطری نوشیدنی به سر قهرمان فیلم کوبیده می شود (این بطری تقلبی و از جنس پلاستیک های...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
شکل شناسی رابطه ی صدا و تصویر فیلم
موضوع شکل شناسی صدای فیلم، مطالعه و بررسی انواع روابطی است که یک صدای خاص (و گاه مجموعه ای از صداها) با تصویر مربوط به خود دارد. در این حیطه...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
مبانی زیبایی شناسی صدا در سینما
اغلب هنرشناسان و نظریه پردازان هنر، فیلم را در طبقه بندی هنرهای بصری قرار داده اند. زیبایی شناسی سنتی و مرسوم هنر سینما نیز تصویر را همواره بر...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
فیلم مستند صنعتی و زیرگونه های آن
یکی از راه های معمول در شناسایی و تعریف فیلم مستند، پی بردن به ویژگی های آن از طریق مقایسه با دیگر انواع فیلم (فیلم داستانی، انیمیشن، تخیلی،...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
هنر تدوین صدا در سینما
از زمان پیدایش صدا در سینما، کار صدا این بوده که نه تنها تماشاگر را به «دیدن» وادارد، بلکه به شنیدن نیز ترغیب کند.
يکشنبه، 27 بهمن 1392
نقش پژوهش در تولید برنامه های مستند تلویزیونی
نقش پژوهش در موفقیت فیلم مستند، در هیچ یک از گونه های سینمایی و قالب های رایج برنامه سازی تلویزیونی، تا این حد بنیادی و تعیین کننده نیست. به...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
ساختارشناسی فیلم مستند خبری در تلویزیون
در بین انواع فیلم های مستند، مستندهای خبری و گزارشی که امروزه کاربرد وسیع و روزمره ای در ژورنالیسم تلویزیونی دارند، به رغم قدمت زیاد در تاریخ...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
معیارهای ارزیابی کیفی انواع فیلم مستند
تقسیم بندی ساختاری و یا تقسیم بندی شکلی برای انواع مستند، کم اشکال تر از دیگر تقسیم بندی ها و از جمله تقسیم بندی موضوعی است. این تقسیم بندی متفاوت...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
نگرش نظری به فیلم مستند
امروز اهمیت، ارزش و کاربرد فیلم مستند، به مثابه یک رسانه ی مؤثر و پویا، در عرصه ی آموزش، ارائه ی دانش و ارتقای سطح آگاهی انسان نسبت به خود، جامعه،...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
جایگاه تجربه ی مستندسازی در آموزش سیما
در آموزش عملی سینما، از مجرای تجربه ی تولید فیلم مستند و فیلم داستانی، قابلیت های هنرجوی فیلم سازی را در دو سطح کیفی و کارشناسی متفاوت می توان...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
جنبه های مستند در هنر به ویژه در سینما
گرچه اصطلاح «مستند» برای مشخص کردن صفت نوعی از فیلم، اصطلاحی کلی و نسبتاً مبهم است، اما آنچه این اصطلاح در وهله ی نخست به ذهن متبادر می کند،...
شنبه، 26 بهمن 1392
سبک های سینمایی در دوره ی فیلم صامت
در هنر، سبک یعنی روشی که هنرمند برای بیان اندیشه یا موضوع خود انتخاب می کند. پس سبک یعنی شیوه ی بیان یا بازنمایی یک موضوع و یا یک اندیشه در قالب...
شنبه، 26 بهمن 1392